g2 Vision BlueChart fra Garmin, har automatisk ruteudregning.
Indtil for nylig har det ikke været muligt, at anvende kortene på en alm. PC, med de programmer der normalt bruges til den slags. (MapSource og nRoute, er et par eksempler.)
Nu (eller rettere, i efteråret 2009) har Garmin så udgivet et nyt program, der hedder Home Port.
Det kan lige nøjagtig alt det, som masser af brugere har efterspurgt, siden de nye kort fra Garmin kom.
Specielt det, at planlægge ruter og beregne forbrug, m.v. har været efterspurgt af folk, som gerne vil gøre det derhjemme på PC´en, og så tage tingene med ned til båden, når de skal sejle.
Jeg har fundet programmet på Garmin.com, men har for en sikkerheds skyld sendt en forespørgsel til Garmin.dk, for lige at høre om min version af g2 Vision, den der hedder VEU4585, også virker med Home Port.
Jeg har ikke kunnet finde programmet på Garmins danske hjemmeside.
Jeg forventer dog, at programmet virker med alle g2 Vision BlueCharts, og så vil jeg efterfølgende downloade det fra :
https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=64242Prisen er ca. 225 kr.
Jeg har selv en Garmin GPSMAP 420S, men det er ikke særligt overskueligt, eller bekvemt, at sidde i cockpittet og lave ruter m.v.
Ellers er det en dejlig lille plotter, med et væld af funktioner.
P.S. Programmet Home Port virker ikke på MAC!