Nyt pillefyr - Intet varmt brugsvand!? :(

Hejsa,

Vi har fået installeret nyt pillefyr og det er vi egentlig rigtig glade for.
Men vi har ikke noget varmt brugsvand! Kun lunkent 35-37 gr.
Kedel-vandtemperatur, ca. 60 gr.

Før havde vi oliefyr og der var brugsvandet samme temperatur som kedel-vandtemperatur ca. 60 gr.
Jeg ved ikke om montøren har lavet om på installationen, så det ikke virker mere.

Radiatorerne virker perfekt!

Jeg har vedhæftet en pdf fil med installationen som den ser ud idag.

Håber på lidt hjælp fra jer eksperter.

De bedste hilsner
Lasse
Hejsa, Vi har fået installeret nyt pillefyr og... Vis hele indlægget
72 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Att.: Høvding

Det har jeg også hørt i forbindelse med mit pillefyr.
Men har også hørt at det er en skrøne.

Min fungere som ravnen123 siger, og køler mit fremløb, da jeg tidligere har haft oliefyr.
Mit pillefyr leverer ca. 60 grader på fremløbet, men bliver med blanding ca. 48 grader efter shunten.

Mit returvand er vel cirka 35 grader, så kan ikke se at det skulle give problemer med kedlen.
Men måske der er en ekspert på området, som omhandler pillefyr?

Hvis ikke jeg skulle have lavet brugsvand med pillefyret, så kunne jeg jo i princippet fjerne shunten og sætte kedeltemp. ned til de 48 grader. Om det ville give en besparelse, ved jeg ikke.
Jeg genbruger jo lige pt. en del af returvandet og det er vel ok.

Lasse,
ja jeg skal heller ikke kunne sige det.
men ser man lidt teorisk på det. så giver det jo kondens når koldt og varmt mødes. men om det er noget der vil give nogen ekstra tærring på kedlen ved jeg ikke. men på nogen af de sider som kun omhandler pille/stoker. står der tit det samme.
og i manualen på mit pillefyr står der også det samme.

men der må være nogen der har mere forstand på det end os.

 do it youselv

Skrevet af lassemartin på 21 dec 2009 22:25
Att.: Høvding

Det har jeg også hørt i forbindelse med mit pillefyr.
Men har også hørt at det er en skrøne.

Det troede min nabo også. Han måtte så skifte kedel efter 8 års kørsel.
Men er man tilfreds med 8 års levetid på en dyr kedel, ja så er det selvfølgelig ok
På støbejernskedler kan man slappe af, da de ikke tærer i samme tempo som pladejernskedler.


Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg kan ikke helt se at der opstår kondens, hvis fyret står i et rum på 25 grader, når vand på 35 grader møder vand på 60 grader.

Kan måske se det, hvis fyret står i et uopvarmet rum på f.eks. 0 grader (garage, lager eller lign.).

Jeg er ikke ekspert i disse sager, men jeg ville ikke løbe risikoen. Min nabos oplevelse samt de mange rædselsberetninger jeg har hørt er nok for mig.
Alene det bøvl med at skifte kedel + de enorme summer det vil koste, vil får mig til at montere et omløb via shunt, hvis jeg en dag bliver tvunget til at leve med en pladejernskedel.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Det er iøvrigt en god ide med en skoldningssikring på forbrugsvandet
Mvh
Anker

 Med venlig hilsen

 Anker

 

Skrevet af ktm på 22 dec 2009 07:26
Jeg er ikke ekspert i disse sager, men jeg ville ikke løbe risikoen. Min nabos oplevelse samt de mange rædselsberetninger jeg har hørt er nok for mig.
Alene det bøvl med at skifte kedel + de enorme summer det vil koste, vil får mig til at montere et omløb via shunt, hvis jeg en dag bliver tvunget til at leve med en pladejernskedel.
Det er altså også et krav på nyere kedler, hvis man vil beholde den garanti de giver på kedlen, denne bortfalder hvis ikke der benyttes en retur shunt på kedlen.

Alle nyere kedel installationer benyttes der en shuntventil som nedenstående for at sikrer en høj retur temperatur på kedlen.

 
Hvis der skal 60 grader ind på "tilslutning 2", så smider man retur fra radiator på "tilslutning 3" og så "tilslutning 1" tilbage i fyret.

Er der nogen der kender til returtemp. efter brug af viste shunt?
Hvis man kun har én radiator, så bliver returvandet jo varmere end hvis man 10 på...

Kører man dobbelt strenget, så bliver vandet jo heller ikke så koldt som enkelt strengen.

Hvad anbefaler firmaerne som retur temp. EFTER shunt?
Skrevet af lassemartin på 21 dec 2009 23:16

Jeg kan ikke helt se at der opstår kondens, hvis fyret står i et rum på 25 grader, når vand på 35 grader møder vand på 60 grader.

Kan måske se det, hvis fyret står i et uopvarmet rum på f.eks. 0 grader (garage, lager eller lign.).

Kondens i kedler har ikke noget med rumtemperatur at gøre. Kondens opstår når vanddampen i røgen møder den 35 grader kolde kedelbund/side.
Dine træpiller indeholder mellem 5-8 % vand og det er den frigivne vanddamp som kondenserer på kedelflader indvendigt i kedlen. Kombineret med den smule syre som der evt også kan være i røgen (der er rigtig meget ved fyring med korn), - ja så ruster din kedel op indefra.
Derfor skal returen på pladejernskedler være minimum 55 grader. Der foreskrives som oftest 60 grader.

Men ellers kan det anbefales at søge ekstra viden på http://stokerpro.dk/ der er fyldt med hjælpsomme fyrrums-folk.
den nævnte returshunt har det formål at blande det varme fremløbsvand med returvandet, så DET har en "høj" temperatur for at forhindre TÆRING i kedlen, kondens er ikke "fjenden" i denne sammenhæng, for i brændkammeret er der jo næsten altid varme på, altså overfladen er altid "tør" uden kondens.
grunden til at den shunt SKAL være der,er simpelthen, at jo koldere returvandet er, jo mere "ilt" er der i vandet, og det er det der giver tæringen i kedlen/rør/radiatorer,!!
men der vel intet i vejen med at hæve temp på kedlen til 75 grader ????
har selv monteret 2 baxi kedler, og de er sat til 80 i fremløb, ingen problemer,og umiddelbart ingen besparelse ved at sænke temp, om sommeren står de på 70, men der jo også kun brug for det varme vand.
vi fyldte også kølervæske på anlægget da vi startede det op, det er jo korrosionshæmmende !!
hilsen frank

"" hvorfor gå på arbejde, når man kan gå på jagt""

Der er yderligere 32 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis