Peogeot 106 1,5 diesel med knækket tandrem

Hej. Er der nogen der ved om ventilerne er blevet beskadiget når tandremmen er knækket på sådan en motor? Eller er der plads til ventilerne??
Og hvordan kan man være sikker på at få taktet motoren korrekt igen, enten med det nuværende eller evt et andet topstykke? Altså hvordan skal ventilerne stå i forhold til stemplerne?
37 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
der er ike andet for end at prøve at sætte en ny tandrem på og se om der er sket skade , men der er mege stor chance for at der er bukket et par ventiler
tandremmen sættes på efter de mærker der er markeret , her bliver du nød til at finde en der ved presis hvordan de mærker skal stå
de ventiler der er ved mærkerne i stemplerne er næsten helt sikkert bukket , selvom det er svært at se
det er ikke nødvendigt at plane topstykket pga en knækket tanrem , det er spil af penge
men få skiftet de ventiler der har ramt stemplerne , de koster ikke ret meget
Mærker på stempelkronerne = bukkede ventiler!!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvis der er mærke i stempler . så er ventilerne bukket. Du kan ikke se det med øjnene altid .det skal trykprøves- Men 100% de er bukket .. stemplet 1 og 4 skal være helt i top .og knasten låse du med en bolt der er et hul i knasthjulet og ind t topstykket hvor en 8mm bolt passer
Annonce
Har lidt svært ved at se om ventilerne er bukket. Alle ventiler kan drejes og de er tætte (prøvet med vand) Men hvis i er flere der mener de er bukket så må jeg hellere tage dem ud for at se efter. Jeg har et andet topstykke jeg kan tage ventiler fra hvis det er.
Jeg mente bare det var smart at plane det en gang når nu jeg havde det ude. Det er heller ikke den store udskrivning. 150kr på det lokale værksted.

Skrevet af Mr Maggo på 11 dec 2009 12:12
Hvis der er mærke i stempler . så er ventilerne bukket. Du kan ikke se det med øjnene altid .det skal trykprøves- Men 100% de er bukket .. stemplet 1 og 4 skal være helt i top .og knasten låse du med en bolt der er et hul i knasthjulet og ind t topstykket hvor en 8mm bolt passer


Havde luret det med bolten i knasthjulet.
Jeg er sku mere i tvivl om mærkerne. Jeg kan sagtens se dem på knasthjulet, krumtaphjulet og dieselpumpen. Men hvor sidder de på motoren???

Evt. nogen der har en vejledning??
hvordan har du prøvet det med vand.!!!
se om vandet flyder ud i manifolderne. eller portene.!
du kan prøve testet med kompressionstryk om det er tæt med de bukkede ventiller.
med kompressionstester.!
Jeg har fyldt manifoldene op med vand og set om det kom ud af ventilerne. Der var kun en der var utæt. Det var en tip jeg fik fra den lokale mekaniker.
Så skal du jo igang med at rode med ventiler. Tag nu og skift dem, der har været i nærkontakt med stempler.
Iøvrigt bruger man ikke vand til den opgave, men petroleum eller lignende med lav overfladespænding. Det afslører meget mere.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 27 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis