Rorombyning

Jeg skal til at prøve at lave mit ror om i forhåbningen på at det vil hjælpe med til bedre at kunne tøjle min båd.

Jeg havde tænkt mig at forsøge med denne "opskrift"

http://www.danskebaadejere.dk/Tips%20og%20Gode%20Raad/Skrog/Ror%20ombygning.aspx

Der er kun et par ting i vejen for at jeg ikke allerede er færdig og det er der jeg håber at der sidder nogle med noget mere erfaring end jeg selv.

Det skum som der bliver nævnt i artiklen hvad hedder det og hvor kan det skaffes samt    hvad for typer lim kan bruges til at hæfte skummet til rorpladen som er rustfri.

Jeg ved godt der står at skummet kan købes af en lokal bådbygger men jeg ved ikke om en sådan findes i nærheden af Hobro.

Hilsen Jens

Jeg skal til at prøve at lave mit ror om i... Vis hele indlægget
69 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jac M. Iversen er kendt både for motorbåde og motorsejlere, som regel med smukke linier. Men du kan ikke regne med at den slags både kan gå over stag ved egen hjælp, det regner jeg heller ikke med min nyerhvervelse kan, det er ikke den slags både, man ligger og krydser i , du skal nok regne med at riggen er ment, som en slags støttesejl eller lidt hjælp ved motorsejlads, så motoren kan holdes på lave omdr.
En Nauticat 33 er tænkt som brugende begge dele under sejlads, og kan så slentresejle i medvind, dette i følge daværende brochurer. samt tests.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
nu er jeg ikke så båd tosset.
men kender de små særeheder som kan løsses
især under vandet.!

for at sætte turbolænsen til livs kan man sætte foldepropeller på båden.
afhængie af bådtypen
ud over ror ombygningen og sejl problematikken.! :-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis det kunne hjælpe er det måske en mulighed med en foldepropel men hvad koster sådan noget (der har været bukket et blad på propellen som er blevet rettet men den er ikke helt i orden) så måske en løsning men det kommer an på prisen.

Du har slet ikke plads til en folde propel, tænk på at når den ikke er aktiv bliver den lige så lang som radius på propellen når den er i drift. Vil du gøre noget i den retning skal du have fat i den type vendbar propel der selv justere sig ind. D.v.s. går du for sejl, er den sejlret, slår du motoren frem stiller den sig til et træk fremad og ligeledes ved bak. Prisen, tjah halvanden Bondegård og en halv vinterkrig.
Men som Lynæs skriver, kan det tænkes at båden slet ikke er beregnet på at gå for sejl alene, men at motoren går for lette omdrejninger og trækker. Det er en såkaldt økonomi sejlads.
Men hvor mange kvadratmeter har du på den, er båden 28 fod, skal du regne med mindst 30 kvadratmeter til den bådtype, og det er så kun standart Vil du kunne sejle i lettere vind skal du op over 40 m2.

Det er rigtigt at båden aldrig kommer til at gå op i vinden men det er heller ikke det der er problemet.

Når jeg får vinden agten ind kan jeg godt vende intil båden når en fart af c 3 knob når jeg sejler hurtigere end det eks 5 knob kan jeg ikke styre overhovedet, den reagerer ikke.
 
Hvor langt jeg kan komme op i vinden hved jeg ikke for sejlene er for hule så enten blafrer de eller også ligger båden ned på siden.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Nu ved jeg jo ikke hvordan dine erfaringer med at sejle for sejl er, ved du hvordan man flader sine sejl, har du en kickingstrap på, så din bom holdes nede, selv om skødet slækkes, og får du skødet langt nok ude i læ side. Disse ting, samt andre har stor betydning hvordan din båd opfører sig. Da du omtaler meget hule sejl kunne man få den tanke at bommen løfter sig under sejlads, det må den ikke, kickingstrappen skal holde den nede. Hvis skødet ikke kan, og dertil kræves at skødet kan flyttes helt ud i borde!!

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Der er ikke kickingstrap på men er det noget man bruger på en træbåd hvor sejlet er bundet løst til bommen?

Hvis jeg sejler for halv vind kører jeg bommen ud til hvor sejlet begynder at blafre inde ved masten og strammer så lidt ind, det er hvad jeg har lært. Det er rigtigt at bommen løfter sig lidt specielt hvis vinden kommer agten ind men sejlenes facon er meget hult, det har de været fra ny og det er c 16-18 år siden, de har dog ikke været meget i brug.

Jeg har hørt at manden der syede dem var meget flink men havde ry for ikke at være god til at sy men det var noget med en vennetjeneste. 

 



 

Det lyder lidt løst, og bommen må IKKE løfte sig og da specielt ikke hvis sejlene i forvejen er hule. En kickin er da ligeglad hvad båden er bygget af. Et sejl kan da godt holdes på plads med en lidsesnor, men den skal også være stram, og sejlet skal være strammet op, ud til bomnokken. Ikke noget slask nogen steder

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Jeg synes også jeg har gjordt mit bedste men det kan da være jeg skulle prøve med en kickin og samtideig være meget opmærskom på sejlets pladsering på bommen.

Der er muligvis også et Cunningham " reb ", som kan hjælpe med at flade sejlet. Om ikke andet kan du jo vende tilbage, når du er vandet igen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 39 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også