Rorombyning

Jeg skal til at prøve at lave mit ror om i forhåbningen på at det vil hjælpe med til bedre at kunne tøjle min båd.

Jeg havde tænkt mig at forsøge med denne "opskrift"

http://www.danskebaadejere.dk/Tips%20og%20Gode%20Raad/Skrog/Ror%20ombygning.aspx

Der er kun et par ting i vejen for at jeg ikke allerede er færdig og det er der jeg håber at der sidder nogle med noget mere erfaring end jeg selv.

Det skum som der bliver nævnt i artiklen hvad hedder det og hvor kan det skaffes samt    hvad for typer lim kan bruges til at hæfte skummet til rorpladen som er rustfri.

Jeg ved godt der står at skummet kan købes af en lokal bådbygger men jeg ved ikke om en sådan findes i nærheden af Hobro.

Hilsen Jens

Jeg skal til at prøve at lave mit ror om i... Vis hele indlægget
69 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Til Håndværkeren

For at bakke med fokken skal jeg vel først gå lige op i vinden og det kan jeg ikke, båden reagerer ikke når der kommer for meget fart i båden som ellers burde give den modsatte effekt.

Det er forresten en 28 fods træbåd med kort køl (eftermonteret jernkøl) og fod under roret.

Selve roret er H60 B50 (mål i cm) og stikker c 5cm forand fæstingspunktet) med c5cm ind til skruen.

kan du heller ikke dreje modsat ? tænker på om du har for meget sejl foran den påsatte køl. prøv at at' et billede af båden fra siden. Hvad styrer du med ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Det gik vist lidt stærkt den må være langkølet men jeg må nok hellere finde et billede inden jeg gør mig alt for klog her!

http://www.lav-det-selv.dk/Gallerier/Visgalleri/xmid/230/

Billederne er fra sent på foråret 2009 hvor vi hentede den hjem fra nykøbing sj. hvor den har lagt i c 15 år. den er kommet tilbage til Hobro hvor den er blevet bygget af min kones bestefar i 1966. Jeg har aldrig haft båd før så det at vi har et træbådsværft med en rigtig flink ejer i Hobro er meget heldigt for mit vedkommende.
Det ser jo helt normalt ud, dog er roret ikke specielt stort. Men det lyder som et meget specielt fænomen. Hvad sker der med styringen, hvis du kobler skruen fra, og så drejer. Har du lagt mærke til om roret er ca. i midten, når du sejler med sejl.? Og har du prøvet at slække forsejlet inden du forsøger at dreje i vinden. Hvis du har hydraulisk styring kan det være meget svært at fornemme et unaturligt rorpres

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ror ombygning
Et pladeror giver et meget dårligt "greb i vandet". Dette kan ændres.

En langkølet Nauticat 33 er forsynet med et "pladeror", d.v.s. en rustfri plade som ror.
Dette kan gå an på en motorbåd, men ikke på en motorsejler eller sejlbåd.
Hvis man drejer et sådant ror i borde, så forsvinder virkningen næsten 100% (ved sejlføring), da roret vil stalle (har du nogensinde set en flyvemaskine med plader som vinger, nej vel, - jeg ville ikke turde flyve med en sådan maskine).
Jeg var ude for den manglende virkning for mange år siden, i min første Nauticat 33. Jeg var lige ved at sejle ind i andre sejlbåde, jeg deltog i en familiekapsejllads - med sejl.
Men, det kan der gøres noget ved. Man afmonterer roret (ret nemt) tager det hjem og limer en skumkerne udenpå, 50 mm pr. side (køb skummet hos en bådebygger). Skummet tildannes med en almindelig grovfil og sandpapir, det er meget let. Lav en cirkelrunding for og en gradvis tilspidsning mod agter.
Rundingen må IKKE laves længere foran, rundingen skal gå lige forbi stålet. Hvis man laver det længere foran, vil man få for stor en "egenservo", hvorved roret vil prøve at dreje mod bagbord ved kraftig gasgivning med motoren.
Herefter er der kun glasfiberarbejde tilbage, brug 3 til 4 måtter ovenpå hinanden. Følg brugsanvisningen for glasfiberarbejde.
Lav en udsparing til boltene foroven, og prime roret.
Monter roret. Tildan et par skumklodser til udsparringen ved boltene. Læg et lag glasfiber over, så roret er glat, derefter bundmales roret.
                       
Man vil nu opleve en båd der "vender på en tallerken for motor", og den vil have et væsentligt bedre greb i vandet for sejl.
Roret ændrede jeg både på den gamle Nauticat, og på den jeg har i dag.

Den viste ombygning er udført på 8 NC33. Ejerne har lavet det selv efter denne anvisning. En har fået en smed til at duføre det i rustfrit stål.

Dette er hvad der står i artiklen Jeve82 henviser til. Det fortæller jo lidt om problematikken, som ihvertfald på Nauticat 33 løser problemet.

Jeve82 hvad med det lokale værft - har du talt med dem - de har helt sikkert nogle gode råd.

Hilsen Flying Leth

 

 

 

Annonce
Det er da meget tydeligt at den roflade er alt for lille, især i betragtning af den trebladede propel der vil lave en masse rod i vandet når den ikke trækker. Så mit råd vil stadig værer en større rorflade. Fjern den pittejavert du har på til begrænsning af ror udslaget og få så lavet det ror så det bliver både højere og dybere. Kan du ikke gå over stag så prøv at falde lidt af så du får mere fart i båden, hal så ind og gå over stag med fokken som bakke hjælper. Og som Lynæs skriver kan det tænkes du har for meget sejl foran masten, i forhold til dit storsejl
Jeg har snakket med værftet og de vil selvfølgelig ikke med sikkerhed sige hvad for en af de to muligheder der virker bedst men råder til at prøve sig frem og jeg synes artiklen lyder meget fornuftig.
Jeg har dog ikke tænkt på det med at skruen laver meget turbolens i vandet når den står stille.

Jeg har ikke nogen billeder af båden med sejlene sat men det virker som om at det først er når der er fart i båden at jeg ikke kan styre for i svag vind eks 3-4 ms kan jeg godt vende.

Hvisker lige, så ingen af de "rigtige skippere" hører det: Når jeg på den forrige båd havde det problem - startede jeg lige motoren. Når jeg ser "skiv'et" ser det for mig ud som, at sejlføring er eftermonteret. Det var det også på min den gamle - der havde man på træroret sat en laske på ca. 5 cm. udenpå - båden var 21 fod, og rorfladen var vel ca. dobbelt så stor som din.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Og hvad har du så tænkt dig at gøre hvis det viser sig at det er på grund af for lille en rorflade ??? Så har du hældt en masse penge i noget der ikke virker.
Det er nemlig grunden til at jeg ikke er gået igang ville prøve at samle nogle meninger først, men man kan også sige at hvis det hjælper at klaske noget skum og fiber på er det da en nem løsning.

Båden er lavet som den står på nær jernkølen samt at masten ikke går helt til bunden og at rorpladen er lavet større en gang. Jeg er ikke i bessidelse af de tegninger han brugte men nogle tilsvarende han havde som næsten er magen til og der er ikke stor rigning på så det er ikke sikkert at den skulle have haft sejl.

At starte motoren for at vende når man sejler i mariager fjord er ikke optimalt samt at det tager lidt tid at starte en 6 benet mercedes når den er kold.

Båden er tegnet af Jac M. Iversen fra stockholm
Der er yderligere 49 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også