Jeg har lige fået navplanner ind af døren.
Jeg så den til december tilbud på
shipshop.dk jeg havde dog ikke set at det var december tilbud, så da jeg ville bestille den først i januar var den jo væk til 988 kr..
Øv tænkte jeg, men skrev lige en mail til shipshop og der gik ikke lange tid så fik jeg en mail tilbage at de nu havde tilbuddet igen.. trods alt 350 kr sparet i flg.. listeprisen som de holder alle steder.
Jeg bestilte og betalte med det sammen.. Pengene blev trukket og jeg ventede spændt.
Der skete ikke noget og jeg tænkte øv igen.. så kom der penge tilbage til min konto.. og tiden gik..
Og så kom der pludselig en mail at der havde været lidt bøvl med at få mine navplanner hjem men at den var kommet nu og de ville sende den med det samme..
Så jeg er jo en glad mand nu.. især fordi min tillid til shipshop, som jeg ellers ikke kender, er på plads igen..
Nå men jeg var jo spændt på hvad det nu kunne...1k for et program er jo dyrt efter min målestok..
I med CD'en og programmet fylder under 7 mb og er installeret på under 2 minutter.
Så følger der en card-reader med og søkortet fra Geonaven skal så tages ud og sættes i cardreaderen.
Programmet er lidt firkantet kodet men efter lidt tid finder man ud af det. Faktisk ligner der noget der er kodet af en uerfaren koder og især en der ikke har tjek på layout og endnu mere sikkert en der aldrig har sejlet..
Men når man så har fundet ud af de små finurligheder (uden brug af manual) begynder man at forstå programmet.
Selv søkortet er ikke så flot som fra garmin og dls. dybteangivelser er ikke godt for mine øjen. Jeg skal lige kigge over brillekanten og lidt tæt på de små tal.. og man kan ikke lave dem større.
Ruterne kan laves i lige så mange punkter man vil.. Men der kan ikke være større ruter i GPS'en end 20 waypunkt pr rute.
Når man så har leget og lavet en del ruter så mangler der en "vis hele ruten" knap"
På selv Geonav Gipsy kan man sætte den til hvilke dybdekurve der skal adskille hvid og blå.. Det kan man ikke på sin pc så man skal tæt på for at finde hvor man tør sejle.
Kortene har heller ikke særlige gode havne info når man bruger navplanner.. det er der i selve gps'en og det vil sige at hvis man er typen der planlægger på pc og lige skal tjekke lide bedre vedr. de havne man vil ind i, så skal kortet tilbage i gps'en og den skal så tændes.. Og de her ikke lige været på indkøb efter den hurtigste processor da de fremstillede gipsyen..
Så jeg kan ikke rigtig finde ud af om jeg skal være misundelig på din Nuvi 500 eller glæde mig over at jeg kan nørde mine ruter og selv bestemme hvilke vej jeg vil sejle om muslingefarmene.
Og så tænker jeg på at vi sidder en varm sommerdag i cockpittet.. med papirkort.. og en kikkert mens vi spejder efter det næste sømærke.. laver en sjusket pejling og peger og siger der omkring er vi.. og vi er nok der om en times tid..
Så læner vi os tilbage.. tilfredse, med en god kop kaffe og nyder stilheden..
Juster lidt på sejlet og glæder os over vi kommer afsted med en opfindelse fra før motoren blev tænkt på..
Så ringer telefonen

jeg lytter lidt.. kigger på GPS'en og svarer: vi er inde ca. 18:34 hvis vinden ikke lægger sig.
Så lægger jeg telefonen væk og tænker lidt på hvordan man kan sige ca foran 18:34.
Og midt i alt det her er jeg mere gammeldags end dig lynæs.. jeg skal selv lægge mine ruter.. og jeg har nok betalt mere end dobbelt så meget som dig..
Om jeg er nørdet eller du er en krejler ved jeg ikke.. men jeg har ikke kunne finde søkort til 700 kr..