Krav om jordforbindelse

Hej, vi er netop begyndt at kigge nærmere på de el-installationer der er udført i vores "nye" hus fra 1950 (udvidet i 1970).

I den forbindelse har jeg modtaget en hel del forskellige råd om hvorvidt der er lovkrav om jordforbindelse eller ej.

Jeg kan se, at der er etableret jordforbindelse til vores hårde hvidevarer i køkkenet, samt vaskemaskine og naturgasfyr.
Dog har jeg konstateret at der ikke er monteret jord i badeværelse (renoveret i 07), udendørsbelysninger overalt, samt i garage og carport.

Vi har lige sat en ny væg op, der har vi selvfølgelig fået trukket nye ledninger med jordforbindelse. Elektrikeren har så bibeholdt en gammel ledning (uden jord) som driver tre stikkontakter. Er det lovligt for os, at udskifte disse tre stik kontakter og fortsætte med at føre ledning uden jord? Eller er vi forpligtet til at føre en frisk jordforbindelse til dette?

På forhånd tak

/Forvirrede Hansen

Mvh Lars Hansen

Hej, vi er netop begyndt at kigge nærmere på de el... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Man kan godt tage jordleder fra en anden gruppe, eller fra hovedtavlen. Og det er kun hvis den kommer alene i et kabel at den skal være 2,5mm2 Trækker du et kabel fra hovedtavle og ud til dine Nye installationer, må jordleder godt have samme dimension som kabel. Typisk 1,5mm2 for lysinstallation.
Du skal ikke lave sådan noget fusk med at lave en 5x2,5mm2 om til en 1x2,5mm2 for at få jordledning med. Udnyt de andre ledere til at føre strømmen direkte til stedet fra tavlen. Selv om du fører kabel direkte fra tavlen behøver du jo ikke at opsætte en ekstra gruppe, men du har muligheden senere.
Eller køb et stykke 1 x 2,5mm2 pvikj

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, du må gerne tage PE/Jord fra en af de andre grupper.
Det er dog en god idé, at sørge for at PE lederen er så kort som mulig, da de har indflydelse på hvor stor en modstand der er i ledningen, og dermed hvor lille en kortslutnings strøm der kan etableres, og dermed har det noget at sige mht. bryde tiden for smelte-/automat sikring.
Resultatet déraf:
Før en PE leder frem fra din "hovedtavle" og videren til dine respektive 1-fasede sikringsgrupper, og dermed alle dine stikkontakter.
Du kan købe 100m 1,5mm²/2.5mm² PE-leder i harald skrald for OK penge, og så er det en god ide at have en søgefjeder også, da den gør det væsentligt nemmere at få trukket din PE leder frem til de forskellige stikkontakter.

Vær forberedt på du skal fra tavlen til kontakt a, til kontakt b, til kontakt c osv. ud i din sikrings gruppe, og muligvis også op forbi et par lampeudtag.

 

Til Steensen:
Den med ønsket om kort og dermed lav modstand i PE leder gælder ikke i boliger hvor der normalt er installationer med HPFI relæ.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Når jeg har trukket PE ledere frem, skal så alle stikkontakter, der monteres i kredsen med jordleder, være indrettet til jord forbindelse ?

Der må ikke være monteret en stikkontakt uden 3 stik huller i en kreds uden PE leder, men er det modsatte tilladt ?

Jeg ved godt, at skrueforbindelser helst skal undgås, det kan give dårlig forbindelse, men stik med jord tilslutning er f…… dyre

Må en PE- leder forbindes videre med muffer og skrueforbindelse alle steder hvor der ikke er fjederforbindelser, eller skal der anvendes ”pressede muffer” lige som samlinger i skjulte forbindelser ?

Hvis der ikke er en skrueforbindelse i lampeudtagene til jord, må der så sløjfes videre med muffer fra udtagene ?

Eller må man trække PE lederen forbi nogle af lampe udtagene uden jord tilslutning i lampeudtagene ?


Rudi
Skrevet af Hovsa på 01-04-2016 15:55
Når jeg har trukket PE ledere frem, skal så alle stikkontakter, der monteres i kredsen med jordleder, være indrettet til jord forbindelse ?
Hvis du ikke har jordforbindelse i din stikkontakt, kan du ikke montere jord i den, og så sløjfer du jorden videre. Lav nu en sløjfe, der er så lang, at du senere kan montere en stikkontakt med jord.
Der må ikke være monteret en stikkontakt uden 3 stik huller i en kreds uden PE leder, men er det modsatte tilladt ?
Du mener formentlig, at der ikke må monteres en stikkontakt med tre huller uden, at der er monteret en jord i den. Det modsatte altså en stikkontakt med kun to huller, kan der ikke monteres jord i, men at føre jorden forbi endten ubrudt eller samlet med en muffe, ser jeg ikke noget problem i.

Jeg ved godt, at skrueforbindelser helst skal undgås, det kan give dårlig forbindelse, men stik med jord tilslutning er f…… dyre
En samling med samlemuffer med skrueforbindelse er OK. Hvor har du det fra at kan give dårlig forbindelse? Hvis den er lavet omhyggelig, er der ingen problemer i det.
Må en PE- leder forbindes videre med muffer og skrueforbindelse alle steder hvor der ikke er fjederforbindelser, eller skal der anvendes ”pressede muffer” lige som samlinger i skjulte forbindelser ?
Nej, du behøver ikke bruge pressemuffer eller andre sjove ting.
Hvis der ikke er en skrueforbindelse i lampeudtagene til jord, må der så sløjfes videre med muffer fra udtagene ?
Ja, hvis du ikke skal bruge jord i dine lampeudtag, sløjfer du bare videre, men hvorfor køber du ikke de manglende klemmer, og monterer dem i lampeudtaget?
Eller må man trække PE lederen forbi nogle af lampe udtagene uden jord tilslutning i lampeudtagene ?
Se ovenfor

Med hensyn til at trække en ledning mere i rørene ved hjælp af en søgefjeder, skal du ikke forvente at få søgefjderen i afhægigt af antal ledere og bøjninger på røret. En rimelig sikker metode er, at binde to ledninger i en ledning og trække den ud, så der kommer to nye i.


fase
Annonce
S. Fabrin.
Det har jeg gjort i flere dele af min lejlighed, da jeg har trukket el ud på altanerne, der er blevet lukket kort før jeg flyttede ind.

 

Jeg vil ikke afvise, at det lader sig gøre, men min erfaring siger mig, at det kan være særdeles vanskeligt, så derfor har jeg anvist den metode, jeg ville bruge.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis