CNC TABLE Overkill Mach 2 - 2010 - Modificeret 24X48"

Beskrivelse af bygningen af et CNC styret CNC Table til produktion af af 2/3D emner i flere typer af marteriale, dette er en prototype som er udviklet fra bunden og alt er håndlavet da der kun kan fåes enkelte færdige dele til den. såsom skruer og bolte etc.

Er en modificeret udgave af en: 24 x 48 Rack and Pinion, or Leadscrew Machine.

Billedgalleri kan ses på :
http://www.facebook.com/album.php?aid=83945&id=1276863058&l=c9e5e23540


 M.v.h.

Allan Munkholm.

(OZ1FBP) - www.amudata.dk og www.mini-lathe.dk

Der er ikke noget som hedder Problemer - men opgaver som skal løses.

Beskrivelse af bygningen af et CNC styret CNC... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja så kommer vi til den næste del på bundrammen , som ordet jo siger skal den være den bærende del til Tablet og derfor skal den både kunne stå godt fast samt have mulighed for at kunne justeres så det hele både står i vater samt står solidt forankret på gulvet.

Vi havde overvejet bare at sætte rammen på gulvet så det havde det største støtteflade som muligt, men kunne som sagt give nogle problemer med at kunne justerer planet.

Så derfor var vi henne i vores "gemmer"   hvor vi faldt over nogle justeringsklodser, godt nok beregnet til anden konstruktion (gulve) men fortrinelige til netop denne konstruktion, da de passer perfekt på profilerne som i kan se på billedet.

Hvad i ikke kan se på billedet er at der i midten sidder en justering som gør at man kan justere højdegangen på benet, det eneste der skal laves på benene er at de skal placeres så de støtter mest muligt og de kan monteres - samt at der er et hul til justeringern -har lige taget et billed af en støtteklods alen så i kan se hvad jeg mener.

Og vores planer er  at der kommer til at være 2 stk på hver af benene i bundramme konstruktionen ( ialt bliver der 10 stk  på bundrammen ) så der skulle være en optimal støtte over hele planet - dertil kommer at vi har "lånt" en ide fra en anden konstruktion her på siden, og det går ud på at der skal laves en "betonbund"   når bordet er endelig samlet - inden i de 2 hule rammer - men den kommer vi til når vi kommer så langt - resten af monteringen m.m. kommer i et andet indlæg, har fundet ud af at jeg kun kan have 3 billeder pr. indlæg, sikkert pga. størrelsen men så laver vi bare de flere indlæg til jer.

Og velkommen til Aluminator  rart at se du kommer og deltager i debatten  - du er jo som du selv nævner den anden del i projecktet så rart at du også er med herinde i "nørdernes klub" .


 M.v.h.

Allan Munkholm.

(OZ1FBP) - www.amudata.dk og www.mini-lathe.dk

Der er ikke noget som hedder Problemer - men opgaver som skal løses.

Og så lige for at i kan få en ide om hvordan det kommer til at se ud når de er monteret  er der her et billed af et af benene med afstandsklodser monteret - dog mangler montagen af afstandsklodsen på profilen, men det kommer.

Håber i vil give lidt response på hvad i mener/synes om konstruktionen (generelt) , vi siger jo ikke at det er de "vise sten" med denne løsning men hører gerne Ris/Ros og forslag - kunne jo være at der var en af jer der sad og havde et bedrer forslag   og så vil vi da være glade for nogle input  (gælder generelt for alt vedrørende Overkill Mach 2) så i skal være velkommen.

Kan så fortælle at vi har bæringerne til X aksen i "tænketanken" i øjeblikket  og her har vi fået et "mindrer problem" mht. føringerne - samt kvalliteten af akserne og overvejer seriøst selv at lave føringerne til maskinen  - spørgsmålet er bare lige hvordan og hvad der er den bedste konstruktion til løsning af problemet, vi har "konsulteret" Metalsnedker"en om problematikken men vil gerne høre om der også skulle være andrer der har en "gylden løsning" eller forslag .

Z aksen Rustfrit stål - 26 mm. (målebart 25,9 mm) med gul markering på enderne (en eller anden indikering af hårdhed - men ved ikke pt. hvad den står for ? nogen der har en ide?) har efter "konsultation"  fundet ud af at stålet ikke har den optimale hærdning, der kan laves kørnerprikker i den samt savspor , hvilket vil forårsage at kugleføringer vil med tiden kunne lave mærker/gange i stålet og "gnave" sig ned i materialet, og så ryger ideen jo.

Derfor har det været på tale med at lave føringer (50 mm.) med foringer af Messing, men her er der jo en del gnidningsmodstand  som der skal tages højde for evt. med en form for smørenipler/centralsmøring,  men er en mulig løsning på problemet, men nok om det arbejder på sagen og vender tilbage senerer - forhåbentlig rigere i erfaring og med nogle forslag og ideer som jeg kan dele med jer andrer.

 M.v.h.

Allan Munkholm.

(OZ1FBP) - www.amudata.dk og www.mini-lathe.dk

Der er ikke noget som hedder Problemer - men opgaver som skal løses.

Hej Allan.
Min vurdereing , og kun min , angående føringerne, så skal i først finde ud af hvad de forskellige udgaver koster, både kuglebøsning udgaven med understøtning og skinne udgaven med vogne, hvis i finder prisen for høj kan i overveje løsningen med tre kuglelejer som jeg mener er bedste alternativ løsning.
I skal dog også huske på at ved kuglebøsning og skinneudgaven kræver det at rammen hvor de monteres skal være aldeles plan.
 Husk på at føringerne er af afgørende betydning for maskinens nøjagtighed.
Mvh Jørgen.
Hej Jørgen

Takker dig mange gange for din vurdering - og sådanne er altid velkomne her da det er dem som er med til at man kan sikrer at man får et godt resultat på ens projekt (i mine øjne) som bekendt tænker flere hoveder jo bedrer en et!  -  og ja vi har været lidt rundt og se på forskellige sites - også nogle af dem som var anbefalet herinde fra - men har du eller kender du - eller nogen andrer her på sitet - nogen som kan anbefales ?  også hvor der er en chance for at få noget som ikke tager overpriser og hvor vi kan få det så det passer til den model vi er ved at bygge og som ikke ligger i tikbumtu så "skattefar" har udsigten til et rivegilde   men noget som ligger i et rimelig fornuftigt "leje" pris og kvallitetsmæssigt?

Og hvad angår nøjagtigheden på rammen kan jeg kun give dig helt ret  den er altafgørende for hvor både stabil og nøjagtig resultatet bliver - også derfor vi valgte den nævnte metode til at samle den, vores håb er at vi på den måde kan "kompensere/Justere" for evt. unøjagtigheder  og få rammen til at passe med de indbyggede justerings muligheder både i profilerne samt "endeklodserne" og "tilspændigen" men igen er noget som kommer an på hvad vores prøvesamling af rammen kommer til at vise, ved ikke om vi når det denne weekend men vi håber det da, skal nok lade jer vide hvad vi er nået frem til.

Vi har "skelet" lidt til de maskiner som vi har på arbejdet  og de metoder som de er bygget op efter mht. justeringer m.m. og ser ud til at vi nemt med lidt tilpasning kan bruge de modeller på denne maskine og samtidig sikre at vi får en stor nøjagtig

 M.v.h.

Allan Munkholm.

(OZ1FBP) - www.amudata.dk og www.mini-lathe.dk

Der er ikke noget som hedder Problemer - men opgaver som skal løses.

Hej Allan. Jeg har ikke erfaring med køb fra udlandet ang. priser, men til den sidste maskine jeg byggede blev spindler og skinner og vogne købt i DK hos firmaet E Bondy sikkert ikke den billigste pris men så er der ikke problemer med levering eller told & skat..Kvaliteten fra dette firma kan ikke diskuteres.
.Mvh Jørgen.
Annonce
Hej alle

Denne site Mobra A-S sælger også til private (jeg spurgte dem i september sidste år)
De har de samme varer som Maedler Webshop - Produkte
Om priserne er gode... tja men man sparer dog tolden

Mvh Frank

Mvh Frank

Der er forholdsvis mange penge at spare ved at købe produkterne ved Mädler frem for Mobra. Mobra er bare en dansk forhandler (=fordyrene mellemled) af Mädler produkter og der er ingen told fordi det foregår inden for EU. Hvis man køber nok ind, kan det sagtens oppebære hvad den ekstra fragt koster.

Når jeg køber dele, så gør jeg det på Ebay ved LinearMotionBearings http://stores.ebay.com/linearmotionbearings. Priserne er rigtigt gode og man kan skrive direkte til Guixuan og bestillle de længder man har tænkt sig. Det kan bedst svare sig når den samlede vægt er mere end 20 kg., for så bliver fragomkostninger noget mindre ifh. til den samlede pris på delene.

Tolden har jeg ikke haft problemer med ind til videre, da han angiver et meget mindre beløb på fakturaen end hvad delene reelt koster.


Hilsen Brian
Hej og tak tak jer alle for linkene m.m.  vi er begge ved at undesøge de forskellige links, og må indrømme at i har givet os noget at tænke over!  vi kan godt se hvor i vil hen og i har ret, er altafgørende med en solid og korrekt konstruktion fra starten, også derfor at vi pt. er inde på at lave om i vores eksisterende konstruktion og måske lave den om fra at gå fra vores eksisterende model med bord og ben til i stedet og lave to "bordmodeller"   hvor den ene er med de eksisterende stål stænger samt et andet som kommer til at være med rails.....  .

Men som sagt sidder vi lige nu i "tænketank"  og vurderer hvad vi skal gøre - men som sagt takker vi mange gange for de råd og links som vi har fået pt. har fået - gode råd og ideer er velkommen - for vores mål er at resultatet bliver så godt som muligt - og desværre har vi det som mange andrer - vi er jo desværre ikke millionærer  men forsøger at lave noget som er "godt hånværk" som vi har hørt nævnt her på disse side, en ting som der desværre ikke er meget af nu om dage! - men som vi er nogle der stadig forsøger at holde det i "hævd" .

vi vender snart tilbage nu når vi har haft de små grå i omdrejninger, for skulle jo gerne give et godt resultat.

 M.v.h.

Allan Munkholm.

(OZ1FBP) - www.amudata.dk og www.mini-lathe.dk

Der er ikke noget som hedder Problemer - men opgaver som skal løses.

Sådan kunne man også gøre på en billig måde.
Mvh Jørgen.
Hej Jørgen

Ja det kunne man fint, men hvis man tænker på hvor "stor/tung" planet bliver på denne maskine så ville jeg nok foretrække at dreje de hjul 90' med uret. På den måde vil den extra tyngde ikke gøre at hjulene vil sprede sig og derved synke. Det vil også have den fordel at vægten vil blive fordelt ud på to "hjul" og blive der uanset vægten på planet, og ikke kun ét...... bare en tanke.




Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis