Svejseværker til hobbybrug

Hej.

Lidl har lige haft et svejseværk på tilbud til 500 kr. Et lille, handy ét til elektroder op til 3,5 mm med svejsestrøm 40 - 80A

Vores nabo har kigget på en MIG-svejser uden CO2 i Bilka. Hvordan det lige hænger sammen, ved vi ikke, men vi gætter på specialtråd, hvor der er noget anti-oxyderingsmiddel inde i tråden, ligesom flusmidlet i loddetin.

Jeg sidder så og tænker: Kan de overhovedet bruges til noget i praksis?

Og nu tænker jeg udelukkende hjemme-/hobbybrug, ikke folk, der jævnligt ligger og svejser i karosseriplade.

Hvis vi nu for eksempel skulle bygge et nyt understel til 'styresofaen' i vores båd. Svejse et par rør sammen med noget vinkeljern i ikke alt for store dimensioner.

Skal man 2 -3 gange om året lodde en ledning på et spadestik, går man jo heller ikke ud og køber en termostatstyret Weller loddestation til et par tusinde kr. Her fungerer en 50W fra Harald Nyborg jo glimrende.

Så kan de små svejseanlæg noget, eller er det penge lige ud af vinduet?

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hej. Lidl har lige haft et svejseværk på tilbud... Vis hele indlægget
47 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Emnet er måske lidt gammelt efterhånden, men det må ud, jeg har været svejser siden 1974 (elektroder og co2), skibskonstruktioner og biler tyndplade, og kan man ikke svejse ordentligt med en billig HN eller lignende, så er det typisk manden der har fat i svejsetangen det er galt med.

Jeg har svejset med Flux Core maskine fra Bilka til 599kr. og billige MMA og altid fået et perfekt resultat inden for de begrænsninger amp. tillader.



Jeg har selv et billigt MMA svejseværk, fra Harald Nyborg, det kan da udmærket svejse, det går til 140 ampere.
Men det svejser ikke så godt, som et gammelt Esab æg, jeg også har.
Hvis jeg svejser med 140 ampere, men Esab'en, er der mere power på.
Jeg går ud fra der er højere driftsspænding på Esab'en (og det er ikke tomgangsspændingen jeg tænker på)

Det billige HN køre ved 140 ampere, og med ca. 25 volt i driftsspænding (tomgangsspænding ca 50 volt)
Og Esab ved 140 ampere køre den ud med 50 volt i driftsspænding. (tomgangsspænding 70 volt)(ja det er så ikke lovligt at bruge mere)

Så der afsættes mere efekt med Esab'en

Elektrodevalget er jo også, en særdeles vigtig faktor.

Så at et billigt HN og lignende elektrodesvejseværk, er ligesågodt som et kvalitets, er så absolut ikke min erfaring.

mvh jens
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg læser det som om at hvis man holder sig inden for svejseværkets begrænsninger så er det manden og ikke svejseværket der gør den store forskel..
og at f.eks. esab har meget mindre begrænsning. dvs esab kan svejse i tykkere gods og esab kan holde til at arbejde hver dag år ud og år ind.
Elektroderne kan også være sværere at "tænde" på et billigt værk.. men når først det kører så kan man sagtens lavet noget holdbart og pænt.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Selvfølgelig er et billigt ikke så godt som et dyrt prof, men inden for det's begrænsninger kan det sagtens lave udmærkede svejsninger, lidt sværere at tænde o.s.v., men intet problem for en øvet svejser.

Det der fik mig op af stolen og oprettede en profil her var at der blev påstået at en billig svejser ikke kunne svejse et tørrestativ, om der findes et der ikke kan det skal jeg ikke kunne sige, men det er i hvert fald ikke typisk for billige svejsere.

Ægget kender jeg godt, det lavede jeg alle mine svejseprøver med i 70'erne, personligt syntes jeg det er lidt overkill til hobbybrug.





 

Ægget fik jeg ganske gratis, på min daværende arbejdsplads, da der blev skrotten en masse.

Så det kunne jeg ikke sige nej til, men det er jo et tungt, og strømkrævende skrummel
 
Det billige HN svejseværk jeg har, kan da udmærket bruges, især hvis man nøjes med en 2,5 mm elektrode.
Jeg har da svejset en del, med Esab 46.16 i 2,5 mm med det.

Så skal man jo også lige huske, at svejse modsvejsning, hvis det skal kunne holde til noget.

mvh jens

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Nå, det var da rart at høre, at et billigt HN anlæg godt kan bruges.... ellers måtte jeg da ud og fortælle den flange jeg svejsede på udstødningen på Scorpioen at den ikke kan holde... selvom den nu har siddet der i et par år

Eller at barstolen, som også blev svejset heller ikke kan holde...

Eller..osv.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Jeg har også nogle trykluftbeholdere der svejset med HN maskiner, de har efterhånden holdt en del år nu.

Jeg har i øvrigt for nyligt købt denne 230 volts Flux Core til at supplere mine to 400 volts CO2 maskiner når der arbejdes udendørs med lettere montage, den virker glimrende.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også