Rorombyning

Jeg skal til at prøve at lave mit ror om i forhåbningen på at det vil hjælpe med til bedre at kunne tøjle min båd.

Jeg havde tænkt mig at forsøge med denne "opskrift"

http://www.danskebaadejere.dk/Tips%20og%20Gode%20Raad/Skrog/Ror%20ombygning.aspx

Der er kun et par ting i vejen for at jeg ikke allerede er færdig og det er der jeg håber at der sidder nogle med noget mere erfaring end jeg selv.

Det skum som der bliver nævnt i artiklen hvad hedder det og hvor kan det skaffes samt    hvad for typer lim kan bruges til at hæfte skummet til rorpladen som er rustfri.

Jeg ved godt der står at skummet kan købes af en lokal bådbygger men jeg ved ikke om en sådan findes i nærheden af Hobro.

Hilsen Jens

Jeg skal til at prøve at lave mit ror om i... Vis hele indlægget
69 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jubiiiiiii jeg fandt den
Google:   propeller.dk
Så kommer i ind på Kosør Propelfabriks side med lige netop den propel jeg omtaler. Der er endda en prisliste og et skema for båd og motor størelse.
Den hedder  Max-prop
Den er smart den der max-prop
Den vil nok kunne gøre livet lidt lettere for en del motorsejlerer

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

den køl laver en del turbolenser så tyk som den er forneden er det ikke sat to lange jernklosser på hver side af den?
og det ser ud til at du har malet sinkklosserne og at der mangler et par stykker
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Der tager du meget fejl Renek, den køl er faktisk rigtig fin og har det rigtige svej. At zinkklodserne er overmalet må jo være for at spare på dem,
de virker ikke med maling på  de to lasker der er sat på må være for at holde den påsatte køl. Det er en nemmere måde at slippe for at bore igennem den oprindelige køl.
Men det er tydeligt at båden kun er bygget til motorsejlads med den ror konstruktion, der skal mere end det dobbelte areal til at styre den for sejl alene. Så forlæng det med 15 cm. mindst 20 cm. nedaf og opad så kan den styres for sejl alene.
Det mest rigtige ville være at forsyne den med et ægte ror på hækken som på en spidsgatter, så komme den også til at ligne et rigtigt skiv
Annonce
hej håndværker jeg hade en båd der hade sådan to kloser på kølen den kunne ikke styres når mand sejlet med en hastighed under 3-5 km t det hjalp da de blev plaseret under den orginal køl med 4 stk fladjern på hver side men roret var ca en halv gang længer end det på bildet
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Men hvor lang var så den båd i vandlinien ? Den omtalte er så lang at det ingen betydning har.
Mligheden for at sætte hækror på er drøftet men hvis jeg gør det er jeg jo nød til at fjerne agterkahytten og det koster lige 2 sovepladser.

Jeg tror at jeg i første omgang vil prøve at gøre pladen større og lave en bredere forkant hvis det ikke giver noget må jeg tage et skridt vidderer og lave hækror. jeg bliver nok bare aldrig tilgivet of rat skære i min kones farfars båd. (men vi har da en udemærket sofa)
Der er ingen grund, andet evt. kosmetisk til at lave et hækror. Det vil hjælpe at ændre på roret, men jeg er overbevist om at problerne ligger i sejlføringen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ja - det er altsammen meget fint - men hvor stort skal roret være???

Tommelfingerregler

Matematik

Hvordan finder man den rigtige rorstørelse???

Hvordan finder man den rigtige "vinge" form???
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også