At vende strømmen??

Hej
I forlængelse af mit indlæg "solceller til opladning" kommer endnu et spørgsmål

Jeg vil lave en elektrisk hønselem af en 12 volt ruderegulator fra en bil.

Mit spørgsmål er nu.

Når lågen skal op eller ned, så skal strømmen vendes, således at motoren køre modsat.

Er det et ræle som skal kobles ind til at vende strømmen eller hvad?

Hvis nogle kan finde et diagram over ligende projekt, så indsæt gerne link.

Tak
Hansi
Hej I forlængelse af mit indlæg "solceller til... Vis hele indlægget
50 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis nu du ikke vil bruge ure, hvordan ved hønsehuset så hvornår der skal åbnes ?

Allan
Ja det med ure er ikke bare lige at finde. At få 220 volt er selvfølgelig en mulighed, men der er langt og jeg skal under en vej og grave fliser op. Måske det billigste, men jeg synes også det er en udfordring at lave et komplet 12 volt system, både til lys men også til hønselågen.
Jeg har et stor batteri som jeg kan tage ind og lade op efter behov, men kan det nu holde lidt længere ved at lade solen lade det op, så er det jo både billigt og grønt.

Jeg har også tænkt på et skumringsrelæ. Dette skal også være på 12 volt. Hvor kan man finde det henne??
Tak for gode indslag
Thomas
BRUG TO RELÆER fås hos en ophugger eller thansen biltema og et ur til 12 volt er ikke noget problem for det sidder til olie fyr i biler det kan findes hos en ophugger
på www.kerychip.dk har de et relæ som kan tænde dit lys når det bliver mørkt til 12v og der er også et tænd/sluk ur til 12v der er også solceller i alle størelser hvis du vilde lave en hel installation i 12v
Annonce
Jeg har godt set hvad Kerychip har og det kan formentlig løse min lille opgave.
Mht. de to relæer som anderswitt skriver, kan nogle lave et diagram som et forslag til hvordan det skal samles. Mest omkring relæer, dem er jeg ikke stærke i.
Hedder de relæer noget. Feks. til kørelys eller....??
Tak
Hansi
har tegnet et diagram til dig men han ikke få det her ind.. har du ikke en mail adr. så sender jeg det til dig
så skulde der komme noget til dig kig på det og det du ikke forstår skriver du bare så vil jeg prøve at forklare mig
100000 tak, jeg prøver at finde ud af det. Du hører nærmere.

mvh
Hansi
Der er yderligere 30 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis