kortplottere

Kunne man få nogle kommentarer/erfaringer med dette udstyr. Hvad skal det kunne, er noget indrettet helt åndssvagt, har man rent faktisk glæde af alle de funktioner, der reklameres med?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Kunne man få nogle kommentarer/erfaringer med... Vis hele indlægget
62 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Grom, Jeg har læst en del mere om netop vision kortene, som skulle være meget intuitive, og stort set ikke ha' brug for manual, og for de mange sejlere, som ikke vil sidde og lave ruter på forhånd, er det vel alletiders .
Man kunne prøve en tænkt dag, hvor man ved morgenkaffen bestemmer sit dagsmål. Det tastes ind, ruten laver sig selv, og man er klar til at ta afsted. Der er mulighed for at bruge VIA på enhver rute. Undervejs ændrer du måske målet, og straks har du en ny rute at følge. Altså ingen grund til at bruge tid på waypoints og lign.
Om man kommer til at savne hyggen ved kortet aftenen før, er så en anden ting.
Det bli'r en anden måde at sejle på, og umiddelbart er hjælpen til brugen meget begrænset, men vi kan vel opbygge en vidensbank her på LDS.
Målet er helt klart, der skal sejles, ikke skrivebordnavigeres.
Det kan vel sammenlignes med bilnavigation, hvor man jo heller ikke går og afsætter Kgs.Nytorv, Vejle eller andet, for lissom at ha' lidt holdepunkter

ErikChristensen 
ja jeg kan godt se din pointe. Men jeg bruger mest aftenarbejdet for at se hvor langt der er og hvad vi med rimelighed kan nå.. Du savnede selv engang afstanden til, var det enø? og sådan er det.. vi vil godt planlægge lange eller korte ture.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jamen man kan da planlægge alt, hvad man vil, og jeg er ret sikker på, det virker som med biler, du får en afstand mm. Nå det er vel snart tid til at kikke på selve mekanikken.

ErikChristensen 
Torben, fra Garmin Danmark, har bekræftet, at Garmins Home Port program, kan bruges sammen med de danske g2 Vision BlueCharts.

Så skulle man have interesse i at studere søkort, planlægge div. ruter, beregne evt. brændstofsforbrug, osv. på PC´en derhjemme, så kan dette program altså anvendes:

https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=64242

" Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "

Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Desværre, desværre. Det, der med selv at kunne lave en rute, kræver en større GPS end min, så det !
Den midste, der kan anvendes er vist  GPSMAP 421 ( garmin pris ca. 2700 )

ErikChristensen 
Annonce
Jeg har lige fået navplanner ind af døren.
 Jeg så den til december tilbud på shipshop.dk jeg havde dog ikke set at det var december tilbud, så da jeg ville bestille den først i januar var den jo væk til 988 kr..
Øv tænkte jeg, men skrev lige en mail til shipshop og der gik ikke lange tid så fik jeg en mail tilbage at de nu havde tilbuddet igen.. trods alt 350 kr sparet i flg.. listeprisen som de holder alle steder.
Jeg bestilte og betalte med det sammen.. Pengene blev trukket og jeg ventede spændt.
Der skete ikke noget og jeg tænkte øv igen.. så kom der penge tilbage til min konto.. og tiden gik..
Og så kom der pludselig en mail at der havde været lidt bøvl med at få mine navplanner hjem men at den var kommet nu og de ville sende den med det samme..
Så jeg er jo en glad mand nu.. især fordi min tillid til shipshop, som jeg ellers ikke kender, er på plads igen..
Nå men jeg var jo spændt på hvad det nu kunne...1k for et program er jo dyrt efter min målestok..
I med CD'en og programmet fylder under 7 mb og er installeret på under 2 minutter.
Så følger der en card-reader med og søkortet fra Geonaven skal så tages ud og sættes i cardreaderen.
Programmet er lidt firkantet kodet men efter lidt tid finder man ud af det. Faktisk ligner der noget der er kodet af en uerfaren koder og især en der ikke har tjek på layout og endnu mere sikkert en der aldrig har sejlet..

Men når man så har fundet ud af de små finurligheder (uden brug af manual) begynder man at forstå programmet.

Selv søkortet er ikke så flot som fra garmin og dls. dybteangivelser er ikke godt for mine øjen. Jeg skal lige kigge over brillekanten og lidt tæt på de små tal.. og man kan ikke lave dem større.
Ruterne kan laves i lige så mange punkter man vil.. Men der kan ikke være større ruter i GPS'en end 20 waypunkt pr rute.

Når man så har leget og lavet en del ruter så mangler der en "vis hele ruten" knap"

På selv Geonav  Gipsy kan man sætte den til hvilke dybdekurve der skal adskille hvid og blå.. Det kan man ikke på sin pc så man skal tæt på for at finde hvor man tør sejle.

Kortene har heller ikke særlige gode havne info når man bruger navplanner.. det er der i selve gps'en og det vil sige at hvis man er typen der planlægger på pc og lige skal tjekke lide bedre vedr. de havne man vil ind i, så skal kortet tilbage i gps'en og den skal så tændes.. Og de her ikke lige været på indkøb efter den hurtigste processor da de fremstillede gipsyen..

Så jeg kan ikke rigtig finde ud af om jeg skal være misundelig på din Nuvi 500 eller glæde mig over at jeg kan nørde mine ruter og selv bestemme hvilke vej jeg vil sejle om muslingefarmene.

Og så tænker jeg på at vi sidder en varm sommerdag i cockpittet.. med papirkort.. og en kikkert mens vi spejder efter det næste sømærke.. laver en sjusket pejling og peger og siger der omkring er vi.. og vi er nok der om en times tid..
Så læner vi os tilbage.. tilfredse, med en god kop kaffe og nyder stilheden..
Juster lidt på sejlet og glæder os over vi kommer afsted med en opfindelse fra før motoren blev tænkt på..
Så ringer telefonen jeg lytter lidt.. kigger på GPS'en og svarer: vi er inde ca. 18:34 hvis vinden ikke lægger sig.
Så lægger jeg telefonen væk og tænker lidt på hvordan man kan sige ca foran 18:34.

Og midt i alt det her er jeg mere gammeldags end dig lynæs.. jeg skal selv lægge mine ruter.. og jeg har nok betalt mere end dobbelt så meget som dig..

Om jeg er nørdet eller du er en krejler ved jeg ikke.. men jeg har ikke kunne finde søkort til 700 kr..

Svendborg

Krejler ? naaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaajjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj, men jeg kan da godt finde på at ta' imod et godt tilbud, hvis jeg er sikker på oprindelsen af ting. Også selvom, det ikke er noget jeg har brug for.
Jeg skal så også selv lægge ruter, eller opgradere hardwaren, og så er det ikke helt så lommevenligt mere.
Du skal ikke opfatte nørdet som negativt, mangler et ord for en, der er lidt mere inde i EDB mm. end jeg selv er.
Der er vist ingen grund til misundelse, det er sgu ingen trær, der gror ind i himlen, og det jeg har set på nuvien, virker da ikke totalt overvældende logisk.
Men det er vel sejladsen, vi vægter mest, stadigvæk.

ErikChristensen 
ja.. sejlads er det vigtige.. Mange gange, så er det, bare at være i båden, bare dejligt..

Og gps'en er måske bare en gadget* når vi tøffer lidt i de indre danske farvande

*

Gadgets er brugbare og måske overflødige ting, der som regel har et smart design og/eller usædvanlig(e) funktion(er). Gadgets bruges især af unge mennesker der gerne vil være "trendy". Gadget er et af de ord der er sneget sig ind i det danske sprog via ‎anglificeringen.

Ordet gadget har også lagt navn til tegnefilms-detektiven Inspector Gadget, som har mange af disse funktioner.

Eksempler på gadgets
  • Tasker med solfanger til opladning af iPod eller mobiltelefon.
  • Ekstra tastatur til Mobiltefon.
  • Løbesko med skridttæller.
  • Solkasket med blæser til afkøling af ansigtet.
  • GPS til en sejltur i sundet.

Svendborg

Med fare for at starte en "religionskrig" og/eller udstille manglende viden..

Når I køber plottere - hvilke kriterier opstiller I da ?

For egen del havde jeg to ufravigelige kriterier - eet var selve prisen, er en fattig kirkerotte og kan ikke blot fraholde kroner og ører - men det andet og for mig essentielle var det elektroniske søkort - det skulle så tæt som overhovedet muligt - ligne papirsøkortene..

Har set de gængse som sælges på det danske marked - husk nu, vil ikke starte en muhammed-krig her - i mine øjne var valget let - c-map elektroniske søkort er dem der ligner alm papir-ditto - mest .. Vil gerne høre fra jer andre - men vil ikke kaste mudder :-)

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Første kriterie, prisen foståeligt.
Andet, ligne papirkort. Moderne elektroniske søkort indeholder så mange oplysninger, som intet har med kortet som sådan at gøre, og der er ingen tvivl om at udviklingen vil fortsætte, allerede nu kan man jo følge med i hvad der sker under båden, og luftbilleder indgår også. Så ideen om at de gamle kort vil fortsætte, tror jeg er urealistisk, i den digitale fremtid.

ErikChristensen 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også