Peogeot 106 1,5 diesel med knækket tandrem

Hej. Er der nogen der ved om ventilerne er blevet beskadiget når tandremmen er knækket på sådan en motor? Eller er der plads til ventilerne??
Og hvordan kan man være sikker på at få taktet motoren korrekt igen, enten med det nuværende eller evt et andet topstykke? Altså hvordan skal ventilerne stå i forhold til stemplerne?
Hej. Er der nogen der ved om ventilerne er blevet... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
det lyder næsten som om din mekaniker ikke burde røre ved biler , vand bruger man IKKE til det , og hvis han kan få det planet for 150 kr , må det da være uden garanti , det er der da ikke andre der kan få til den pris
ventiler skal tryktestet i topstykke.!
det med de flygtige væsker er en god alternativ
mod de skæve ventiler.

men det er bedre at skifte alle ventilerne i topstykke.?

som de siste indlæg som jeg holder med. (ventil skift).!

eller er det fordi at man er i pængenød.!!!

på grund af du står med plandede stopstykke med krøllede ventiler.? :-)
Om mekanikeren ikke burde være mekaniker, det vil jeg ikke tage stilling til. Desuden er der nok lige så mange meninger som der er mennesker. Ved bare han er en meget eftertraktet mekaniker. Måske der er et par lokale der kender ham??

Prisen for at få planet topstykket er god nok. Godt nok efter fyraften, men det er ikke første gang. Så det tror jeg nok han ved hvordan skal gøres. De har maskineriet til det. Hvad man ellers giver ved jeg ikke. Det er jo egentlig heller ikke det det kommer an på, hovedsagen er jo at få bilen ud at køre igen.

Det er muligt at det er bedre at skifte ventiler. Men det er vel også bedre at skifte motoren. Måske er der noget andet der har taget skade også. Om der så menes at jeg er i pengenød kan i jo selv bedømme. Synes det er en underlig kommentar i et gør det selv forum. Det hele går ud på for mit vedkommende at lære noget nyt og få motoren til at køre. Hvis jeg ikke gad kørte jeg jo bare bilen på værksted, istedet for at skrive her. Så hvis det kun er hånlige kommentarer, så lad venligst være at skrive.
Glem Hans2tal! Han siger selv at han drikker lidt rigelig snaps en gang imellem.

Jeg ville i dit sted skifte de ventiler, der har været i berøring med stempler. Om det er nødvendigt at plane topstykket skal jeg ikke kloge i, men hvis ikke der var problemer med toppakningen, er jeg ikke så ivrig med at plane.
Men det er til at brække sig over at lægge toppen på igen og så opdage at der er en utæt ventil
Måske du lige skulle kontrollere med petroleum om der er flere utætte.
Hvis ikke mærkerne i stemplerne er specielt voldsomme, ville jeg bestemt ikke kassere motoren som det første, især når det muligvis kun er en enkelt ventil, der er bukket.
Endvidere skal du slibe nye ventiler til, så hvis du kan undgå at skifte alt for mange, gør det sagen lidt lettere.

Med venlig hilsen
ktm

Tak KTM.
Jeg kunne godt mistænke toppakningen for at være lidt utæt før. Så måske det er godt nok det blev planslebet.
Tror nu egentlig heller ikke motoren fejler noget, måtte bare lige pointere...
Jeg tjekker alle ventiler imorgen hvis jeg når det. Så for vi se hvordan det står til med dem.
Klart det ikke er så fedt at få sat toppen på og så opdage at et par ventiler er skæve bagefter. ;-)
Annonce
Nu har jeg så fået alle ventile ud, og de se ikke bukkede ud i mine øjne. Har haft dem i boremaskinen for at se om de slog lidt.
Så de kan vel godt blive slebet lidt og så monteres igen? Så kan der jo også lige komme nye olietyve i med det smme.
Ja, men det er svært at se med det blotte øje, om der er en lille skævhed. Det er derfor jeg hele tiden foreslår dig at prøve dem med væske. Det skal være meget grelt, hvis man kan se det på den måde du beskriver.
Hvis du ikke har petroleum, er dieselolie eller sprit lige så godt.
Nye olietyve er en rigtig god ide.

Med venlig hilsen
ktm

det er bare fordi jeg er i godt humør.

hvis man ikke har råd til de berørte ventiler.
måske 4 styk.!??

så må man jo spare sammen.

men jeg siger undskyld. at jeg overdriver lidt for meget.!?!. :-)
Pas på ikke at brænde al din klogskab af lige på en gang, Hans 2tal. Vær forsigtig med julesnapsen, den kan æde de resterende hjerneceller.

Med venlig hilsen
ktm

Igen. Det drejer sig for mig om at kunne lave så meget som muligt selv. Jeg er villig til at modtage gode råd og vejledning.
Så kan det lade sig gøre at beholde ventilerne hvis de bliver slebet og de herefter er tætte? Så er det det jeg gør. Det er muligt det bedste ville være at skifte dem, men den har jeg vidst kommenteret en gang før.
Måske det kun er den ene ventil der var lidt utæt som er bukket. Eller måske er der bare kommet urenheder imellem??
Jeg giver det i hvert fald en chance. Og hvis de så bliver tætte er det vel egentlig okay.
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis