Nyt pillefyr - Intet varmt brugsvand!? :(

Hejsa,

Vi har fået installeret nyt pillefyr og det er vi egentlig rigtig glade for.
Men vi har ikke noget varmt brugsvand! Kun lunkent 35-37 gr.
Kedel-vandtemperatur, ca. 60 gr.

Før havde vi oliefyr og der var brugsvandet samme temperatur som kedel-vandtemperatur ca. 60 gr.
Jeg ved ikke om montøren har lavet om på installationen, så det ikke virker mere.

Radiatorerne virker perfekt!

Jeg har vedhæftet en pdf fil med installationen som den ser ud idag.

Håber på lidt hjælp fra jer eksperter.

De bedste hilsner
Lasse
Hejsa, Vi har fået installeret nyt pillefyr og... Vis hele indlægget
72 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kører selv med 74 grader fremløb, dette sikrer at returvandet hele tiden ligger på 55-60 grader uden en shunt returventil.

Men jeg kunne sænke fremløb temperaturen lidt hvis jeg benyttede denne shunt, eller bare monterede en hane over frem og returen også selv styrede blandingen af koldt og varmt vand der...



Hvor sker egentlig tæringen? Er det inde i vandkammeret, eller er det inde i fyrkammeret?
Hvis det er i fyrkammeret vil frostvæske næppe afværge tæring, men er det i vandsiden vil frostvæske være genialt.
Hvor mange % tilsatte du?

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af franko 2 på 22 dec 2009 13:38
den nævnte returshunt har det formål at blande det varme fremløbsvand med returvandet, så DET har en "høj" temperatur for at forhindre TÆRING i kedlen, kondens er ikke "fjenden" i denne sammenhæng, for i brændkammeret er der jo næsten altid varme på, altså overfladen er altid "tør" uden kondens.
grunden til at den shunt SKAL være der,er simpelthen, at jo koldere returvandet er, jo mere "ilt" er der i vandet, og det er det der giver tæringen i kedlen/rør/radiatorer,!!
men der vel intet i vejen med at hæve temp på kedlen til 75 grader ????
har selv monteret 2 baxi kedler, og de er sat til 80 i fremløb, ingen problemer,og umiddelbart ingen besparelse ved at sænke temp, om sommeren står de på 70, men der jo også kun brug for det varme vand.
vi fyldte også kølervæske på anlægget da vi startede det op, det er jo korrosionshæmmende !!
hilsen frank
Med al respekt, så er det altså hamrende forkert !

Hvis du har en retur ind i kedlen på 25-30 grader så vil den varme fugtige røggas kondensere på indersiden af kedlen nederst, - og det er det der tærer kedlen op. Jeg ved det, jeg har set hvordan kan kondensvandet kan dryppe indeni en kedel der kører med en fremløbstemperatur på 70 grader og en retur på 25 grader.

Ilt i vandet er der kun når det lige fyldt på anlægget, efterhånden som det varmes godt op, bliver ilten frigivet og stiger op i expansion hvis der køres med åben expansion eller ender på de højeste steder i anlægget, oftest så radiatorer.
Når først ilten er ude af vandet, så kommer der altså ikke nyt ilt i det, fordi der køres med en lav returtemperatur, hvor skulle det lige komme ind i vandet henne ???
Det ville jo kræve at der er huller i anlægget !??

Der jo en grund til at kedelvand betegnes som dødt vand, netop fordi det ikke indeholder ilt.

Hvis der skulle være hold i din påstand, så burde alle rør retur fra radiatorer jo være tæret op, for der er temperaturen da oftest ikke over 22 grader. For hvis man har en effektiv varmeafgivelse fra síne radiatorer, så er de jo kun varme i den øverste del og kolde i bunden = ca 22 grader, eller hvad der nu er i rummet.
det er jo netop derfor at denne shunt skal monteres,, så den temp der kommer retur ikke er så lav,, dvs at inde i kammeret er "væggen ikke "kold" og derfor ingen kondens,,!!! grunden til at producenten vil ha" denne shunt på er for at ikke skulle erstatte en tæret kedel på grund af for lav "retur" temperatur ! og nej "djay" det er ikke sådan at returvandet nødvendigvis har samme temp som rummet, der sker jo en afkøling af radiatoren,gradvist efter at termostaten har lukket,,!! og jo,, tæring er størst ved lave temperaturer,,og tænker heller ikke "ny ilt" og huller i anlægget,,!! nu er det jo sådan, ihvertfald med baxi, at der hele tiden er piller der gløder inde i kammeret, så her er der jo dejligt tørt,dvs ingen kulde/varme der mødes, fordi returen er høj dermed ingen kondens,netop fordi at returen er "forvarmet"når den kommer til kedlen!! undskyld,, lidt af et sidespring fra den oprindelige tråd de fleste nye anlæg er med lukket ekspansion, hvor bliver ilten af der ??? og så har røggas jo ikke noget med "vandsiden" at gøre, det er jo også to forskellige ting!!

"" hvorfor gå på arbejde, når man kan gå på jagt""

ang, % af kølervædske,, så fik anlægget som leverer varme til små 300 kvm ca 50 ltr,, ny kedel på et gammelt rørtræk/radiatorer,,, og PT ingen problemer.. hilsen frank (amatør-vvs"er)

"" hvorfor gå på arbejde, når man kan gå på jagt""

Annonce
Skrevet af franko 2 på 22 dec 2009 13:38
den nævnte returshunt har det formål at blande det varme fremløbsvand med returvandet, så DET har en "høj" temperatur for at forhindre TÆRING i kedlen, kondens er ikke "fjenden" i denne sammenhæng, for i brændkammeret er der jo næsten altid varme på, altså overfladen er altid "tør" uden kondens.
grunden til at den shunt SKAL være der,er simpelthen, at jo koldere returvandet er, jo mere "ilt" er der i vandet, og det er det der giver tæringen i kedlen/rør/radiatorer,!!
men der vel intet i vejen med at hæve temp på kedlen til 75 grader ????
har selv monteret 2 baxi kedler, og de er sat til 80 i fremløb, ingen problemer,og umiddelbart ingen besparelse ved at sænke temp, om sommeren står de på 70, men der jo også kun brug for det varme vand.
vi fyldte også kølervæske på anlægget da vi startede det op, det er jo korrosionshæmmende !!
hilsen frank
Det er muligt du mener det rigtige, men ovenstående som er fremhævet i citatet er altså forkert !!
Grunden til at der skal være en shunt, er for at undgå kondens i kedlen, det er fjenden uanset havd du skriver, og det opstår når røggassen kondenserer indvendig i kedlen hvis der ikke er shunt på.
Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor du mener at kedel, rør og radiatorer skulle tære fra vandsiden af pga en lav returtemperatur.
Hvad er det for noget "ilt" du har i vandet ved lave temperaturer ??

Luft/ilt i systemer med trykexp udluftes gennem divs udluftningsskruer placeret på anlæg/radiatorer, det bliver ikke i vandet.

"djaydjay" lad mig formulere det på en anden måde,, er vi enige om at lavere temp på vandsiden øger tæringen ???
ellers hvad skulle grunden så være at man/producent anbefaler/foreskriver min 60 grader ??
eller vi uenige der ??den shunt der er afbildet længere tilbage i tråden sørger jo netop for at hæve temp på returen,ikke at forveksle med de manuelle shunts, som kun" er der for at reducere "flow/hastighed på fremløbssiden,,hvis det jeg skriver ikke er helt rigtigt,, så er der en service tekniker som ikke har informeret mig korrekt,, så må du ha" en undskyldning tilgode, men vil lige undersøge det igen,og vender tilbage!!hilsen frank,, og god jul til alle !!!

"" hvorfor gå på arbejde, når man kan gå på jagt""

Skrevet af franko 2 på 23 dec 2009 12:13
den shunt der er afbildet længere tilbage i tråden sørger jo netop for at hæve temp på returen
Det er også den viden jeg har om det, men kan også være jeg tager fejl, min viden inden for VVS er altså ikke så stærk...

Ja vi er enige om at shunten hæver returtemperarturen, og at man derved undgår tæring.

Nej, vi er ikke enige om at lavere temperatur øger risikoen for tæring fra vandsiden :-)

Kedler som tærer op, gør det fra brandkammerside pga kondens fra røgen, HVIS der ikke er monteret den ovennævnte shunt.

Så vi må nøjes med at være delvis enige ;-) Det vigtigste er også at folk får monteret en shunt, så er der ingen tæring - hvad side vi så end må mene den kommer fra.
Som skrevet før har jeg ikke check på pillefyr, men skriver fabrikanten at der skal monteres 3-vejs ventil, skal det selvfølgelig gøres iht. til deres anvisninger.

Pladejerns kedler til oliefyr, tærede før i tiden op i selve brændkammeret, hvis der ikke var monteret 3-vejs ventil, så returtemp. kom højere op

Igen jeg ved ikke hvordan det er med pillefyr ?
Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis