Tør man købe en Kinapumpe?

går og overvejer at anskaffe mig luft/vand varmepumpe til hele huset, de etablerede (Nibe, CTC, Danfoss, etc etc) ligger mellem 70.000 til 100.000, det er dyrt her og nu. Så er der f.eks den af typen invest (9kw, med varmepatron), den koster komplet omkr. 27.000 + evt varmtvandstank, det er en himmelsk forskel, er der lige stor forskel på kvalitet, som  pris?

Ville være fint om nogen havde input til dette, se evt på:
www.sp-klimaservice.dk,

går og overvejer at anskaffe mig luft/vand... Vis hele indlægget
74 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hovsa, nu kan jeg se at det pludseligt blev til at jeg syntes det var godt at købe en dyr varmepumpe frem for en billig, det syntes jeg ikke.
Selvfølgelig er de dyre varmepumper bedre end de billige, men det ændrer ikke på, at både en dyr og en billig varmepumpe er forfærdeligt dyre idrift så vidt jeg kan se, hvis temperaturen falder til frysepunktet eller under dette, da falder cop værdien jo til 2 eller mindre, dvs at det bliver en ren el radiator, du får stort set ikke mere ud af dem end du propper ind.
Derfor mener jeg at man skal holde sig fra luft/luft og luft/vand baserede varmepumper og istedet gå efter enten jordvarme da ctemperaturen ikke falder til under fryse punktet nede i jorden og derfor beholder den en cop værdi på 4-5 hvilket jo er optimalt, og hvis man ikke er til jordvarme må en flis stoker eller et pillefyr vel være modellen
@ Braat.
Prøv nu lige at sammenligne en jordvarmepumpe med en luft/vand pumpe om sommeren. Så får du pludselig noget som gør at jordvarmeanlægget heller ikke skal sælges som noget der har en cop på over 2!!
Selvfølgelig svinger virkningsgraden på diverse anlæg. Men at sige det bedre kan betale sig med et stokerfyr eller lign. er da helt ude i hampen. Specielt hvis du ikke også lige medregner den tid du bruger på at fyre, rense kedel, rense skorsten osv...
Flis og træpiller bliver jo heller ikke billigere.

Den med PIV har været oppe før. Han sælger de mest energirigtige varmepumper der tjenes hjem på samme dag de er købt. De kan varme ned til en udendørs temperatur på -200 og så er de lydløse!!
Alt andet er noget bøvl og billigt skrammel... (lidt hård sagt, måske. Men sådan er det altså bare)


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
@ Næstformanden
1)en jordvarmepumpe holder den cop som der står i manualen året rundt, også om vinteren
2)en luft varme pumpe holder kun den cop som står i dens manual om sommeren, som du selv siger, men hvem fa.... har brug for at varme huset op om sommeren
så på det punkt er vi vel enige.
Og jo, det kan bedre betale sig økonomisk med et stoker i forhold til en luft/luft varme pumpe , selv om man skal rense osv
Næstformanden fik du kigget på de links jeg lagde ind?
Ja, nu har jeg kikket på dem!.

Jeg kender ikke det mærke. Men som på alle salgsfremstillinger, ser tallene jo ganske udmærkede ud.
Om de så holder ved en kritisk kontrol, ved jeg jo ikke noget om...
Det der er problemet med disse anlæg er, at der har været så mangeklamphuggere inde over, at troværdigheden er forsvundet.
Det kan selvfølgelig ikke passe at alle de billige anlæg er dårlige. Der kører jo masser af dem rundt i verden.
Om dette anlæg overholder de lovede ting, ved jeg ikke. Men jeg ser det da aboslut som et forsøg der er værd at prøve.
Som kølemontør er jeg selvfølgelig mest interesseret i at sælge de anlæg jeg kender. Men jeg er ikke så fanatisk som en anden debattør...
Jeg ville aldig anbefale Nordic Air som primær varmekilde til nogen som helst. Det er det eneste anlæg som jeg ALDRIG nogensinde har set køre godt. Vi har et par stykker til at stå i firmaet, som vi har repareret på og nogle er helt nye. Men de ryger i storskrald næste gang de kommer forbi.
Derimod har jeg set en Andes pumpe køre ganske fornuftigt, da den først fik flyttet føleren på yderdelen. Således blev afrimningen faktisk helt god. Og det er som oftest der man oplever de fleste fejl på billige anlæg.

Jeg har som sagt selv et Daikin Altherma anlæg. Og det er fordi jeg selv arbejdermed det. Jeg ved at jeg selv eksperimenterer med alt andet. Så havde jeg ikke været kølemontør, havde jeg også rodet med det alligevel!!

God Jul
Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Annonce
Hej igen
Tak for indlægget, jeg ligger i blød over dette til enden af Januar, da skal afgørelsen tages.
God jul til dig og dine
ravmagn.... hvad med at få fat i firmaet... få dem til at formidle kontakt til kunder der allerede har sådan et anlæg kørende, og så ud at kigge og lytte på hvad de har af erfaringer?

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Jeg stod meget i tvivl da jeg skulle have varmepumpe om jeg skulle købe dyrt eller billigt. Jeg valgte at prøve en billig man selv kunne montere fra Andes. Det køre perfekt og har ingen problemer haft selv når det er frostvejr. har 2 bekendte den ene har den billige fra jemogfix den køre på 4 år den har lidt problemer med at følge med ved frost ellers har den også kørt upåklageligt. den anden jeg kende har 2 fra panasonic de begge har lidt problemer med at følge med i frost vejr. den ene har fået skifet motorpropel ting halløj. Jeg har nu selv investeret i en fra saunir duval i den dyre ende til mit værksted. så må vi se om det er nået der virke har ikke tændt den endnu ( købte den for de jeg fik meget meget meget billigt. ) Så jeg ville ikke være bange for de billige er meget glad for min. den opvarme 100kvm i 2 etager.til 23 grader. uden problemer
jbr: Skide god ide, hvorfor var det ikke lige nogen der kom på det før nu

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

Ja, det er jo fordi vi har travlt med at tale for og imod egne produkter...

Nej, spøg til side... den salgstaktik bruges jo bl.a. af typehusfirmaer, der giver rabat til kunder der vil stille deres nybyggede hus til rådighed for fremvisning til potentielle fremtidige købere.

Det betyder jo også, at man skal tage den slags vurderinger med en gran salt.
Men generelt tror jeg, at kunder er meget villige til at fortælle om både gode og dårlige erfaringer... de kan slet ikke lade være, hvis de evt. skulle føle sig snydt i en handel....

God Jul.... jeg skal ud at stege and....

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis