At vende strømmen??

Hej
I forlængelse af mit indlæg "solceller til opladning" kommer endnu et spørgsmål

Jeg vil lave en elektrisk hønselem af en 12 volt ruderegulator fra en bil.

Mit spørgsmål er nu.

Når lågen skal op eller ned, så skal strømmen vendes, således at motoren køre modsat.

Er det et ræle som skal kobles ind til at vende strømmen eller hvad?

Hvis nogle kan finde et diagram over ligende projekt, så indsæt gerne link.

Tak
Hansi
Hej I forlængelse af mit indlæg "solceller til... Vis hele indlægget
50 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
De relæer med skiftekontakter sidder i de fleste franske biler Peugeot - Renault - Citroen med flere og de er meget nemmere at bruge end fire alm. og samtidig bruger de kun halvt så meget strøm - Hvis du kan finde en "styrebox" til en eftermonteret centrallås (den slutter nemlig kun strømmen et kort øjeblik ) kan du også nemt styre det hele med et tidsur fra en bilvarmer, men pas på hvor meget du belaster uret, fordi der i de fleste nyere tidsure  IKKE  er relæer i uret ,men kun en transistor og den tåler ikke meget belastning hvis du vil vide mere om dette så spørg igen !
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
se dette er en tråd der kan læres noget af
godt gået den vil jeg se om jeg kan huske
når jeg får nyt hus (forhåbent på landet)

Dennis

ps. ellers råber jeg bare højt om det så er der nok en der kan huske den

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Så er der skaffet el-motor fra rudehejs.

Jeg fik fat i fire stk. rudehejs og to kontakter. De virker alle sammen, og nu er udfordringen så at lave et "stop" når lågen er i top og i bund. Jeg troede at der sad en "dims" i motoren som afbrød strømmen når den møder konstant modstand, men det gør den ikke.

Måske jeg bare skal prøve med en kontakt som bliver aktiveret når lågen er i top/bund. Kontakten skal så afbryde stømmen og "vende den" så den er klar til at køre op/ned igen.
Måske det fine diagram som anderswitt kan bruges.
MVH
Hansi
Ja, undskyld nu kommer endnu et spørgsmål

Jeg tænkte på om de solcellelamper som selv tænder når der er mørkt og lader op i dagtimerne måske kan bruges som styring.

Forestil jer at når det bliver mørkt, så tænder led pæreren, men her skal den give signal til rudemotoren om at lukke. Når så det bliver lyst, så begynder den at oplade det lille batteri, men her skal den give signal til motoren om at åbne.

Hvis nogle har en ide til hvordan det kan virke, så modtages det gerne. En solcellelampe koster jo ingenting
MVH
Hansi
eller brug et lysrelæ fra keychip.dk det kan tænde lyset når mørket falder på
Jeg har fundet dette 12 volt tænd og sluk ur: http://www.electronet24.com/Belysning-Styrning/Tidstroemstaellare_c45.htm?LG=da&gclid=CI-4k4H5g6ACFQxB3godoy-Sjg

Hvis det kobles til inden motor osv. så sender det strøm ud. Nu skal motoren bare vide om den skal køre op eller ned. Nu ved jeg ikke om anderswitt´ fine diagram kan bruges, mht at vende strømmen.

Endvidere så skal jeg også have fundet ud af en slags frakobling når lågen er oppe eller nede, ellers kører motoren jo videre.
Hansi
Har lige fundet lysrelæet fra kerychip.dk. Der er lige det jeg mangler og så er det billigere end tænd og sluk ur.

Nu står den på frakoblingen og at vende strømmen.
Hansi
Du skal passe på med autorelæer, hvis de står trukne i længere tid, de bruger lidt strøm.
Så hvis du kombinere det med dit solpanel, kan det nemt æde sig selv op.

mvh jens
Ja, Je_ns det har jeg også tænkt på. Jeg leder efter noget som automatisk vender strømmen når et endepunkt er nået
Hansi
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis