Svejseværker til hobbybrug

Hej.

Lidl har lige haft et svejseværk på tilbud til 500 kr. Et lille, handy ét til elektroder op til 3,5 mm med svejsestrøm 40 - 80A

Vores nabo har kigget på en MIG-svejser uden CO2 i Bilka. Hvordan det lige hænger sammen, ved vi ikke, men vi gætter på specialtråd, hvor der er noget anti-oxyderingsmiddel inde i tråden, ligesom flusmidlet i loddetin.

Jeg sidder så og tænker: Kan de overhovedet bruges til noget i praksis?

Og nu tænker jeg udelukkende hjemme-/hobbybrug, ikke folk, der jævnligt ligger og svejser i karosseriplade.

Hvis vi nu for eksempel skulle bygge et nyt understel til 'styresofaen' i vores båd. Svejse et par rør sammen med noget vinkeljern i ikke alt for store dimensioner.

Skal man 2 -3 gange om året lodde en ledning på et spadestik, går man jo heller ikke ud og køber en termostatstyret Weller loddestation til et par tusinde kr. Her fungerer en 50W fra Harald Nyborg jo glimrende.

Så kan de små svejseanlæg noget, eller er det penge lige ud af vinduet?

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hej. Lidl har lige haft et svejseværk på tilbud... Vis hele indlægget
47 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Grom du må være den eneste, som mener det de apparater kan svejse. De kan lave elektroder kortere og agere stjernekastere og de kan da også med lidt held overføre materiale fra elektrode til emne, men at kalde det svejsning er vist en klar overdrivelse. At slaggen springer af, viser kun at du har brugt nogle hæftelektroder, som ingen styrke har. Og jeg har selv haft et, fra HN. Ikke en skid bevendt. Derimod har jeg nu et lille migatronic montørværk 220v med inverter og det er noget der dur. Det kører uden problemer med basiske, rustfri og andre elektroder. Som andre siger, køb hellere et godt brugt. Jeg har selv et ældre Esab til salg, regner med det er solgt, pris 400kr , noget i den stil er absolut brugbart.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
FWM, jeg er overbevist om han vil blive mest glad for et lille co2 værk, det er du ikke og det er du jo velkommen til.
Hvad tykkelse mener du tig er velegnet til ?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det jern jeg har svejset i, er da smeltet sammen..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

hvis jeg skal købe en af haral nyborg svejser.

så er det en af de fra migatronic.
med mindre at jeg skaffer den fra andet sted.!

men jeg har svejset med migatronic en af de store med løs top
og co2 gas
med væskekølet svejsepistol og sparke ud med 750 amp. på fullkraft i andet trin.
men for det meste kørte på første trin med 325 amp.
svejste pluma 1 stativer til håndrens af 5 ltr. dåser.
med 0.8 tråd på ca 160 amp. en rigtig god svejser (den lyder som du steger bacon.! :-)
Stor tak for alle jeres meget fine input

Det er nu ikke fordi vi er ved at købe et svejseværk. Bevares, det kunne da være lækkert at have stående, men det ville også nogenlunde være, hvad der ville ske - at vi bare havde det stående

Ja, vi har talt om at vi skal have svejset en sofa (hold kæft, hvor lyder det idiotisk, når man læser det højt for konen), men vores genbo har svejseværket og vores nabo er gammel certifikatsvejser og kleinsmed, så det kan nok klares med 'rigeligt smør'  uden at vi selv skal ud og investere i hardware.

Men ellers gør vi det mest i træ, det er altså noget nemmere at få i form og samle.

Vi var bare lidt nysgerrige om, hvorvidt det var noget brugbart eller bare skrammel, de solgte

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skægt som jeg føler mig taget i næsen der.. Men det er nok bare mig..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ja ja grom, så har du da ikke hængt på et gadehjørne så længe. og der er nok også andre, som undrer sig lidt.
Mit svejseværk er afhentet, så det var ikke en salgsannonce.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg har faktisk hængt på gadehjørnerne, men så fik jeg jo det svejseværk.. og så gik der jo tid med det.

Sad og tænkte på at når man køber de der "proff" værker.. så er det sjældent at alm. mennesker har amp nok i deres egen el installation. Eller var det bare mig der var uheldig.??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det er nok fordi man kører alt for højt med svejserne, alt hvad der er svejset vedr. min motor samt dimsen den sidder på er da svejset med max 100 amp. og basisk elektrode eller nogle steder rustfri. Jeg har da brugt det mange steder, ingen strømproblemer. Største godstykkelse, jeg har svejset er 10mm. det rækker vel til de de fleste opgaver for hjemmefuskere.
Det kører også udemærket på min generator.

har iøvrigt selv haft svejsecertifikat til konstruktioner og støbejern, det var dog midlertidigt til en bestemt opgave og tilbage i 70'erne ( rep. af Frederiksbroen i Odense )

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg havde godt nok problemer med sikringerne til det fra Harald Nyborg.. Måtte lave en 220 volt fra et 3 fase stik.. alt andet var kun 10 amp sikringer.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 27 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også