Krav om jordforbindelse

Hej, vi er netop begyndt at kigge nærmere på de el-installationer der er udført i vores "nye" hus fra 1950 (udvidet i 1970).

I den forbindelse har jeg modtaget en hel del forskellige råd om hvorvidt der er lovkrav om jordforbindelse eller ej.

Jeg kan se, at der er etableret jordforbindelse til vores hårde hvidevarer i køkkenet, samt vaskemaskine og naturgasfyr.
Dog har jeg konstateret at der ikke er monteret jord i badeværelse (renoveret i 07), udendørsbelysninger overalt, samt i garage og carport.

Vi har lige sat en ny væg op, der har vi selvfølgelig fået trukket nye ledninger med jordforbindelse. Elektrikeren har så bibeholdt en gammel ledning (uden jord) som driver tre stikkontakter. Er det lovligt for os, at udskifte disse tre stik kontakter og fortsætte med at føre ledning uden jord? Eller er vi forpligtet til at føre en frisk jordforbindelse til dette?

På forhånd tak

/Forvirrede Hansen

Mvh Lars Hansen

Hej, vi er netop begyndt at kigge nærmere på de el... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis jeg har forstået det korekt, så skal du ikke have jord på hvis der ikke er jord på den gamle hvorfra du henter strømmen.
Je_ns:

Læs lige indlæggene inden du udtaler dig.
Følgende er sakset fra SIKs side og står i et tidligere indlæg:

Ved en meget begrænset udvidelse eller ændring af en installation, fx installation til et par tilslutningssteder (stikkontakter e.l.) eller brugsgenstande, tillades det, at beskyttelseslederen udelades, hvis der ikke er beskyttelsesleder i den eksisterende installation, forud-sat at udvidelsen eller ændringen bliver omfattet af beskyttelse med HFI- eller HPFI-afbryder.
Så jo.., en begrænset udvidelse uden jord er lovlig, dog kun inde i boligen:

KimK
Larshansen:
Du må gerne udskifte stikkontakterne i dit soveværelse uanset om de er med eller uden jord.
Hvis du skal have flyttet en stikkontakt er det autoriseret elinstallatør arbejde.

KimK
Hej Kim K.
Så havde jeg da også forstået ordlyden, og jo jeg gennem læser hvert eneste svar op til flere gange hvis det kniber med forståelsen.
Og det vil sige at spørgeren gerne må uskifte eksisterende stik kontakter, men egentlig må han jo ikke ændre indstalationen. Og som jeg forstår ham så vil han til at infræse nye kabler til to stikkontakter der i dag sidder monteret på væggen med et kabel langs fodlisten. Og det må han vel ikke, for så er der tale om ændring i indstalationen.
Hej håndværker.

Det er korrekt forstået at man gerne må udskifte stikkontakter, med og uden jord inde i boligen.Dette må udføres af alle.

Man må lave en mindre udvidelse 1-2 stikkontakter uden jord såfremt den bestående installation er uden jord.
Hvis der skal laves en større udvidelse, skal alle stikkontakter og tilslutningssteder udføres med jord og virksom beskyttelselsleder.

Iøvrigt skal alle udvidelser udføres af aut. installatør, men om det udføres af ejeren selv, er op til den enkeltes samvittighed, dette er blot til oplysning angående hvilke krav der stilles fra Stærkstrømsbekendtgørelsen.

KimK
Annonce
Kimk
Du læste vist ikke hvad jeg skrev...

"Du må ikke montere en stikkontakt med jord, uden også at den er forbunden til jord."

Det ville jo give en falsk trykhed, hvis en stikkontakt med jord, ikke er jordforbunden.

jens
Je_ns:
Undskyld, jeg misforstod den første linie i dit indlæg.
Du har ret, hvis der er jord på en stikkontakt skal den også være forbundet til aktiv beskyttelselsleder.
( Det har dog tidligere været lovligt at opsætte en stikkontakt med jord uden jordklemmen var forbundet, denne tilladelse er trukket tilbage og med rette efter min mening).

KimK
Er der så nogen af jer elektrikere, elinstallatører og elvidende der ved, om der på noget tidspunkt SKAL være jord ført ned i en pendel. Uanset materiale. Jeg spørger fordi jeg selv er ved at udvikle et par lamper, og her hørte jeg at der skulle jord ned, fordi hele lampen var lavet af kobber.

Vh Claus
Hvis lampen kan konstrueres som dobbltisoleret, er der ingen krav om jordledning. I modsat fald er mine lamper (PH5) af metal ulovlige. Der kan gælde andre regler i andre lande.

fase
Jeg vil gerne have forsynet nogle nyere installationer med beskyttelsesleder, der er beskyttelsesleder i en del af den gamle installation fra før 1975, og har læst indlægget her på siden:

"En mindre udvidelse af installationen kan udføres uden at stikkontakterne er med jord. "
Se følgende er El Råds meddelelse fra SIKs hjemmeside.

MEDDELELSE
Elinstallationer
nr. 21/09
(Erstatter Elinstallationer nr. 7/08)
"Elektriske installationer - Beskyttelse mod indirekte berøring 1. Udvidelser eller ændringer Ved en meget begrænset udvidelse eller ændring af en installation, fx installation til et par tilslutningssteder (stikkontakter e.l.) eller brugsgenstande, tillades det, at beskyttelseslederen udelades, hvis der ikke er beskyttelsesleder i den eksisterende installation, forudsat at udvidelsen eller ændringen bliver omfattet af beskyttelse med HFI- eller HPFI-afbryder.
Beskyttelsesleder bør dog fremføres, hvor det er praktisk muligt
skal fremføres til elektromedicinske apparater som nævnt under pkt. 2.2.
1.1 Stikkontakter
Hvis stikkontakten har en jordkontakt skal der være fremført en virksom beskyttelsesleder, som skal forbindes til jordkontakten"

Jeg vil helst have jordforbindelse til alle stikkontakter i en udvidelse, der er flere end 3 stikkontakter og lamper i hver af kredsene. Hvordan skal jeg gøre det ?
Kan jeg forbinde en jordlederforbindelse fra en nærliggende kreds til en anden kreds, som endnu ikke har forbindelse til jord men er forsynet med en gul / grøn jordleder ?
Må jordforbindelsen tages direkte fra tavlen, altså fra "hovedjordklemmen" eller hvad den kaldes, i tavlen ?
Skal beskyttelseslederen være i og komme fra samme kabel som net spændingen kommer fra ?
Må jordlederen være en del af et 2.5 mm2 flerleder- kabel ? De ikke-brugte ledere kan klippes af
Der er HFI afbryder, 2 enfasede 1O A grupper og 2 trefasede 16 A grupper

Jeg ved ikke, om jeg fatter bestemmelserne, men
I "Elektriske Installationer", afsnit 6, 215.1
under overskriften Elektriske kredse og Strømkreds er angivet:

"Note En strømkreds består af spændingsførende ledere, eventuelle beskyttelses-ledere og tilhørende koblingsudstyr samt samlings- og afgreningsmateriel"
og desuden står der:
"En beskyttelsesleder kan være fælles for flere strømkredse"

Så jeg antager, at alle strømkredse også de, som hører til de trefasede 16 A grupper kan anvendes til en forgrening af en jordforbindelsesleder, en beskyttelsesleder eller PE eller hvad det kaldes, men jeg vil gerne have det bekræftet eller afkræftet ?

Rudi
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis