At vende strømmen??

Hej
I forlængelse af mit indlæg "solceller til opladning" kommer endnu et spørgsmål

Jeg vil lave en elektrisk hønselem af en 12 volt ruderegulator fra en bil.

Mit spørgsmål er nu.

Når lågen skal op eller ned, så skal strømmen vendes, således at motoren køre modsat.

Er det et ræle som skal kobles ind til at vende strømmen eller hvad?

Hvis nogle kan finde et diagram over ligende projekt, så indsæt gerne link.

Tak
Hansi
Hej I forlængelse af mit indlæg "solceller til... Vis hele indlægget
50 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har tænkt på en løsning der måske kan hjælpe dig, jeg prøver at forklare så godt som jeg kan. Kan du forestille dig at du samtidig med at lågen bliver åbnet, spænder en fjeder eller løfter et lod der når det bliver udløst på en eller anden måde kunne trække lågen tilbage. Bevægelsen skulle dog foregå så tilpas langsom til at lågen ikke virkede som en galutine, med mindre at du ville spise høns hverdag og havde nok af dem, har du ikke det, ville problemet med lågen, langsom løse sig selv hen ad vejen :-).

Det ville måske også være muligt at du kunne bruge lågens egen vægt til at smække den i igen.

allan
Til anderswitt, jeg har ikke modtaget noget. Prøv at sende det igen.

Den snak der er om relæer, kan jeg ikke følge helt med i, men godt at se der er noget at lære.

Til Allan, så er jeg ikke helt sikker på hvad du mener. Skal jeg forstå det, at når lågen skal lukke, så bliver den hjulpet af en fjeder eller lod, men kun ved lukningen? Når så fjederen eller loddet er spændt, så bliver det jo knald på når den skal lukkes igen

Kom endelig med flere indput
Hansi
En gasdæmper, som på  bagklappen af især 5 dørs biler, ville jo kunne klare dæmpningen.
Du kunne måske lave en anordning helt uden el, Ved at du lod hønsene selv lukke op og i. Det gør du på den måde at når alle hønsene sidder på pinden så udløses en aftrækker, der får lemmen til at falde i (vægtstyret). Tilsvarenden når et givet antal er hoppet af pinden om morgenen så åbnes døren og fikseres afaftrækkeren der så igen bliver udløst om aftenen når alle hønsene er på plads.

På den måde sikrer du dig også at alle hønsene er på plads før der bliver lukket.

Go' weekend
allan
Hej
Den type relæer som du skal bruge skal have følgende klemmer  -  85 - 86 - 30 - 87 - 87a
Du skal bruge 2 stk og de skal forbindes som her beskrevet.
Kl..30 fra begge relæer forbindes til hver sin ledning fra motoren
Kl.87 fra begge relæer forbindes til plus fra dit batteri
Kl 87a forbindes til minus fra dit batteri
Kl.85 forbindes til minus fra dit batteri
Kl 86 fra det ene relæ og fra det andet relæ forbindes til hver sin kontakt og den anden side af kontakterne forbindes til plus på dit batteri (du kan også bruge en skifte kontakt med 3 poler i stedet) - det ovenstående er betinget af at motoren selv stopper når den bliver belastet i sin yderstilling. Når du påvirker kontakten vil det ene relæ trække og slutte plus til den ene motorledning og den anden får minus igennem det relæ som ikke trækker og modsat når du bruger den anden kontakt.Relæerne er såleder kun strømforbrugende mens kontakten er betjent - håber at dette kan hjælpe dig.
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Ja se det var jo snedigt Polobjørn, og det vil tilmed virke

Måske er det nemmere at finde 4 stk enkeltvirkende relæer på et autohug, så kan de jo også bruges, og vil også kun være trukken ved aktivitet.

Ellers har T hansen  omskifterelæer, som dem Polobjørn beskriver...
http://www.thansen.dk/product.asp?c...2027216343

mvh jens
Hold kæft nogle gode indlæg. Tak til anderswitt for diagrammet. Det er let at læse og forstå. Jeg tror faktisk at det som Polobjørn skiver er som anderswitt har tegnet til mig.

Ideen med at have en låge som aktiveres af hønsene er faktisk ikke så dum. Spørsmålet er om hønsene fatter det. Jeg tror de vil fatte det på sigt, men jeg vil da prøve at tænke en plan igennem. Høns kan jo trodsalt lære noget.

Tak allesammen, flere indlæg må gerne komme
MVH
Hansi
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis