Krav om jordforbindelse

Hej, vi er netop begyndt at kigge nærmere på de el-installationer der er udført i vores "nye" hus fra 1950 (udvidet i 1970).

I den forbindelse har jeg modtaget en hel del forskellige råd om hvorvidt der er lovkrav om jordforbindelse eller ej.

Jeg kan se, at der er etableret jordforbindelse til vores hårde hvidevarer i køkkenet, samt vaskemaskine og naturgasfyr.
Dog har jeg konstateret at der ikke er monteret jord i badeværelse (renoveret i 07), udendørsbelysninger overalt, samt i garage og carport.

Vi har lige sat en ny væg op, der har vi selvfølgelig fået trukket nye ledninger med jordforbindelse. Elektrikeren har så bibeholdt en gammel ledning (uden jord) som driver tre stikkontakter. Er det lovligt for os, at udskifte disse tre stik kontakter og fortsætte med at føre ledning uden jord? Eller er vi forpligtet til at føre en frisk jordforbindelse til dette?

På forhånd tak

/Forvirrede Hansen

Mvh Lars Hansen

37 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Stakkels Hansen
Du har forhåbentligt et HFI relæ eller lignende i din indstalation, så skulle du ikke behøve en jordledning. Desuden er det sådan at hvis dine stikkontakter er med jordforbindelse, må du ikke selv skifte dem.

V.h.  Håndværkeren
Yep, der er ved vores overtagelse netop blevet installeret et spritnyt hpfi relæ, samt trukket jord til de hårde hvidevarer i køkkenet.

Jeg er nu heller ikke bekymret for om installationerne er farlige som sådan, jeg vil bare have mit på de sikre med, at de rent faktiske er lovlige.

Jeg troede at jeg var gør-det-selv mand.....så fik jeg det her hus og har de sidste fire måneder fået kamp til stregen på en daglig basis

Mvh Lars Hansen

Undskyld mig, men hvorfor behøver han ikke en jordledning hvis han har HFI relæ, tror du er ret meget galt på den håndværker. Så vidt jeg husker(er noget usikker i min sag her) må du ikke have en stikkontakt med jordben uden at den har en virksom jordforbindelse.

Udskiftning af stikkontakter med jord er lovligt hvis der er HPFi afbryder foran installationen. det gælder kun indendørs stikkontakter.
Se følgende link: http://www.sik.dk/Forbrugere/Goer-det-selv/Goer-det-selv-el/Hvad-maa-man-selv-lave-af-elarbejde
Lovligheden af stikkontakter uden jord er afhængig efter installationstidspunktet.

KimK
larshansen:
Med hensyn til den manglende jordleder i det renoverede badeværelse:

SIK meddelse elinstallationer 5-09 ( her er kun et relevant udsnit af meddelsen)

3.3.1 For badeområder i enfamiliehuse gælder, at den loka-le supplerende udligningsforbindelse kan udgøres af husets hovedudligningsforbindelse, forudsat denne omfatter de le-dende dele i badeområdet, der er anført i 701.413.1.6, her-under metalindlæg i ikke-isolerende gulve.
3.3.2 Ved renovering af badeværelser, hvor der etableres et nyt gulv med metalindlæg og ved indretning af nye badevæ-relser i eksisterende bygninger, skal der udføres lokale sup-plerende udligningsforbindelser efter 701.413.1.6.
Efter 801.471.2 er det tilladt at udelade beskyttelsesleder i boliger opført før 1. april 1975. Det gælder også ved reno-vering eller indretning af nye badeværelser i disse boliger.
I de tilfælde, hvor der derfor ikke er fremført beskyttelses-leder til installationen i badeværelset, bortfalder kravet i 701.413.1.6 om lokale supplerende udligningsforbindelser, idet der ikke findes nogen beskyttelsesleder at forbinde de fremmede ledende dele med. Det anbefales dog, at der alli-gevel udføres en udligningsforbindelse mellem de fremme-de ledende dele, der er anført i 701.413.1.6.

KimK
Annonce
Skrevet af Bai7200 på 04 feb 2010 19:15
Undskyld mig, men hvorfor behøver han ikke en jordledning hvis han har HFI relæ, tror du er ret meget galt på den håndværker. Så vidt jeg husker(er noget usikker i min sag her) må du ikke have en stikkontakt med jordben uden at den har en virksom jordforbindelse.


Hvor mange stikkontakter har du i dit hus, hvor du kan anvende hanstik med det tredie ben (jord) Og hvormange af de apparater lamper o.s.v. du bruger i din husholdning har sådan et Hanstik med jordben ?
Såeh hvem er så lige galt på vej
Tak Kim,

Se den plamage har jeg bestemt ikke præsteret at finde selv. Hvis jeg fordansker den lidt, så siger den faktisk at sålænge at boligen er opført før 1975, så er det ikke et krav, men man anbefaler det. Uanset om et badeværelse er nyrenoveret eller ej.

Jeg har altså et lovligt badeværelse


Mvh Lars Hansen

:-)

Hehe..vil bare lige for en god ordens skyld nævne at man ikke ikke må sætte en stikkontakt op med jord, hvis ikke der er en jord monteret til den :-)
Og jeg vil nødig bruge en opvaskemaskine med mindre der er monteret jord til eller lavet en nulling i tavlen uanset om der sidder relæ foran. Jeg ar været ude til mange kunder og opleve at folk har fået renoveret deres køkkener og undladt jorden til samtlige stikkontakter og hårde hvidevarer i køkkenet.
Dobbelt arbejde :-)
yep. PT mangler vi jord til stik kontakterne, men det er der jo ikke noget ulovligt i, da huset så ryger ind under før 75 reglen.

Har søgt lidt videre på den undtagelsesregel, men denne regel ser udelukkende ud til at gælde inde i boligen. Nu har jeg så en masse udendørs installationer. Hvordan jeg så skal forholde mig til det, har jeg ikke den store anelse om.

Er liiiidt træt af el

Mvh Lars Hansen

Hvis der er sat stikkontakter op med jord skal der også være en jord monteret uanset hvornår huset er fra. Der må under ingen omstændigheder sidde en stikkontakt med jord uden en jord monteret.
Der er yderligere 27 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis