Rorombyning

Jeg skal til at prøve at lave mit ror om i forhåbningen på at det vil hjælpe med til bedre at kunne tøjle min båd.

Jeg havde tænkt mig at forsøge med denne "opskrift"

http://www.danskebaadejere.dk/Tips%20og%20Gode%20Raad/Skrog/Ror%20ombygning.aspx

Der er kun et par ting i vejen for at jeg ikke allerede er færdig og det er der jeg håber at der sidder nogle med noget mere erfaring end jeg selv.

Det skum som der bliver nævnt i artiklen hvad hedder det og hvor kan det skaffes samt    hvad for typer lim kan bruges til at hæfte skummet til rorpladen som er rustfri.

Jeg ved godt der står at skummet kan købes af en lokal bådbygger men jeg ved ikke om en sådan findes i nærheden af Hobro.

Hilsen Jens

Jeg skal til at prøve at lave mit ror om i... Vis hele indlægget
69 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ikke nogen formel så vidt mig bekendt, det ville også være lidt svært at beregne ud fra en fast formel. Prøv at forestille dig hvor stort et ror en supertanker skulle have hvis der var en fast formel, i forhold til en lille sejlbåd.
Jeg vil vove den påstand at dit rorareal skal være dobbelt så stort som det er nu, for at du kan sejle for sejl alene. Men som Lynæs skriver kan det meget vel være sejlføringen  den er gal med. Der er enddog en stor sansynlighed for at den vil sejle bedre hvis du forsyner den med et bovspryd og en klyver. Så er du ihvertfald næsten sikker på et du kan få den over stag ved at bakke klyveren. Sådan som du beskriver din sejlads, lyder det for mig som om at du ikke rigtigt kan krydse d.v.s. gå rigtigt op til vinden men faktisk sejler, det vi kalder en foran for tværs. Og gør du det så kan du ikke gå over stag uden brug af motor.
Da båden i sin tid blev bygget, blev der så overhovedet tænkt på at den en dag skulle forsøges at sejle som en sejlbåd og så på kryds??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
nix

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Skrevet af lynæs på 06 feb 2010 08:52
nix

Kort og kontant
Jeg husker den første test, jeg så af en LM 27, det viste sig, at den i god vind og med søen imod, faktisk ikke var i stand til at krydse fri af en læ kyst. Mens 24'eren er en habil sejler.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det er helt korrekt at jeg ikke har været istand til at sejle i bidevind allerede ved halv vind begynder det at blive et problem at får sejlet til at slippe vinden men som lynæs skriver har jeg da tænkt mig at forsøge med at gå rigningen igennem til foråret inden jeg ser på andre sejl.

Jeg kan godt se ligheden mellem min og en LM27 målene er 8,5m lang, 2,8m bred og en vægt på 6,3t




Jeg fik ændret rorpladen så den fik vingeform og nej hvor den styrer godt. Der hvor man før lige skulle starte propellen for at give et skub for at lave manøvre ved lav fart kan den nu glide rundt i ring.

Og for sejl har det givet en meget bedre styring også båden er nemmerer at styrer samt at den også er blevet noget mere retningsstabil.

Der ligger et nyt billede i galleriet skal lige have konverteret nogle flerer da de er for store til at kunne ligges ind.

Hilsen Jens
Se det er virkelig rart når der komme en tilbage melding, det kunne flere lære af
Ændrede du den selv eller måtte du ud i byen.. og hvordan ??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også