Peogeot 106 1,5 diesel med knækket tandrem

Hej. Er der nogen der ved om ventilerne er blevet beskadiget når tandremmen er knækket på sådan en motor? Eller er der plads til ventilerne??
Og hvordan kan man være sikker på at få taktet motoren korrekt igen, enten med det nuværende eller evt et andet topstykke? Altså hvordan skal ventilerne stå i forhold til stemplerne?
Hej. Er der nogen der ved om ventilerne er blevet... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Er de tætte, er de OK.
Du har helt ret, en lille utæthed kan skyldes en klat sod eller lgn. på anlægsfladen, men det klares jo så fint ved en slibning med Carborandum.

Med venlig hilsen
ktm

 

Håber for dig, at du har varme i garagen!

Med venlig hilsen
ktm

 

Så spiller ventilerne i hvert fald. Topstykket er spændt på og alt ser lækkert ud.
Så kom øjeblikket hvor den skulle startes........uha
Det ville den sku ikke. Kan pumpen være stået af? og i så fald hvordan for jeg bekræftet eller afkræftet dette??
Den er luftet ud og det helle, men det virker som om den ikke laver tryk nok til dysserne, og derfor for motoren ikke noget at leve af.

Det eneste jeg er i tvivl om omkring tandremmen, det er diesel pumpen. Der står at krumtaphjul og pumpehjul skal flugte hinanden. Er det ment som mærkerne mod hinanden eller pejende i samme retning?? Eller betyder det noget hvis pumpen bare leverer et konstant  tryk??
Du skal være 112% + så lidt mere, sikker på at krumtap, knast og dieselpumpen alle står helt korrekt ift hinanden. Det kan man ikke klare på lurenkig.
Der er mærker, mere eller mindre begribelige, der siger hvordan de skal stå for at være i timing.
Den sidste diesel jeg rodede med, en 1,7 ford, skulle man stikke et bor ind i et hul i fronten af pumpen, og lægge en lære ind i enden af knasten osv. Ikke altid bare lige, men meget simpelt når man bare vidste hvordan.
Prøv at høre, der hvor du har købt pakningen mv.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja jeg har i hvert fald givet op i forhold til den beskrivelse jeg har fået.
Det viste sig at være klogt. For nu har der været en mekaniker på og fået stillet det rigtigt.
Den foklaring med at det ene mærke skulle flugte det andet, den kunne han heller ikke hitte ud af. Så han fandt en super detaljeret og fin beskrivelse med fin tegning, hvorefter han så kunne få taktet motoren ind. Og så måtte den igang måtte den.
Så alting er altså ikke umiddelbart som det ser ud til.
Og slet ikke når der er justerbar knasthjul og dieselpumpe.
Men det var da godt at pumpen ikke var stået af.
Jeg synes vi mangler at få at vide, om den så kører rigtigt.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jo jo den kører skam rigtigt. Den skal kun lige fin justeres. Den går lidt uroligt i tomgang, men ellers kører den fint.
Det mente jeg også jeg havde skrevet, men måske kun tænkt det.
Nysgerrig: Den der tandrem - var det et dårligt produkt eller dovenskab der var årsagen til bruddet?

 

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis