CNC TABLE Overkill Mach 2 - 2010 - Modificeret 24X48"

Beskrivelse af bygningen af et CNC styret CNC Table til produktion af af 2/3D emner i flere typer af marteriale, dette er en prototype som er udviklet fra bunden og alt er håndlavet da der kun kan fåes enkelte færdige dele til den. såsom skruer og bolte etc.

Er en modificeret udgave af en: 24 x 48 Rack and Pinion, or Leadscrew Machine.

Billedgalleri kan ses på :
http://www.facebook.com/album.php?aid=83945&id=1276863058&l=c9e5e23540


 M.v.h.

Allan Munkholm.

(OZ1FBP) - www.amudata.dk og www.mini-lathe.dk

Der er ikke noget som hedder Problemer - men opgaver som skal løses.

44 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
 Hej til jer alle og ja vi er 2 gutter som gerne selv vil lave vores egen CNC maskine, og som også - som mange af jer andre - har ledt Internettet m.m. tyndt for at finde noget "brugbart" for os - vi fandt da også noget efter en del søgen - og takket være de forskellige tråde herinde - noget som appellerede til os, og som passede til pladsforhold samt pengepung. på www.solsylva.com med en udmærket beskrivelse til.

Men denne model var jo så beregnet til kun at kunne arbejde i træ, hvilket jo for os var fint nok men vi ville jo gerne også kunne arbejde i andrer materialer. så vi bruger ovenstående som et "toneangivende" udkast til den endelige model.

Det først som vi skulle have gjort var en beregning af længderne som alle jo er angivet i tommer, hvilket vi jo hellere ville have i mm, til det lavede vi en "Omregner" i Access som automatisk kan omsætte (og gemme) målene for os, dernæst skulle vi have besluttet os for hvilken type Materiale/tykkelse vi skulle bruge, her kom vi frem til at bord og ben, afstandsstykker m.m. skulle laves i Koldtformede hulprofiler, rektangulære 80X40X3,0 mm.

Så ifølge vores beregninger skulle vi bruge 24 Meter i alt, som så skulle saves ud efter vores beregningsliste, hvilket blev gjort med en båndsav for at sikre at det blev rimeligt nøjagtigt på målene og vinklerne passede hvilket resulterede i nedenstående:


 M.v.h.

Allan Munkholm.

(OZ1FBP) - www.amudata.dk og www.mini-lathe.dk

Der er ikke noget som hedder Problemer - men opgaver som skal løses.

Der er ikke noget der hedder : rimeligt nøjaktigt på målene : hvis i vil have et godt resultat og da det er rammen i taler om så er det meget vigtigt at jeres mål er inden for max 1/10 mm på bredden og paralelliteten ellers kan i få problemer når skinnerne til vognene monteres.
Men det er spændende at bygge den første maskine, og i kan sagtens bruge trapetsspindler feks.Ø20x4 til X og Y til Z kan i bruge lidt mindre feks. Ø 12-15.
Til motorer ville jeg vælge 4 amp.
Læg endelig billeder her så vi kan følge med i projektet.
Mvh Jørgen 

Hej Jørgen.

 ja du har da helt ret, og det var faktisk ironisk ment - da mig og min kammerat her sat næsen op efter at størst tilladte afvigelse max må være 0,05 mm - men så kan det kommer det til at lyde lidt pralende  - og det er ikke meningen, målet er at vi kan få en maskine så nøjagtig som mulig - så des mindrer tollerence des bedrer.

Og da det nu er vores første maskine er der også dømt kvejerter  til os, men også derfor vi er herinde sammen med jer andrer for alle råd og vejledninger er velkommen og vil blive modtaget med glæde, vi har lavet recearch i ca. et år før vi er nået til hvor vi er i dag - MEN der er som regel altid noget som kan laves anderledes og bedrer - flere "hoveder" tænker som bekendt bedrer end et.

Takker for dine input ang. Trapetsspindler og også noget vi pt. er ved snart og skal overveje men hvor kan vi få dem henne? og hvad er priserne?, men lad os tager det i moduler - lige nu er det Førings-akser og Bæringer vi fokuserer en del på, vi har indkøbt stål-stænger (26 mm - som målelig er 25,9 mm) men ser ud til at vi allerede der kan risikerer at løbe ind i problemer hvis vi bruger Kuglebøsninger - da de så kan risikerer at "gnave" sig ned i stål-stængerne, men noget vi pt. er ved at finde ud af og hvor vi har fået nogle gode input fra Metalsnedkeren, vi har i den andledning også tænkt på om vi så kunne bruge en form for foringer i stedet for - det kører vores maskiner på arbejdet med og ser ud til at virke fint.

Og ja næste emne Motorer og driverer også et af de punkter som er følsomme , vi er blevet anbefalet at bruge 305oz motorer af Metalsnedkeren (som skulle være kraftige nok) fra www.hobbycnc.com - men også noget vi kommer til når vi er kommet lidt videre med projektet, men bedst at vende før vi når så langt.

 Og ja der skal nok komme billeder ind på tråden, har en del mere og der bliver løbende taget billeder at produktionen eftersom vi kommer frem og hvad som er blevet lavet og hvordan, så vi skal gerne holde jer updatet  håber det kan komme til at give nogle gode råd og konstuktioner.


 M.v.h.

Allan Munkholm.

(OZ1FBP) - www.amudata.dk og www.mini-lathe.dk

Der er ikke noget som hedder Problemer - men opgaver som skal løses.

Hej
Når du nu vil afkorte, firkantrørendene indenfor 0.05 mm. Har du så med i overvejelserne, at selve firkantprofilen, jo nok ikke overholder så fine tolerencer, og da slet ikke hvad rethed angår.
Jeg lavede en kugleføring til min rundsav(manuel), her brugte je ø25 mm hårdforkromede/slebne stempelstænger, en ok løsning.

mvh jens
Hei Jens.

Ja det har vi , og vi regner heller ikke med at vi kan opnå så fin en tollerence på længdemålene (men vi gør hvad vi kan), også derfor vi bla.  har "endeklodser" som skal sidde inde i profilerne og som så skal bruges til at sørge for vi kan få målene til at passe.

Og hvad angår retheden/Vinkel så er det også derfor vi retter dem op, og så med ovenstående "endeklodser" På den måde skulle vi kunne lave dem så de passer.

Og ok lyder som om det godt kan lade sig gøre, ellers er foringer vel en option ? men vi må tage det skridt for skridt

Men takker mange gange for dine forslag, og jeg vender tilbage med mere inden længe.

 M.v.h.

Allan Munkholm.

(OZ1FBP) - www.amudata.dk og www.mini-lathe.dk

Der er ikke noget som hedder Problemer - men opgaver som skal løses.

Annonce

Og som jeg lovede jer skulle der nok komme flere billeder , så her tager vi den næste del:

Næste skridt var at finde en fornuftig måde at samle delene på , her har vi jo nok valgt den "besværlige måde" men vi laver "endeklodser" til at samle det hele med, til montering i enderne - og som så også giver en justeringsmulighed for netop at kunne holde målene som vi har snakket om , vi havde snakket/overvejet om vi ikke "bare" kunne svejse det hele sammen - men opgav ideen bla. pga. at varme udviklingen kan bevirke at det ikke er lige i den sidste ende. 

Men til at lave "endeklodserne" har vi brugt Fladstål i 75X25 som er blevet savet ud med en båndsav til rå moduler som vi så kan bearbejde i vores fræser m.m. til de moduler som vi skal bruge, alt afhængelig af hvor de skal sidde.

Og det blev til nogen stykker, her ser i den første kasse med "klodser" som skal bearbejdes, for overfladen på klodserne er jo ikke just de bedste - så det er noget af det første vi skal have gjort noget ved.

Dernæst har vi lavet 2 forskellige modeller til samling af bordet, benene og som også skal give os justeringsmuligheder så vi netop kan være sikrer at på bredden og paralleliteten kan holdes, samtidig med at det er holdbart - og som netop også nogle af de ting som er blevet nævnt af flere af jer, så håber vi kan klare det på denne måde  men vi hører da gerne nærmere fra jer hvis i skulle have nogle gode ideer og meninger.

Nu var planingen lavet - så kommer vi til huller, gevind og passgange som vi kalder det  og det har resulteret i følgende resultater:

her er så de første 12 klodser med gevind til samling af benene - med 8 mm bolte, og dertil skal vi så også have lavet et par stykker med "passgange" som skal sidde i enderne og som vi har valgt ikke at plane for "syns skyld", men dem tager vi i det næste indlæg.


 M.v.h.

Allan Munkholm.

(OZ1FBP) - www.amudata.dk og www.mini-lathe.dk

Der er ikke noget som hedder Problemer - men opgaver som skal løses.

Her er så klodserne med "passgangene, som kommer til at sidde i endestykkerne som skal holde rammen sammen - med 8 mm bolte monteret , meningen med "passgangene" er at de bolte som skal monteres kan passerer frit forbi, men samtidig give en god støtte m.m. til samlingen (passgangene er 12mm, så der er 2 mm til hver side)

Og når de så er monteret kommer det til at se således ud, og de bliver monteret med en forsænket skrue (på hver side) til at fastholde klodsen, den taktik har vi også planlagt skal bruges på de resteren rør/klodser inden den endelige samling af bordet , og det lille hul i endeklodsen er beregnet på til slut at kunne montere en holder til evt. udstyr.

og på dette tidspunkt lavede vi også en "prøvesamling"  for at se hvordan tingene kom til at tage sig ud når de var samlede og om det i det hele taget var noget som praktisk kunne lade sig gøre med et godt resultat, hvilket i senere vil se - kom til at se ganske godt ud i vores øjne  men hvad siger i til konstruktionen.


 M.v.h.

Allan Munkholm.

(OZ1FBP) - www.amudata.dk og www.mini-lathe.dk

Der er ikke noget som hedder Problemer - men opgaver som skal løses.

Hej. Ja hvad siger vi ? vi/jeg siger det er godkent. Jeg ville måske fræse anlægsflader på de lange sidebjælker hvor de samles med tværbjælken så har i samtidig mulighed for at justere målet hvis det er nødvendigt.
Mvh Jørgen.
Hei Jørgen.

Ja lyder nu som en rigtig god ide , for som også nævnt er fladerne på profilerne jo ikke helt jævne, så er vi sikre på helt perfekte flader og som du selv siger giver det muglighed for en god justering.

2 lige flader passer jo bedrer sammen  og måske en god metode til at opnå en bedrer samling, takker for rådet som seriøst er taget til revision.

M.v.h. allan.

 M.v.h.

Allan Munkholm.

(OZ1FBP) - www.amudata.dk og www.mini-lathe.dk

Der er ikke noget som hedder Problemer - men opgaver som skal løses.

Hej med jer alle sammen.
Tillad at endnu en "nørd"  blander sig i debatten ang. "overkill mach 2".
Jeg er den hidtil "silent partner" , i dette projekt der opstod sådan lidt tilfældigt.
Vi havde begge to hver for sig, gået og leget lidt med tanken, om ikke man selv kunne bygge en maskine, der kunne lave lidt mere avancerede ting.
Så kort fortalt: jeg er uddannet industritekniker - min makker er edb mand, det ene ord tog det andet, og pludselig var vi igang, til op over begge ører.
Men til sagen, indlægget omk. at fræse en plan flade på siden af profilrøret, der hvor vi skal spænde rammebordet sammen er fin, blot skal vi huske på at godstykkelsen kun er 3mm + at profilrørene godt kan være lidt buede til trods for det er firkantrør. men som sagt det er en god ide.
Jeg vil gerne takke for de mange fine reaktioner og indlæg der allerede har været på vore projekt, det luner.

Med Venlig Hilsen

Finn R. Johansen

"stort og småt - alt er godt"

Der er yderligere 34 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis