At vende strømmen??

Hej
I forlængelse af mit indlæg "solceller til opladning" kommer endnu et spørgsmål

Jeg vil lave en elektrisk hønselem af en 12 volt ruderegulator fra en bil.

Mit spørgsmål er nu.

Når lågen skal op eller ned, så skal strømmen vendes, således at motoren køre modsat.

Er det et ræle som skal kobles ind til at vende strømmen eller hvad?

Hvis nogle kan finde et diagram over ligende projekt, så indsæt gerne link.

Tak
Hansi
Hej I forlængelse af mit indlæg "solceller til... Vis hele indlægget
50 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Har du tænkt over at bruge en 12 volt aku boremaskine, væk med akkuen, og slut den til 12 volt, så hvis du kan få aktiveret frem og bak kontakten, kunne det jo være en mulighed.

mvh jens
En akku boremaskine har jo en kontakt til at slå bak, hvis de kan få den aktiveret rent mekanisk, af lemmen når den åbner/lukker.

At få den til at åbne/lukke lemmen, kan laves på flere måder.
Med en gevindspindel, trisser og snoretræk, kædetræk med en cykelkæde eller lign.

mvh jens
Nu hvor jeg har en ruderegulator med en stang på, så regner jeg med at selve lågen bliver skruet direkte på stangen. dvs. at lågen blive ført ned over hullet i vægget.

Motoren skal bare standses så den ikke kører videre. Både i top og i bund.

Ideen med akkumaskinen, er ikke helt dum, men jeg har jo den originale kontakt til rudehejset og den gør det samme som kontakten i akkumaskinen.

Det skal være mere automatisk
Ellers tak
Hansi
Hej Hansi hunt
Det er slet ikke så svært som i tror at lave dette - du skal jo heller ikke vende strømmen når yderpunktet er nået for så går lemmen jo tilbage hvor den kom fra ikke ?
Du skal bruge 2 stk kontakter der er fjederbelastede så de går tilbage til den ene stilling når lemmen  IKKE  trykker på dem og når de er i den stilling (hvilestilling ) skal de være sluttet.
Så placerer du en kontakt i hver yderstilling af lemmen så lemmen trykker på den ene når den er helt åben og den anden når den er helt lukket.Hvis du bruger en skiftekontakt fører du ledningen til det relæ der trækker når du åbner gennem den kontakt der bliver trykket på når lemmen er helt åben og ledningen fra det andet relæ som lukker gennem den kontakt der bliver trykket på når lemmen er helt lukket. Gør du dette vil det også virke som du vil have det.
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Annonce
Hej igen
Måske udtrykker jeg mig ikke helt klart     - som jeg har beskrevet det ovenfor vil lemmen åbne når du stiller manøvre kontakten i den ene stilling og den vil blive stående i den stilling til du sætter manøvre kontakten i den anden stilling hvorefter den så lukker helt,
Som "manøvre kontakt" kan du f.eks. bruge en "almindelig" korspondance kontakt til 220 volt - den har lige den funktion du skal bruge - som endestop kan du f.eks. bruge en "microswitch" som kan fås. bl.a. hos BILTEMA     Den originale kontakt til rudehejset kan du ikke bruge fordi der jo skal trykkes på den indtil lemmen er helt åben eller helt lukket så væk med den og gør som ovenfor beskrevet. Problemet med om relæerne bruger strøm er helt fjernet hvis du udfører det som her beskrevet fordi de så kun vil være trukket imens lemmen åbner eller lukker.  Jeg ved ikke om du efterhånden kan finde ud af alt det som jeg har skrevet men det håber jeg fordi jeg ved ikke hvordan jeg kan vedhæfte en diagram tegning eller en fil - kan nogen af alle jer andre på tråden fortælle mig hvordan det gøres ????  
Hilsner fra Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Tak for hjælpen.
Jeg må indrømme at det solpanel nok er årets første fejlkøb. Jeg sætter det op alligevel.

Jeg har idag modtaget en mail fra kerychip. dk. De har været så venlige at lave en list over det jeg skal bruge. Endvidere så vil de også lave et diagram til mig. Ialt små 500 kr. Jeg tror det bliver løsningen. Se nedenfor:

12V Lysrelæ ST306
DKK.180,00
MICRO SWITCHE M/ ARM
DKK.57,50
Relæ SCHRACK 24V 16A
DKK.45,00
Relæ OMRON G2R-1-12V 1SK 10A
DKK.24,00
Diode 1N4007
DKK.4,00
KRONEMUFFE RÆKKE 12 x 2,5mm2
DKK.14,00
Hulprint Euro 160x100 mm
1
DKK 31,25
Printklemmerække
6
DKK 30,00

Varer ialt: DKK.385,75

Forsendelse Post Danmark: 82,00 kr

I alt: 467,75 kr inkl moms og forsendelse
Hansi
Hvorfor en 24 volt relæ ? (Relæ SCHRACK 24V 16A DKK.45,00 )

Bliver det ikke nogle dyre æg?

Nu har jeg slet ikke forstand på hønsehold, men er der det så vigtigt, der bliver lukket af for natten?
Hvis hønsegården er rimelig solidt lavet, er Mikkel ræv vel ikke problemet?
Er det vigtiste ikke at de får noget lys, så de ikke sover hele dagen væk?

mvh jens
Er nysgerrig her, fik du nogle sinde dette til at virke, og hvis vil jeg meget gerne låne hele ideen af dig hvis muligt .


 If its not broken. DONT FIX IT!!!

 - Non semper ea sunt quae videntur -

Er nysgerrig her, fik du nogle sinde dette til at virke, og hvis vil jeg meget gerne låne hele ideen af dig hvis muligt .


Hmm dobbelt post. 

 If its not broken. DONT FIX IT!!!

 - Non semper ea sunt quae videntur -

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis