Rorombyning

Jeg skal til at prøve at lave mit ror om i forhåbningen på at det vil hjælpe med til bedre at kunne tøjle min båd.

Jeg havde tænkt mig at forsøge med denne "opskrift"

http://www.danskebaadejere.dk/Tips%20og%20Gode%20Raad/Skrog/Ror%20ombygning.aspx

Der er kun et par ting i vejen for at jeg ikke allerede er færdig og det er der jeg håber at der sidder nogle med noget mere erfaring end jeg selv.

Det skum som der bliver nævnt i artiklen hvad hedder det og hvor kan det skaffes samt    hvad for typer lim kan bruges til at hæfte skummet til rorpladen som er rustfri.

Jeg ved godt der står at skummet kan købes af en lokal bådbygger men jeg ved ikke om en sådan findes i nærheden af Hobro.

Hilsen Jens

Jeg skal til at prøve at lave mit ror om i... Vis hele indlægget
69 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil jeg gøre men der skal nu nok dukke nogle andre ting op inden da.
Det var også der mine tanker var men med hensyn til roret som var det jeg startede med er jeg stadig ikke overbevist med hvad der kan gøres.

Jeg læste for noget tid siden en artikel om en sejler der havde lavet sig et nyt ror. Lidt på øjemål af det gamle.. Men da båden kom i vandet var dynamikken omkring roret så dårlig at roret stallede og de kunne ikke styrer båden.

De måtte have båden på land igen og begynde forfra.. så lavede de en skabelon af det gamle ror og selv om det var svært at lige se forskel med det blotte øje (hvis ikke man kendte problemet) så styrede båden perfekt med det nye ror..

Så prøv at finde en båd med et godt og virksomt ror og kopier "areodynamikken" med et stykke kraftigt pap eller finer.. Mest fordi dit ror ikke er større end det er..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

hej kan det passe at kølen er trekantet og flad i bunden?
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Annonce
Man ved at et ror er mest effektivt lige i vandlinien, og både Tøffen og min nuværende båd har begge rorflade ca 2 cm over vandlinie, det skulle ha' stor betydning, og dit sidder jo langt under. Det kunne være du skulle den vej.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Det var jeg ikke klar over det var da en oplagt mulighed så er det bare et spørgsmål om ikke det bliver voldsomt stort hvis det skal følge båden op til vandlinjen.

His du kikker på moderne ror, så er de væsentligt bredere i toppen en i bunden, ja men det var rorene også på de gamle spidsgattere, hvor det meste ror var nær overfladen, og så spidsede de til næsten ingenting, men de var også ret høje. Som du ser er roret lidt over vandfladen på min båd, og ligger lige lidt under når motoren er i. Lynæssens ror ligger også lige under overfladen. Og Lynæssen er en fremragende sejler. Den anden er nok lidt mere klumpedumpet, men har dog en ret stor rig, jeg har aldrig sejlet i den.


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
håndværkeren du siger da noget.!

de justerebare propeller de burde kunne kantstilles.
så de giver mindre modstand i vandet. :-)
Der er bare det ved det, at den slags propeller er en rimelig gammel opfindelse, men kræver et specielt revers. med omstyring. og normalt en kobling, bak kommer ved at dreje bladene, du er lidt sent ude med din idé.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 29 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også