Krav om jordforbindelse

Hej, vi er netop begyndt at kigge nærmere på de el-installationer der er udført i vores "nye" hus fra 1950 (udvidet i 1970).

I den forbindelse har jeg modtaget en hel del forskellige råd om hvorvidt der er lovkrav om jordforbindelse eller ej.

Jeg kan se, at der er etableret jordforbindelse til vores hårde hvidevarer i køkkenet, samt vaskemaskine og naturgasfyr.
Dog har jeg konstateret at der ikke er monteret jord i badeværelse (renoveret i 07), udendørsbelysninger overalt, samt i garage og carport.

Vi har lige sat en ny væg op, der har vi selvfølgelig fået trukket nye ledninger med jordforbindelse. Elektrikeren har så bibeholdt en gammel ledning (uden jord) som driver tre stikkontakter. Er det lovligt for os, at udskifte disse tre stik kontakter og fortsætte med at føre ledning uden jord? Eller er vi forpligtet til at føre en frisk jordforbindelse til dette?

På forhånd tak

/Forvirrede Hansen

Mvh Lars Hansen

Hej, vi er netop begyndt at kigge nærmere på de el... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af danielS på 05 feb 2010 00:01
Hvis der er sat stikkontakter op med jord skal der også være en jord monteret uanset hvornår huset er fra. Der må under ingen omstændigheder sidde en stikkontakt med jord uden en jord monteret.
Det er jeg faktisk 99 % sikker på du gerne må. Hvor gamle er din viden (ikke for og spille smart, men reglen på el området bliver jo jævnligt ændret)

Håndværkeren: Stærkstrømsbekendtgørelsen tager ikke hensyn til hvor mange hanstikpropper der findes i ejendommen men definerer helt klart at stikkontakter skal være med jord/beskyttelselsledere i nye installationer.
Såfremt installationen er udført efter tidligere gældende regler er det dem der er der afgør om der er stikkontakter med jord eller ej.
Ved ændringer skal installationen udføres efter de regler der gælder i dag, dvs. med jordkontakt. Disse regler gælder også på Als

Hvis huset er fra 1950 og udvendige stikkontakter er uden jord og der ingen ændringer er foretaget er det lovligt, men udvidelser skal udføres med jord.

En mindre udvidelse af installationen kan udføres uden at stikkontakterne er med jord.
Se følgende er elrådsmeddelse fra SIKs hjemmeside.

MEDDELELSE
Elinstallationer
nr. 21/09
(Erstatter Elinstallationer nr. 7/08)
Elektriske installationer - Beskyttelse mod indirekte berøring 1. Udvidelser eller ændringer Ved en meget begrænset udvidelse eller ændring af en installation, fx installation til et par tilslutningssteder (stikkontakter e.l.) eller brugsgenstande, tillades det, at beskyttelseslederen udelades, hvis der ikke er beskyttelsesleder i den eksisterende installation, forud-sat at udvidelsen eller ændringen bliver omfattet af beskyttelse med HFI- eller HPFI-afbryder.
Beskyttelsesleder bør dog fremføres, hvor det er praktisk muligt
skal fremføres til elektromedicinske apparater som nævnt under pkt. 2.2.
1.1 Stikkontakter
Hvis stikkontakten har en jordkontakt skal der være fremført en virksom beskyttelsesleder, som skal forbindes til jordkontakten.

KimK
Jeg er 100%. Som installatør burde min viden være ok. Og reglen om at man ikke må opsætte stikkontakter med jord og så undlade jorden den har eksisteret i mange år. Tænk for øvrigt på hvilke farer der er ved at have en komponent med jordben, som man sætter i en stikkontakt med jord hvor jorden altså bare ikke er monteret..
Som KimK rigtigt skriver:
1.1 Stikkontakter
Hvis stikkontakten har en jordkontakt skal der være fremført en virksom beskyttelsesleder, som skal forbindes til jordkontakten

Jeg skulle lige til selv at finde stykket men damm it - du kom mig i forkøbet ;-)

Så for at svare ttp.dk: Jeg prøver skam ikke at spille bedrevidende. Min viden er ok.
Skrevet af danielS på 05 feb 2010 20:03
Jeg er 100%. Som installatør burde min viden være ok. Og reglen om at man ikke må opsætte stikkontakter med jord og så undlade jorden den har eksisteret i mange år. Tænk for øvrigt på hvilke farer der er ved at have en komponent med jordben, som man sætter i en stikkontakt med jord hvor jorden altså bare ikke er monteret..
Hvis der bare er fejlstrømsafbryder foran, er der jo ingen fare med hensyn til komponter. Jeg har bare været på et kursus, hvor vi fik af vide det var helt ok. Så længe der er fejlstrømsafbryder.
Der er jo også en fordel hvis man laver nye stikk. og trække jord med rundt. Selvom der ikke er en aktiv jordforbindelse, da man derved opnår samme potentiale mellem de nye stikk.

Hmm... Havde ikke lige læst det udsnit fra SIK. så jeg gir mig og så fik jeg også lært noget nyt idag.

btw danielS, det var på ingen måde for og nedgøre din viden, jeg mente bare der var andre regler på området.

*edit*
Annonce
ttp.dk
Der skal altid være HPFI afbryder foran!
Du må kun lave en begrænset udvidelse (1-2 stk), ellers er kravet at der skal være jord. Se tidligere indlæg.
Udvidelser på udvendige stikkontakter skal altid være med aktiv jord!

KimK
Skrevet af KimK på 05 feb 2010 20:25
ttp.dk
Der skal altid være HPFI afbryder foran!
Du må kun lave en begrænset udvidelse (1-2 stk), ellers er kravet at der skal være jord. Se tidligere indlæg.
Udvidelser på udvendige stikkontakter skal altid være med aktiv jord!

KimK
Jeps det jeg med på udover HFI er fint nok. behøver ikke skifte til HPFI. Men det gik på om man måtte monter en stikk/J under der var en aktiv jordforbindelse

Du må ikke montere en stikkontakt med jord, uden også at den er forbunden til jord.

Nu er reglerne med jordforbindelse jo ikke lavet for at genere folk, men for at opnå en bedre elsikkerhed.

Jeg har i forbindelse med en lille tilbygning, fået hele mit elsystem opgraderet, så der er trukken jordledning med alle steder.
Jeg fik også monteret 2 stk HPFI relæer, så huset er delt op i to soner, så ryger hele strømmen ikke på en gang.
Men med PHFI relæer er der større sikkerhed mod udfald pga torden.
Jamen Tak for det, så lærte jeg lidt mere i dag
Hvordan foregår fortolkningen af denne normalt?

Udvidelser eller ændringer Ved en meget begrænset udvidelse eller ændring af en installation, fx installation til et par tilslutningssteder (stikkontakter e.l.) eller brugsgenstande, tillades det, at beskyttelseslederen udelades, hvis der ikke er beskyttelsesleder i den eksisterende installation, forud-sat at udvidelsen eller ændringen bliver omfattet af beskyttelse med HFI- eller HPFI-afbryder.

Vi har i vores soveværelse 2 stik kontakter vi gerne vil skifte, og 1 vi gerne vil flytte. De sidder allesammen sammen med et kabel trukket langs panelet (lidt sjusket). Den ene stik kontakt er fræset ind i væggen, og de to andre sidder løst monteret i en synlig dåse.

Dette er i sig selv en overskuelig opgave, men skal der trækkes jord hen til disse, ryger den under kategorien uoverskuelig

Mvh Lars

Mvh Lars Hansen

Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis