Nyt tag for/imod beton tagsten

Hej.

Vi gåt med tanken om at ligge nyt tag på huset når det engang bliver forår(så der kommer nok en masse spørgsmål til den tid). Har flere steder set reklamer med Benders Betontagsten til ca 50-60 kr kvm inkl lægter og undertag.
Nogen der har nogle gode dårlig erfaringer med Benders, de giver 30 års garanti, og jeg mener der er 25 års garanti på den undertag de levere med.

Hvad er fordelen/ulemperne ved henholdvis Betonsten kontra Teglsten.

Ståltag er helt og aldeles udelukket, jeg har dummet mig og lagt det på vores nye garage og er ikek helt tilfreds.
Hej. Vi gåt med tanken om at ligge nyt tag på... Vis hele indlægget
53 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Helt enig, også derfor det røg på huset herhjemme, det er endda også billigt ammenlignet med feks eternit og stålplader.

Også er det væsentligt pænere...
Jeg lagde i okt. 1995 mit tag på et vinkelhus med 200 m2 grundplan med 45 grader taghældning.
Det er nogle svenske Mjöbak, som jeg personligt og privat synes er ganske nydelige. Problemet med mos og alger kom ret hurtigt og faktisk kom det i løbet af få år til at se meget kedeligt ud. Efter at have fået taget algebehandlet for omkring 1000 kr. om året, er det kommet til at se ud som nyt, og jeg er igen meget tilfreds.
Jeg ser dog også, at tegltage kan få begroninger af lidt mos og alger, sååhhh-----------
Men indrømmet, hvis det var i dag, ville jeg nok vælge et tegltag, idet priserne nu er kommet ned på et meget mere overskueligt niveau. Som jeg husker det, kostede dette udmærkede betontag måske en trediedel af et tegltag.
Den væsentligste grund til, at jeg nok ville vælge et tegltag, er den, at værdien på huset sikkert er højere i en kommende salgssituation, måske??

Med venlig hilsen
ktm

 

Hov, lige noget jeg skal have skåret ud i pap her.

Hørte en brandchef snakke om ståltage for noget tid siden og der var brandfaren da udelukkende når der var tale om at man lagde det oven på sit eksisterende tag, da ikke hvis man lagde det som nyt, så hvis nogen har anden viden vil jeg da gerne lige opdateres da jeg egentligt er lidt imponeret af de svenske ståltage der bliver skåret på mål.
Er der tale om en en helt ny tagkonstruktion må det vel også være færre spær/lægter der skal til pga den lette vægt.
Et undertag består af tagbrædder og tagpap. det virker.
Banevare af den ene eller anden afskygning holder ikke.
Hvorfor ligge et tag på med en forventede levetid på 60 år på et undertag som måske holder 10-20 år.
Har set en god del undertage af banevare med levetider på 15-20 år være mørre på 5 år. Gennemføringer, tagfod, sammenbygninger er altid kompliceret i banevare og bliver som oftes ikke lavet rigtigt og da slet ikke tætte.
Kik ind på byggeskadefondens hjemmeside eller BvB hjemmeside "gode tage".
Tænk lige over hvem der rådgiver: Lever de af at sælge undertage?
Undertage af brædder og tagpap, er klart en af de dyrerste løsninger. Hvorimod en banevare til 15 kr. pr lbm. er langt den billigste løsning. men
Man får hvad man betaler for.
Tagsten: Røde danske tagsten eller gule. (vingetegl) Husk lige at kontroler om spær er egnet til tungt tag.
Der er rigtige mange gode fordele ved et fast brædder undertag: Det blaffer ikke, der opnåes en god stabilitet i tagfladen, skulle der falde en sten af eller to går der ikke hul i tag af den grund, udførelsen er enkel og sikker, meget lidt spild, enkel afdækning i udførelsel perioden, fast undertag hænger ikke så ventilation bliver spæret af, osv.
Fast undertag laves af brædder ikke tagkrydsfiner. Krydsfiner har det med at blive sorte af mug mod nord.

PC.

Annonce
Skrevet af KALEARTO på 15 feb 2010 12:50
Et undertag består af tagbrædder og tagpap. det virker.
Banevare af den ene eller anden afskygning holder ikke.
Hvorfor ligge et tag på med en forventede levetid på 60 år på et undertag som måske holder 10-20 år.
Har set en god del undertage af banevare med levetider på 15-20 år være mørre på 5 år. Gennemføringer, tagfod, sammenbygninger er altid kompliceret i banevare og bliver som oftes ikke lavet rigtigt og da slet ikke tætte.
Kik ind på byggeskadefondens hjemmeside eller BvB hjemmeside "gode tage".
Tænk lige over hvem der rådgiver: Lever de af at sælge undertage?
Undertage af brædder og tagpap, er klart en af de dyrerste løsninger. Hvorimod en banevare til 15 kr. pr lbm. er langt den billigste løsning. men
Man får hvad man betaler for.
Tagsten: Røde danske tagsten eller gule. (vingetegl) Husk lige at kontroler om spær er egnet til tungt tag.
Der er rigtige mange gode fordele ved et fast brædder undertag: Det blaffer ikke, der opnåes en god stabilitet i tagfladen, skulle der falde en sten af eller to går der ikke hul i tag af den grund, udførelsen er enkel og sikker, meget lidt spild, enkel afdækning i udførelsel perioden, fast undertag hænger ikke så ventilation bliver spæret af, osv.
Fast undertag laves af brædder ikke tagkrydsfiner. Krydsfiner har det med at blive sorte af mug mod nord.

Med tagpap, mener du så fuld tagpap tag inden tagsten, altså 2 x tag, eller meener du en underpap ?  For det første lyder da lige lovligt voldsomt


Skrevet af KALEARTO på 15 feb 2010 12:50

Fast undertag laves af brædder ikke tagkrydsfiner. Krydsfiner har det med at blive sorte af mug mod nord.
Godt det lige punkt nåede at komme med, for helt problemfrit er fast undertag altså ikke, og heller ikke fordi der benyttes brædder frem for krydsfiner.

Skrevet af KALEARTO på 15 feb 2010 12:50

Hvorfor ligge et tag på med en forventede levetid på 60 år på et undertag som måske holder 10-20 år.
Har set en god del undertage af banevare med levetider på 15-20 år være mørre på 5 år. Gennemføringer, tagfod, sammenbygninger er altid kompliceret i banevare og bliver som oftes ikke lavet rigtigt og da slet ikke tætte.
Vi er til dels enige, vi er i hvertfald helt enige om at banevare er noget værre møg, så man bør undgå, med mindre man ønsker at skifte undertaget flere gange på et tegltags levetid.

Vi er dog ikke helt enige omkring dine opfattelse omkring gennemføringer, og tagfod her mener jeg at fast undertag tit laves med sammen problemer, sammebygningerne kan dog meget nemmere lavet med tagpap.

Skrevet af KALEARTO på 15 feb 2010 12:50
Kik ind på byggeskadefondens hjemmeside eller BvB hjemmeside "gode tage".
Tænk lige over hvem der rådgiver: Lever de af at sælge undertage?
Det er vel lige meget om de lever af at lave undertage eller ej, en del af årsagen til fleste skader er med banevarer er nok at det er også er mest brugt, og dette er der jo også en grund til, nemlig at det er billigt og derfor det der bliver brugt, så længe folk bare ønsker det hele "billigt" så vil banevarer være det foretrukne valg.

Dette er nok mere håndværkerne der ikke yder en rådgivning omkring undertaget, men bare sælger noget af det de tjener gode penge på.

Det er vel promiller der bliver lavet som fast undertag i form af krydsfiner eller brædder med pap, i forhold til banevarer eller pladevare undertag.
Skrevet af KALEARTO på 15 feb 2010 12:50
Undertage af brædder og tagpap, er klart en af de dyrerste løsninger. Hvorimod en banevare til 15 kr. pr lbm. er langt den billigste løsning. men
Man får hvad man betaler for.
Ja, det er helt klart den dyreste løsning, det koster helt op til 20 gange så meget som bla. banevare, så må siges af være en tydelig forskel i prisen.

Jeg mener dog ikke at der altid er begundelse for at vælge et undertag, der faktisk næsten koster det samme som tegltaget som bliver lagt ovenpå.

En af grundene til at man skulle vælge denne løsning, skulle være en meget kompliceret tagflade, eller meget åben tagbeklædning som feks. håndstrøget vingetegl.

Ellers ville jeg til hver en tid vælge Huntonit undertaget frem for fast undertag i form af brædder og tagpap.

Skrevet af KALEARTO på 15 feb 2010 12:50

Tagsten: Røde danske tagsten eller gule. (vingetegl) Husk lige at kontroler om spær er egnet til tungt tag.
Vingetegl er flotte ja, det er vi helt enige om.
Men på mit eget hus kommer der altså falstagsten, pga. jeg godt vil have en tæt tagbeklædning, hvilket jeg ikke lige vil kalde et tegltag med vingetegl.

Skrevet af KALEARTO på 15 feb 2010 12:50

Der er rigtige mange gode fordele ved et fast brædder undertag: Det blaffer ikke, der opnåes en god stabilitet i tagfladen, skulle der falde en sten af eller to går der ikke hul i tag af den grund, udførelsen er enkel og sikker, meget lidt spild, enkel afdækning i udførelsel perioden, fast undertag hænger ikke så ventilation bliver spæret af, osv.

Jeg kan kun sige næste alle disse fordele opnåes med et Huntonit undertag til under 1/10 af prisen, så kan faktisk ikke rigtigt se hvorfor jeg skulle anbefale et undertag der er 10 gange dyrere, hvis ikke der er grundlag for det.

Tagpap undertaget er godt, men der er også bagsider af denne løsning, hvilket jeg ikke rigtigt syntes du husker at nævne i dit ellers gode indlæg.

Skrevet af Gumshoe på 13 feb 2010 17:19

Er der tale om en en helt ny tagkonstruktion må det vel også være færre spær/lægter der skal til pga den lette vægt.
Nej, spærene står stadig pr. max 100 cm, og lægterne er samme dimensioner og samme inddeling, så ingen forskel der.

Ok så lærte jeg noget igen, igen. :-)

Havde bare fået den opfattelse da mange tagfirmaer på deres side gør opmærksom på at taget muligvis ikke kan bære når man går fra eternit til beton/tegl, men det er måske pga der har været længere en 1 m mellem spær førhen ?

Skrevet af Gumshoe på 15 feb 2010 21:06

Ok så lærte jeg noget igen, igen. :-)

Havde bare fået den opfattelse da mange tagfirmaer på deres side gør opmærksom på at taget muligvis ikke kan bære når man går fra eternit til beton/tegl, men det er måske pga der har været længere en 1 m mellem spær førhen ?



Det er nok mere pga. dimensionerne på spærtræet..
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også