En langkølet Nauticat 33 er forsynet med et "pladeror", d.v.s. en rustfri plade som ror. Dette kan gå an på en motorbåd, men ikke på en motorsejler eller sejlbåd. Hvis man drejer et sådant ror i borde, så forsvinder virkningen næsten 100% (ved sejlføring), da roret vil stalle (har du nogensinde set en flyvemaskine med plader som vinger, nej vel, - jeg ville ikke turde flyve med en sådan maskine). Jeg var ude for den manglende virkning for mange år siden, i min første Nauticat 33. Jeg var lige ved at sejle ind i andre sejlbåde, jeg deltog i en familiekapsejllads - med sejl. Men, det kan der gøres noget ved. Man afmonterer roret (ret nemt) tager det hjem og limer en skumkerne udenpå, 50 mm pr. side (køb skummet hos en bådebygger). Skummet tildannes med en almindelig grovfil og sandpapir, det er meget let. Lav en cirkelrunding for og en gradvis tilspidsning mod agter. Rundingen må IKKE laves længere foran, rundingen skal gå lige forbi stålet. Hvis man laver det længere foran, vil man få for stor en "egenservo", hvorved roret vil prøve at dreje mod bagbord ved kraftig gasgivning med motoren. Herefter er der kun glasfiberarbejde tilbage, brug 3 til 4 måtter ovenpå hinanden. Følg brugsanvisningen for glasfiberarbejde. Lav en udsparing til boltene foroven, og prime roret. Monter roret. Tildan et par skumklodser til udsparringen ved boltene. Læg et lag glasfiber over, så roret er glat, derefter bundmales roret. Man vil nu opleve en båd der "vender på en tallerken for motor", og den vil have et væsentligt bedre greb i vandet for sejl. Roret ændrede jeg både på den gamle Nauticat, og på den jeg har i dag.
Den viste ombygning er udført på 8 NC33. Ejerne har lavet det selv efter denne anvisning. En har fået en smed til at duføre det i rustfrit stål.
Dette er hvad der står i artiklen Jeve82 henviser til. Det fortæller jo lidt om problematikken, som ihvertfald på Nauticat 33 løser problemet.
Jeve82 hvad med det lokale værft - har du talt med dem - de har helt sikkert nogle gode råd.
Hilsen Flying Leth |
|