CNC TABLE Overkill Mach 2 - 2010 - Modificeret 24X48"

Beskrivelse af bygningen af et CNC styret CNC Table til produktion af af 2/3D emner i flere typer af marteriale, dette er en prototype som er udviklet fra bunden og alt er håndlavet da der kun kan fåes enkelte færdige dele til den. såsom skruer og bolte etc.

Er en modificeret udgave af en: 24 x 48 Rack and Pinion, or Leadscrew Machine.

Billedgalleri kan ses på :
http://www.facebook.com/album.php?aid=83945&id=1276863058&l=c9e5e23540


 M.v.h.

Allan Munkholm.

(OZ1FBP) - www.amudata.dk og www.mini-lathe.dk

Der er ikke noget som hedder Problemer - men opgaver som skal løses.

Beskrivelse af bygningen af et CNC styret CNC... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Børge
Nej det kan man ikke så vil planet kunne lyfte sig medmindre man så sætter en rulle på indersiden også.
Nu har jeg ikke hørt noget om vægt på maskinen (planet) så hvis der er stor vægt er der jo kun skinne/vogn metoden eller kuglebøsning metoden tilbage.
Men er der ikke tale om en galge model?
Mvh Jørgen.
ja klart der skal noget under :o) og ang. vægten så har jeg heller ikke set det nævnt nogle steder, men syntes de stumper jeg har set indtil nu kunne tyde på at den ikke sådan lige flyver væk i stille vejr...

Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Hej Børge
Enig den ser volsom ud men det var en ide til en billig metode som de efterlyste.
Lavede lige en skitse med lidt flere streger som viser hvad jeg mener, jeg tror ikke den udvider sig når galgen er en ramme. Selvfølgelig nås der en grænse, men mon ikke den kan klare 40-50 kg?
jeg forstår godt din tegning, men jeg forsøger bare at undgå at al belastningen kommer til at ligge på kl 10:30 og 01:30 positionen..
Hvis man drejer hele 90' så får du kun den halve belastning pr.hjul ( og ja du kommer til at skulle have et enkelt sæt nedenunder for at holde planet nede. Men igen, hvis det hele bliver tungt nok så løber den ingen steder


Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

ja det tror jeg også Jørgen :o)
Og når man har bygget et par maskiner så ved man også hvor mange muligheder der findes, og hvor svært det er at finde den rigtige, til de rigtige penge :o)

Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Hej til jer alle  og takker mange gange for de gode ideer som der er lagt på disse sider, og kan se at jeg skylder jer en forklaring  for jeg har ikke fået lagt alle data op til jer.

Som jeg nævnte var den "tonangivende" dokumentet fra www.solsylva.com til en 24X48 rack and pinion, her et billed af den model som vi startede med at arbejde ud fra! -

udgangs punktet var at holde opbygningen af maskinen i samme "stil"  rent udseendemæssigt, MEN lavet i metal og "forstærket" så den bliver mere stabil og sikker - samt at gantryen som i dokumentet er lavet i Aluminium - skulle være i metal i stedet for, og at rørerne som skulle bruges skulle udskiftes med solide rør (her vi fik stålstængerne) og så skulle den ikke laves med rack og pinion men med Leadscrew.

Og nu for at sige som en af jer skrev - den kommer ikke til af flyve væk i stille vejr , der er planlagt at lave 2 stk borde (en i bunden med justeringer og en som skal være holder for bærearmene ) i nævnte "ramme" metode - bliver den nederste fyldt med Beton i bunden for at sikrer stabilliteten , imellem "rammerne" bliver der monteret ben også af profiler, på det øverste bord er der lavet "afstandsstykker" som bliver monteret på den øverste "ramme" hvor så armene til bæring af stålstængerne skal sidde, og stålstængerne skulle være sat fast med 12 mm gevindstål som kan justeres i højden samt max 1 mm til hver side .

Så den her "fætter" kommer til bare med bordet - til at ligge på nogen hundrede kilo med bord og stålstænger m.m.  (uden gantryen som jo så kommer til at "løbe" oven på denne konstruktion) vi har godt nok ikke pt. en beregnings model på den korrekte vægt men det kigger vi lige på så i har lidt mere at gøre det med.

Men må jo så også være ærlig over for jer og sige at vi har haft snakket om at lave om i den nuærende konstruktion, og så kun lave en ramme (med justeringer) så det bliver en "bordmodel" med bæringerne til stålstængerne eller en anden konstruktion hvor vi får rails fra en af de leverendører i har nævnt.

Og til et bord er der følgende dele, som i kan se på billedet - denne konstruktion skulle efter vores mening være rimeligt stabil ramme  og med beton i - ja der kommer mere vægt men skulle også gerne gøre den mere stabil, og med en profil på midten også skulle den bare blive endnu mere stabil.

Men vi vil gerne høre jeres meninger omkring denne måde at lave rammen på (og de andrer ider vi har) og i skulle have et par gode ideer og råd inden vi går videre med projektet. 


 M.v.h.

Allan Munkholm.

(OZ1FBP) - www.amudata.dk og www.mini-lathe.dk

Der er ikke noget som hedder Problemer - men opgaver som skal løses.

Ja jo stabil. Men nu er det jo ikke rammen der der ikke bliver stabil nok, det tror jeg nok den bliver, men det er mere gantryet der skal være stabilt så det er der i skal overveje opbygningen.
Man fylder jo ikke en drejebænk eller en fræsemaskine op med beton i bunden for at gøre den stabil, men sørger for at alle føringer er slørfri.
Mvh Jørgen.
Hej Jørgen

Ja du har helt ret mht. til rammen og var også det som er vores mål med det, men da dette er en modifikation af en 24X48 som er lavet i tommer, står vi jo også med det lille prb. at vi kører i mm.    ligeledes vil vi selv skulle opbygge gantryen ud fra de endelige mål som Ramme/Bæringer giver os når det er samlet (sådanne som vi ser det ? ) - så derfor jo  vi er allerede i tænketanken mht. gantryen og dens opbygning og kan da også konstatere at den slet ikke kommer til at ligne den beskrevne model, og bliver i en noget kraftigere model/udgave og derfor jo også en del tungerer

Vi har jo også et ønske til gantryen og det er på Z aksen, hvor den skal laves med en form for mudul holder, så der kan skiftes "værktøjer" afhængelig af det som man skal lave .

Men også derfor vi gerne vil have en masse input fra jer angående hvad vi skal tage højde for og hvordan vi kan beregne de forskellige ting på den helt korrekte måde og da vi jo kun er mennesker kan det jo meget vel være at vi også har overset noget !


 M.v.h.

Allan Munkholm.

(OZ1FBP) - www.amudata.dk og www.mini-lathe.dk

Der er ikke noget som hedder Problemer - men opgaver som skal løses.

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis