Nyt tag for/imod beton tagsten

Hej.

Vi gåt med tanken om at ligge nyt tag på huset når det engang bliver forår(så der kommer nok en masse spørgsmål til den tid). Har flere steder set reklamer med Benders Betontagsten til ca 50-60 kr kvm inkl lægter og undertag.
Nogen der har nogle gode dårlig erfaringer med Benders, de giver 30 års garanti, og jeg mener der er 25 års garanti på den undertag de levere med.

Hvad er fordelen/ulemperne ved henholdvis Betonsten kontra Teglsten.

Ståltag er helt og aldeles udelukket, jeg har dummet mig og lagt det på vores nye garage og er ikek helt tilfreds.
Hej. Vi gåt med tanken om at ligge nyt tag på... Vis hele indlægget
53 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Prodigy på 15 feb 2010 21:34


Det er nok mere pga. dimensionerne på spærtræet..


Også i den forbindelse kom jeg ud for noget meget sært med mit hus.
Det oprindelige hus har op til 125 cm mellem spærene. Disse spær forstærkede jeg primært aht til isoleringen , med 11x2 tømmer (8+3).
For enden af det oprindelige hus, monterede jeg en udestue, der forlængede huset med ca 3,5 meter. Til den ende købte jeg spær fra Ringsted. De var dog lavet forkert, så dem måtte jeg også forstærke, for at få ført tagudhænget ordentligt ud i samme niveau som de andre spær., dog kun med 2 x 8 tømmer. Det var en kende ærgerligt.

Nu her mange år efter står mit "hjemmeflikkede" tag uden lunker, den store spærafstand til trods, medens de fine autorisede spær + med min uatoriserede forstærkning, står med svage lunker. Det er jeg ikke meget imponeret af.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 15 feb 2010 22:09

Nu her mange år efter står mit "hjemmeflikkede" tag uden lunker, den store spærafstand til trods, medens de fine autorisede spær + med min uatoriserede forstærkning, står med svage lunker. Det er jeg ikke meget imponeret af.
He he, uautoriserede forstærkning på nye fabrik fremstillede spær... jeg ville godt nok have været gal hvis det var mig der  havde modtaget det spær...

Skrevet af Gumshoe på 15 feb 2010 21:06

Ok så lærte jeg noget igen, igen. :-)

Havde bare fået den opfattelse da mange tagfirmaer på deres side gør opmærksom på at taget muligvis ikke kan bære når man går fra eternit til beton/tegl, men det er måske pga der har været længere en 1 m mellem spær førhen ?

Man lærer så længe man lever...

Jeg lærer også noget nyt dagligt, og det er da lækkert...

De ældre tage har helt op til 155-160 mellem spærene, specielt på ældre landejendomme hvor pengene skulle spares, monterede man mindre antal spær, også større lægter mellem spærene, og disse har båret tegl lige siden.

Det de mener med at taget muligvis ikke kan bære, er fordi de ikke kan garantere at spærene er dimensioneret til tungt tag, men rigtigt mange ældre huse med eternit tag på, har faktisk båret tegl oprindeligt, som så er blevet skiftet til eternit efterfølgende, da dette var en billigere tagbelægning.

I de fleste tilfælde kan en tagkonstruktion faktisk uden de større indgreb, forstærkes nok til at bære et tegltag, men dette kræver en ingeniør beregninger, hvis det skal være helt korrekt.

Er det dog hanebåndspær er det lige ud af landevejen med påforing at kraftigere dimensioner træ, men på gitterspær er det ikke sådan lige til, og har skal man altid kontakte en ingeniør eller anden rådgivning omkring hvordan forstærkningerne udføres.

Skrevet af Koludabyg på 15 feb 2010 22:19
He he, uautoriserede forstærkning på nye fabrik fremstillede spær... jeg ville godt nok have været gal hvis det var mig der  havde modtaget det spær...



Lad mig gætte på, at du nok også har oplevet, at lortet bliver leveret i sidste øjblik og så er det med at få det op, og først da, når toppene af spærene er sat sammen med utalrige søm, opdager man at fabrikken har set forkert på tegningen!

Det var i oktober måned. Jeg kunne jo have ventet på, at de lavede det om og så kunne jeg få spærene engang i december, hvor det senere viste sig, at vi var dænget til i sne!

Sådanne oplevelser, og så de senere lunker gør, at tilliden til, hvad andre gør og griber i, lider lidt af et knæk.
Den anden ende af huset, blev også forlænget, men her lavede jeg heldigvis selv spærene af noget 5x5. Det virker også!


Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 15 feb 2010 22:53

Lad mig gætte på, at du nok også har oplevet, at lortet bliver leveret i sidste øjblik og så er det med at få det op, og først da, når toppene af spærene er sat sammen med utalrige søm, opdager man at fabrikken har set forkert på tegningen!

Ja, har stået en hel del gange med spær der lige skulle modificeres lidt på inden de passede i forhold til tegninger, remmenes afstand på huset, udhænget osv...

Det er altid når man står på pladsen af disse ting opdages.

Det værste jeg har oplevet var faktisk saksespær som kun uden saddelhakker osv.. pga. de ikke lige kunne se på tegningen lige præcis hvor højt limtræsdragerene lå inde i huset, og hvor høj den miderste væg var i forhold til underside væg, dette var dog det første af 6 huse, så de fik lige målene oplyst, så resterende spær blev skåret til inden de landede på pladsen.

Dette hus var selvfølgelig et 2 plans hus, hvor spærene lå over trappe skakten hvor limtræet var lagt af på væggen og henover en åben rum ned til stueetagen, og på modsatte sidde var der et indhak i huset der dannede en overdækket terrasse, så der stod ydervægge i stedet for limtræ, så var lidt af en udfordring af få taget alle disse mål, de det pga. huset opdeling var forskellige placeringer af sanddelhakkerne, og man derfor skulle tildanne 3 forskellige sæt spær.

Det er altså ikke sjovt når man står med kranen og de ellers skulle være lige til at smide op på taget, vi ville jo ikke ligge deroppe med et stiksav og tildanne det sidste på spærene...

5 x 5 tømrer har været brugt i mange år til tagkonstruktioner, kan altid bruges hvis man lige skal have flettet noget sammen.

Annonce

At fast undertag skulle koste op til 20 gange er vist lige en grov overdrivelse.
men ok det er dyrer.
Huntolit? det er vel bare en masonitplade med lidt maling og sand på.
Den er nu heller ikke at finde på listen af undertage som duko laver hvorfor mon?
De stumper masonit jeg glemmer ude i det fri tåler ikke ret meget vand.
Jeg skal være ærlig, jeg bryder mig ikke om Huntolit som undertag.

KLASSIFICEREDE UNDERTAGSPRODUKTER ses her
http://duko.dk/sites/default/files/...2009-2.pdf  eller via
www.duko.dk
Huntolit gør vist ikke noget for stabiliteten af tagfladen.
Men som før skrevet man får hvad man betaler for.
Indrømmet at det er svært at overbevise, andre om at der er opnået en merværdi på noget der ikke kan ses.

Man kan ikke fortænke folk i at bruge de flere penge på køkkener, hårdhvidevare osv
istedet for et godt undertag.
Fals tagsten er også fine. (hust lige det øget krav til vent/luft klemmelister skal være min. er det ikke 34-37 mm jf. tegl 38 (det er den sidste jeg har)
det samme krav må vel også gælde ved betontagsten eller?

Jeg kan kun gentage, se lige ind på BvB Byggeskadefonden og læs, se tegninger og film.
Bygge Erfa er også en god kilde til viden.

Oplysning: Århus kommune gennemfører ikke byfornyelseprojekter unden fast undertag. (har de truet med, for noget tid siden)


PC.

Skrevet af KALEARTO på 16 feb 2010 00:37

At fast undertag skulle koste op til 20 gange er vist lige en grov overdrivelse.
men ok det er dyrer.

Noget af de banevare folk køber koster faktisk under 10,- meteren, og skal man ud og købe krydsfiner/rupløjet brædder, søm og tagpap incl. spild og overlap så kommer man da til at give ca. 150,- pr m2, så helt galt er det altså ikke, jeg skrev også op til 20 gange, ikke at det altid er 20 gange dyrere.

Men lad os bare sige 8-10 gange så dyrt, så er vi vist ikke helt uenige.

Skrevet af KALEARTO på 16 feb 2010 00:37

Huntolit? det er vel bare en masonitplade med lidt maling og sand på.
Den er nu heller ikke at finde på listen af undertage som duko laver hvorfor mon?
De stumper masonit jeg glemmer ude i det fri tåler ikke ret meget vand.
Jeg skal være ærlig, jeg bryder mig ikke om Huntolit som undertag.

Huntonit undertaget er en hårdmasonit der er overflade behandlet på den ene side, ikke noget med sand og maling...
Duko klasificere kun banevare produkter, hvilket huntonit undertaget ikke går ind under, da der ingen klasser er for pladevare, klassificeres det tættest som et fast undertag.

Huntonit undertaget kan stå uafdækket op til 4 måneder, så det kan sagtens tåle vand og sol, ikke at sammenligne med banevarer som ville være nedbrudt på det tidspunkt.

Huntonit undertaget tror jeg du skulle læse lidt om, for virker ikke som om du har kendskab til det, og det er lidt syndt for det er efter min mening, der bedste undertag på markedet, set udfra pris, egenskaber og holdbarhed.


Skrevet af KALEARTO på 16 feb 2010 00:37


KLASSIFICEREDE UNDERTAGSPRODUKTER ses her
http://duko.dk/sites/default/files/...2009-2.pdf  eller via
www.duko.dk
Huntolit gør vist ikke noget for stabiliteten af tagfladen.
Men som før skrevet man får hvad man betaler for.
Indrømmet at det er svært at overbevise, andre om at der er opnået en merværdi på noget der ikke kan ses.

Da masonitpladerne sømmes på og derved har en skive effekt, har den en stabiliserende effekt, men selvfølgelig kan en 4 mm masonitplade ikke give samme stabilitet som en krydsfiner plade.

Fordelen ved Huntonit undertaget er netop at de er samme pris som banevarer, så mange fordele til sammen pris, og ikke et undertag der koster ca. 10 gange så meget.


Skrevet af KALEARTO på 16 feb 2010 00:37

Jeg kan kun gentage, se lige ind på BvB Byggeskadefonden og læs, se tegninger og film.

Bygge Erfa er også en god kilde til viden.
Jeg kan også kun gentage fra mit tidligere indlæg, se udfra hvor mange banevare undertage der er lagt, er det klart at der her vil ses de fleste problemer, der er også skader i forbindelse med faste undertag, at lukke øjnene for dette betyder ikke problemet ikke er der.

Jeg mener stadig ikke der er grundlag for at bruge 10 gange så meget på undertaget, hvis andet undertag kan benyttes uden problemer , og som faktisk kan lægge mindst lige så langt tid som tegltaget uden problemer.

Som sagt mener jeg selv kun der er fordel i det faste undertag i form at pap og underlag i enkelte tilfælde, og dem har jeg listet højere oppe.

At århus kommune har en politik om at der skal benyttes fast undertag, betyder ikke det store, andet end at der fosser en masse penge ud, som efter min mening måske kunne være brugt bedre andre steder.

Med fast undertag, er vi jo ovre i den, meget udskældte tag på tag løsning.

Når undertaget  det laves af træ og tagpap, må det jo være mere brandfarligt, end et "undertag" af aspestplader...

Ja, mere elle mindre... så lige en grund mere til at vælge Huntonit undertaget frem for brædder samt pap...

Umiddelbart vil jeg mene at diskussionen omkring brandfaren har fjernet fokus fra ulemper/fordele ved de forskellige tagbelægning efterhånden.
*Host host*... ja, jeg er så en af dem, som har lagt banevarer på som undertag. Ikke på grund af prisen, for jeg ved ærligt talt ikke, hvad andre typer undertag koster. Årsagen er nok mest på grund af manglende kendskab til andre typer. Vi har brugt undertagsstrammere og samleclips i overlappene, så vi skulle gerne undgå et undertag, der blafrer alt for meget.

Vores tag stod med blottet undertag fra september til december og kender en snedker og en helt tredje person, hvis undertage var blottet i længere tid. Det har umiddelbart ikke taget skade. Ifølge leverandøreren kan det ligge blottet i 6 måneder.

Hilsen Henriette

 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også