Svejseværker til hobbybrug

Hej.

Lidl har lige haft et svejseværk på tilbud til 500 kr. Et lille, handy ét til elektroder op til 3,5 mm med svejsestrøm 40 - 80A

Vores nabo har kigget på en MIG-svejser uden CO2 i Bilka. Hvordan det lige hænger sammen, ved vi ikke, men vi gætter på specialtråd, hvor der er noget anti-oxyderingsmiddel inde i tråden, ligesom flusmidlet i loddetin.

Jeg sidder så og tænker: Kan de overhovedet bruges til noget i praksis?

Og nu tænker jeg udelukkende hjemme-/hobbybrug, ikke folk, der jævnligt ligger og svejser i karosseriplade.

Hvis vi nu for eksempel skulle bygge et nyt understel til 'styresofaen' i vores båd. Svejse et par rør sammen med noget vinkeljern i ikke alt for store dimensioner.

Skal man 2 -3 gange om året lodde en ledning på et spadestik, går man jo heller ikke ud og køber en termostatstyret Weller loddestation til et par tusinde kr. Her fungerer en 50W fra Harald Nyborg jo glimrende.

Så kan de små svejseanlæg noget, eller er det penge lige ud af vinduet?

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hej. Lidl har lige haft et svejseværk på tilbud... Vis hele indlægget
47 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ikke ligeglad med svaret. Selvom man ikke lige går i købstanker, er det vel ikke forbudt at være nysgerrig?

Desuden kan andre vel også få noget ud af debatten.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

For en gangs skyld vil jeg mene, at en del af indholdet medvirker mere til at forvirre end at opklare.
Tror måske ligefrem, at der er gået drilleri i den.

Med venlig hilsen
ktm

Hvis det er nysgerrighed så er der da mange tråde her om det samme emne..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Dr_Lyn: Alle har kraft / 3x230v / 400v som alle de aktuelle svjeseværker køre på.
grandoldman: Det kaldes ironi da fornuft ikke rakte.
Skrevet af Rider på 27 apr 2010 00:30
grandoldman: Et stik koster kun 28 kr, 500 kr var MAX.

Har nu aldrig set en hobbymand brænde tykke emner sammen med tig men kan forstå jeg er den eneste der kæder tig og tyndplade sammen og at jeg har fået byttet om på hvad de forskellige bruges til.

Så for at opsummere:
Elektrode bruges helst til karosseri indefor (og max 5mm), den er dog meget dyr så er ikke aktuel for hobbymanden.

Udenfor er Mag at foretrække men da det er en svær og besværlig svejseform der hverkan kan svejse tyk eller tyndt kan den ikke anbefales til noget.

Derimod er Tig den helt ideelle maskine til hobbymanden da det er den billigste maskine i indkøb og super nem at gå til, eneste minus er den ikke duer til tyndplade.
Tig er bedst over 10mm og har man som hobbymand en sjælden gang imellem brug for at svejse tyndere kan der suppleres med et elektrodeværk, dette skal helst være det mindste fra Harald Nyborg (som har rigeligt med kræftoverskud) så der ikke ryger en prop når komfuret er igang.
Jeg håber dit indlæg er ironisk, for det er dog det værste vrøvl, jeg har læst i lang tid, hvis man ta'r det for pålydende.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Det står der det er LIGE over dit indlæg hvilket gør det lidt overflødigt.
Skrevet af lynæs på 28 apr 2010 13:19
Jeg håber dit indlæg er ironisk, for det er dog det værste vrøvl, jeg har læst i lang tid, hvis man ta'r det for pålydende.

Det er også en grund til at jeg ikke har villet kommenterer det.

Men sådan er der jo nogle der opfører sig, når de ikke får deres vilge

Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Min vilje

Ja for at anbefale et Tig værk til en der ikke kan svejse, ikke ved noget om det og vil bruge 500,- genialt, og så lige svine mig med et tig værk ikke bruges til tyndplade uden at ville kommentere det, endnu mere genialt voksne smartass klogeåge.

HADER folk der tror de annonymt kan sidde bag skærmen og være smarte på andres bekostning, intet på nettet er annonymt og har i behov for at hæve jer selv noget mere synes jeg bare i skal smide en pb så tager vi den der !

Intet er annonymt så skriv til folk som du ville gøre hvis de stod foran dig........

ADM: Så stopper vi. (Samtlige personlige data lagt i dette indlæg om en anden bruger er slettet).
Ikke for at smide benzin på bålet, men jeg tror godt man kan være "for uddannet" Jeg har aldrig modtaget så meget som 1 minuts undervisning i svejsning men mener selv jeg er nogenlunde til det. Jeg har før hørt at cert svejsere ikke er ret bevendte når det kommer til "harald nyborg" udstyr men når en amatør som mig kommer til så går det fint

Pt har jeg selv en af de der "co2" svejsere med fluxtråd som er købt i HN, den laver udemærkede svejsninger, foruden små reparationer har jeg feks lavet en høvl til lillemors ridebane, en MC lift og et balle spyd til minibig til 3 punkts ophænget på traktoren, det har den klaret fint. Det eneste jeg har lidt imod den er at den sprøjter en del, så der er en del små "perler" rundt om svejse stedet !

Naboen købte for nogle år siden en billig pind svejser og gik igang med at lave et værktøj til traktoren, det gik ikke for godt for ham, men jeg svejsede det om for ham med hans pindsvejser og siden har det holdt !

NB. jeg har lige gjort et kanon køb af en plasma skærer/svejser
http://www.primusdanmark.dk/plasmaskærer-c-39_209.html
Jeg sad faktisk og kiggede på den her før jul og der kostede den over 15k+M men de har haft problemer med at sælge dem fordi folk ikke kan få dem til at virke !...... hvor svært kan det være at se intro DVDen og finde ud af hvordan man gør. Første svejsning jeg lavede med den blev god og de efterfølgende er kun blevet bedre i takt med jeg har lært maskinen at kende. Så nu er jeg den glade ejer af en plasma skærer og svejser købt til en rigtig god pris men som indehaveren sagde, han var bare glad for at han fik vist at den egentlig virker.

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også