Rorombyning

Jeg skal til at prøve at lave mit ror om i forhåbningen på at det vil hjælpe med til bedre at kunne tøjle min båd.

Jeg havde tænkt mig at forsøge med denne "opskrift"

http://www.danskebaadejere.dk/Tips%20og%20Gode%20Raad/Skrog/Ror%20ombygning.aspx

Der er kun et par ting i vejen for at jeg ikke allerede er færdig og det er der jeg håber at der sidder nogle med noget mere erfaring end jeg selv.

Det skum som der bliver nævnt i artiklen hvad hedder det og hvor kan det skaffes samt    hvad for typer lim kan bruges til at hæfte skummet til rorpladen som er rustfri.

Jeg ved godt der står at skummet kan købes af en lokal bådbygger men jeg ved ikke om en sådan findes i nærheden af Hobro.

Hilsen Jens

Jeg skal til at prøve at lave mit ror om i... Vis hele indlægget
69 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er rigtigt at Håndværkerens bud er en god mulighed for at nedsætte krusninger i vandet men hvis det kan gøres med Lynæs´s ide med at føre roret op i overfladen er det da klart det billigste og det kan man godt lide :-)

Noget andet er at jeg synes jeg kan forstå på folk at man ikke helt tror på at vingeformen giver den store effekt.



Det er ikke rigtigt.. størrelse og vingeform - de to ting. Jeg tror at samme størrelse i den rigtige vingeform er mere effektivt end større ror i en flad plade.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Tøffens ror, spidsen ligger over vandlinie, og roret er svejset op i vingeform i rustfrit stål, virker fint. Den ret store skrue, 750 mmø ,har aldrig forhindre roret i at fungere for sejl.


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Flirt vi havde var roret fladt, ca. 30 mm tykt og rundt foran og spids bagtil. Men det gik op over vandlinje og næsten lige så dyb som kølen..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Skrevet af lynæs på 02 feb 2010 08:01
Der er bare det ved det, at den slags propeller er en rimelig gammel opfindelse, men kræver et specielt revers. med omstyring. og normalt en kobling, bak kommer ved at dreje bladene, du er lidt sent ude med din idé.
Du tager fejl Lynæs, der findes en propel der kan monteres på et almindeligt revers gear, der skal ikke omstyring til. Propellen indstiller sig selv efter opgaven.

Annonce
Skrevet af grandoldman på 02 feb 2010 08:47
Det er ikke rigtigt.. størrelse og vingeform - de to ting. Jeg tror at samme størrelse i den rigtige vingeform er mere effektivt end større ror i en flad plade.

Det er muligt at du har den oplevelse Andy, men Jeve82 rorflade er ganske enkelt for lille og så hjælper et vingeformet ror i den lille størelse ikke en dyt.
Skrevet af hans2.hansen på 02 feb 2010 07:56
håndværkeren du siger da noget.!

de justerebare propeller de burde kunne kantstilles.
så de giver mindre modstand i vandet. :-)
Ja H2H og den gør det uden at du skal røre en finger, lige så snart rotationen stopper stilles bladene af sig selv i sejlret position. Altså ved at båden drives frem for sejl alene.

Jeg mente du i et tidligere indlæg mente at der ikke var plads til en foldepropel, og mit svar var en stilbar.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Nu er alt jo relativt.. der er jo grænser for hvor meget større man kan lave det ror uden en fuldstændig ombygning af roret.

Man skal udnytte hydrodynamikken med en vingeform.. og så lave det længere bagud. Ellers skal der et ror på der følger hele hækken.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Skrevet af lynæs på 02 feb 2010 12:04
Jeg mente du i et tidligere indlæg mente at der ikke var plads til en foldepropel, og mit svar var en stilbar.
Ja det skrev jeg, men du ved åbenbart ikke at der findes en propel der minder om en vendbar propel, men den er altså selvregulerende. Den mekaniske del i den har ingen forbindelse igennem skrueakselen som på en ægte vendbar propel.
Bare jeg dog havde et billede af den, den fås som 2 og 3 bladet.

Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også