Nyt tag for/imod beton tagsten

Hej.

Vi gåt med tanken om at ligge nyt tag på huset når det engang bliver forår(så der kommer nok en masse spørgsmål til den tid). Har flere steder set reklamer med Benders Betontagsten til ca 50-60 kr kvm inkl lægter og undertag.
Nogen der har nogle gode dårlig erfaringer med Benders, de giver 30 års garanti, og jeg mener der er 25 års garanti på den undertag de levere med.

Hvad er fordelen/ulemperne ved henholdvis Betonsten kontra Teglsten.

Ståltag er helt og aldeles udelukket, jeg har dummet mig og lagt det på vores nye garage og er ikek helt tilfreds.
Hej. Vi gåt med tanken om at ligge nyt tag på... Vis hele indlægget
53 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Husk ståltag på eksisterende tag bliver formentlig forbudt snart da en brand ikke kan slukkes, men du vil jo heldigvis ikke have et ståltag.
Jeg bryder mig ikke om betonsten: De er grimme og bliver kun grimmere med tiden, tegl er smukke og bliver smukkere med tiden = patina som kan ses på tegl (samt sten, træ og læder men ikke på beton, plastic m.fl. kunststoffer). Mit tegltag er lagt i 1935 og netop blevet overhalet med udskiftning af 9(!) sten som var revnede. Mureren mener taget højst kan holde i 30-40 år endnu :-) , konstruktionen nedenunder fejler intet. God vind med projektet.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af Koludabyg på 13 jan 2010 19:29
Jeg vil da mene at tagpap må være det nemmeste, det fåes jo i selvsvejsende 1 lags pap.

Men jo da, ståltag kan da godt bruges også, jeg ville så nok vælge uden undertag, og i stedet benytte plader med antikondens.


Okay jeg var under det indtryk at antikondens pladerne kun måtte bruges hvis bygningen ikke skulle isoleres.. men måske jeg tager fejl ?
 
Jeg kender ikke så meget til tagpap, men troede egentlig at alle holdbare typer skulle varme svejses, dem med selvklæbende halløj troede jeg mest var til små skure og legehuse.. men det lyder da til at pap er oplagt hvis man ikke behøver en lang videreuddannelse for at lave tætte samlinger.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Var også til garagen jeg mente, jeg ville aldrig smide ståltag på et hus....

Icopal 500 tagppappen findes også i et selvsvejsende 1 lags løsning...


Til gør-det-selv folk har vi udviklet Icopal TopSafe, som er en del af 500-serien. Det smarte ved TopSafe er, at tagpappen lægges i et lag, rulles ud og sømmes fast. Der er ikke brug for gasbrænder, idet klæbekanten på bagsiden blot skal trædes til. TopSafe er nem at håndtere og sikker at arbejde med, selvom man ikke er håndværkeruddannet.
Noget af det fede ved tagpap er at det er simpelt at holde. sådan engang hvert tiende år giver man det en spand tagtjære og en skovlfuld skiffer flager. så holder det mindst 10 år mere. Får det en skade lapper man det bare.

Jacob
Også ser det pissegodt ud når det er udført som liste tagdækning af en mand der ved hvad han gør, som feks. tagdækker Claus.

Er selv blevet lidt varm på en lidt kompliceret tagkonstruktion som skulle tagdækkes på gården...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Vi har lige lagt sorte betontagsten på vores hus. Og jeg må ærligt indrømme, at det var prisen som var afgørende i vores valg. Vi har givet 45.000 kroner for 250 kvm tag inkl. alt tilbehør. Fabrikatet er Nelskamp dobbelt S (tysk). Vi er da også meget tilfredse med resultatet. Det ser rigtig godt ud. Men hvordan med holdbarhed og vedligehold, ja det må tiden vise. Et eller andet sted må der også være forskel på, hvor meget mos taget" bliver udsat for" set i forhold til hvor man bor. Altså, hvor mange træer der er omkring huset, og hvordan huset vender (nord/syd og øst/vest). Disse faktorer må have en indflydelse.

Hilsen Henriette

 

Det har de også, jo højere taghældning jo mindre mos og lager.
Er der langt til de nærmeste træer, begrænser dette jo også dannelse af alger og mos.

Ligger huset så det får lys næsten hele dagen, vil man ikke opleve samme problem med alger, som et tag der ligger i skygge osv... så selvfølgelig har dette også en indflydelse på det.

Men som du også selv skriver, så er valget på betontagsten altså for det meste pga. prisen, og hverken pga. holdbarhed eller udseende.
Vores hus har 45 grader hældning, taget vender nord/syd, så vi er klar over, at nordsiden selvfølgelig er ret udsat. Men vi synes nu også, at taget er flot. Syntes vi det var grimt, havde vi ikke valgt det trods den lave pris. Nogen kan jo også lide ståltag og andre eternit. Det er jo en smagssag.

Hilsen Henriette

 

Jeg siger heller ikke at et betontegltag er grimt, så havde jeg heller ikke lagt det på mit eget hus, men skulle jeg vælge tagsten udfra hvilken tagsten jeg syntes bedst om, uden at kigge på prisen så var det altså ikke blevet en betontagsten...
Ja okay, på den måde  Hvis ikke pengepungen bestemte, så havde vi sikkert også valgt tegl. Men bestemt ikke hvad som helst. Men jeg synes, at betontagsten er et rigtigt godt alternativ til tegl.

Hilsen Henriette

 

Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også