Hvad er timelønnen til polske håndværkere?

Hvad er en anstændig og ordentlig timeløn til en polsk håndværker, der arbejder efter de gældende regler her i Danmark?

Jeg har netop haft en dansk tømrer til at udføre et større renoveringsprojekt. Han spurgte på et tidspunkt, om jeg var interesseret i, at han hyrede et par polske håndværkere til at opsætte gipsvægge og lægge gulv - arbejde som jeg i princippet selv ville have udført.

Tømrens argument for at bruge dem var, at de var billigere i drift til sådan en type rugbrødsarbejde, og da jeg var interesseret i at blive færdig hurtigst muligt, spurgte jeg naturligvis til deres timeløn, da jeg under ingen omstændigheder ville have sorte underbetalte polakker til at lave arbejdet. Svaret var, at han lejede dem hos et firma, der ordner alt deres papirarbejde, og at deres timeløn er ca. 190 kr + moms, hvilket jeg accepterede.

Vi lavede en mundtlig aftale på et rammebeløb til hele renoveringsopgaven +/- 10 procent. Tømreren spørger mig, om jeg vil have det på skrift, og jeg siger direkte til ham, at det skulle bestemt ikke være nødvendigt, når vi lave sådan en aftale - og dér var jeg måske bare lidt for naiv

Derefter har de to polakker brugt ca. 200 timer til projektet og udført arbejde, der er særdeles fornuftigt og pænt udført.

Den anden dag sender tømreren mig en regning, og på dén har han afregnet samtlige arbejdstimer - inkl. hans egne til 350 kr. moms. Desuden er det aftalte beløb lige pludselig også eksklusiv moms, hvilket dermed vil sige, at regningen i kroner og øre faktisk er 40.000 højere end aftalt. Og det er sgu mange penge - især når han også lige pludselig også har glemt, at den mundtlige aftale for hele arbejdet var inkl. trappe, hvilken jeg nu pludselig også skal afregne særskilt.

Jeg ringede til ham med det samme og informerede ham om, at det her bare ikke er i orden, og at jeg på ingen måde har mulighed for at betale ham 75.000 kr. ekstra for det arbejde, vi har aftalt.

Det kan han nu ikke forstå, for han mente da, at vores aftale var helt klar uden moms og uden trappe. Med hensyn til momsen vil jeg ikke afvise, at vi har talt forbi hinanden - men trappen og timelønnen til de polske håndværkere er jeg på ingen måde i tvivl om, hvad aftalen er.

Han postulerer, at det er normal kotyme at jeg som kunde betale samme timeløn til polske håndværkere som til de danske, og at årsagen til, jeg skulle bruge dem var, at polakkerne er mere effektive til sådan noget arbejde............

Nu har han så accepteret at gå ned på 250 kr./t - moms til polakkerne, men da han samtidig har "fået lov" at udføre renoveringsprojektet på ren timeløn, kan jeg ikke se, hvorfor han skal tjene så meget ekstra på polakkerne, da jeg stadig ved, at han ikke betaler dem mere end 190 + moms.

Det skal lige nævnes, at det samlede projekt ligger i størrelsesordenen på ca. 375.000 kr. og som det ser ud lige nu, mener jeg bestemt, at den danske tømre i dén grad er ved at tage røven på mig - og det kan jeg naturligvis ikke acceptere.

Vi er på ingen måde færdige med at diskutere det endelige, og jeg vil simpelthen ikke betale ham 40-50.000 kr. lige ned i lommen for de polske håndværkere, da jeg mener, det var penge, jeg skulle spare.

Derfor er mit spørgsmål på denne lange "sang", hvilket timeløn jeg skal gå efter til de polske håndværkere. Teknisk set kan jeg ikke gardere mig mod, at de ikke er hyret efter reglerne, men det er jeg i udgangspunkt nødt til at formode. Og jeg har en idé om, at jeg fortsat bliver taget ved næsen, når jeg betaler 250 kr. + moms - men det kan godt være, jeg tager fejl?

Håber I kan hjælpe?

Hvis du vil brokke dig, når du bliver udsat for dårlig service og uprofessionel optræden, skal du også huske at rose, når du oplever det modsatte!

Hvad er en anstændig og ordentlig timeløn til en... Vis hele indlægget
74 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 23 nov 2009 11:24
Ja det er jo utroligt at nogle medmenesker ikke kan lære af andres fejl, de skal selv helst begå dem for at blive overbeviste. Nu har der de sidste 25 år været så mange sager med Håndværkere der bruger Udenlandsk arbejds kraft, og aligevel tror vi det bedste hvergang.
Selvom det aldrig har været så store beløb jeg har givet tilbud på, er jeg blevet snydt mange gange af uærlige kunder der "glemte at betale"
Derfor indførte jeg 50 % betaling, før jeg overhovedet går igang på større beløb og kontant ved små opgaver. Der har været kunder der er gået igen, men det har jeg taget med sindsro, for så var de ikke værd at arbejde for.

I vore dage er ordet Ærlighed, desværre = Løgn
Det er egentlig en "sjov" udlægning du lægger for dagen her...
Du vil have pengene FØR arbejdet er udført (fordi du tidligere er blevet snydt af kunderne)
Hvad med de kunder der er snyt af håndværkere når de har betalt aconto eller forud....

Alle ved jo at hvis man har betalt så er håndværkeren ikke så villig til at evt. fejlrette ect.

Næh lad os få skriftlige aftaler - betaling når arbejdet er udført og godkendt - stil evt. bankgaranti, men betalt aldrig før alt er færdigt.

Om man så må vente på at arbejdet udføres er en anden sag.

Ved større arbejder tilbageholdes jo også en del af entreprisen til det 5-årige byggeeftersyn.



I min branche er det nu også meget normalt man får 50% af summen før større opgaver. større opgave er typisk hvis man laver noget hovedstations arbejde hvor man skal indkøbe materialer for 30.000kr og bruge 4 timer på at sætte det op og justere det ind. for små opgaver som dreje en skål ind får jeg oftest også betalingen kontant.

Jacob
http://ta.di.dk/Markesager/Nyheder+om+markesager/AB+92+tilpasset+forbrugeraftaler.htm

Måske er det en normal fremgangs måde indenfor visse erhverv, men kig på ovennævnte, søg lidt på nettet hvor det frarådes at betale forud - og hvorfor mon!?

Måske fordi man så ikke har "fat i den lange ende mere", der er alt for mange sager hvor håndværkere "glemmer" at komme eller lave arbejdet færdigt.
syntes efterhånden dette bare er blevet til en gang mudderkastning
der er brodne kar indenfor alle grupper , men i de fleste tilfælde er det nu nok for at folk er for dumme
Se nu er det ganske almindeligt at vi tog forudbetaling i mit fag, og de fleste af dem jeg kender i min faggruppe tager opgaven som en personlig ting. Det er simpelthen en æressag at udfører arbejdet til kundens tilfredhed. Jeg var selv så krakilsk med mit arbejde at selvom kunden syntes det var godt nok, er det ikke godt nok for mig hvis der er den mindste fejl.
Det såre simpelthen min stolthed som Håndværker, hvis jeg afleverede noget der var behæftet med fejl.
Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 24 nov 2009 06:42

Det såre simpelthen min stolthed som Håndværker, hvis jeg afleverede noget der var behæftet med fejl.
Og dem er der efterhånden mangel af... faglig stolte  håndværkere...

Det er sådan set meget fint, men det er altså en diskussion, der hører hjemme i en anden tråd.

Her er der jo ikke tale om en kunde, som ikke vil betale sin regning for det aftalte arbejde, men om en håndværker, som ikke vil stå ved de aftaler vi har lavet.

Og jeg vil naturligvis ikke lægge 70.000 kr i hans lomme, som han ikke er berettiget til - og som jeg ikke har - og jeg mangler derfor stadig også stadig et klart svar på, hvad der er rimeligt, jeg skal betale i timen til de polske håndværkere, han har hyret. Ingen skal snydes i den her sag - heller ikke jeg!

Og for at slå det fast een gang for alle. De polske håndværkere har lavet noget arbejde, jeg selv skulle have lavet, så der er ingen danske håndværkere, som skal se sig snydt på polakkernes konto.

Jeg er nødt til at stole på - selv om det er ved at falde mig vanskeligt - at tømreren har hyret polakkerne efter de gældende regler. Han har samtidig kunnet fakturere mig sin fulde timeløn, så de ekstra timer han har brugt på at holde polakkerne til ilden, fakturerer han direkte videre til mig.

Derfor - hvad er rimeligt for polakkerne?
150, 200 eller 250 kr. + moms


Hvis du vil brokke dig, når du bliver udsat for dårlig service og uprofessionel optræden, skal du også huske at rose, når du oplever det modsatte!

250,- er meget rimeligt , det er ikke meget mere end lige kostprisen
og har de brugt tiden , så er de 70000 da også noget han er berattiget til
du må nok erkende at det hovedsageligt er din egen fejl , du har selv accepteret det fra starten og du har jo selv kunne følge med i hvor mange timer de har brugt og stoppet det i tide, istedet for bare at lade stå til
det e jo mange timer , så det er ikke bare noget man kan overse undervejs

og hvis du ikke har pengene til at betale med , ja så burde du jo slet ikke have startet på det

og det er kun vurderet ud fra dine egne udtagelser , kom der en mening fra byggefirmaet , ja så fik du jo nok ikke mere medhold , der er jo to sider af sagen og vi har jo kun den fra din side
alternativt kan du jo forlange syn og skøn på arbejdet , så kommer der en uvildig og vurdere sagen ,men så må du også regne med at det bliver noget mere end de 70000 du skal af med , hvis ellers kvaliteten af arbejdet er iorden
Jeg anfægter ikke antallet af timer, men at vi har aftalt en timeløn på ca. 200 kr - moms, hvorefter jeg bliver afregnet 350 kr. - moms for deres timer. Og de penge skal han sgu ikke putte i lommen - og da slet ikke, når hans pludselig også har glemt den trappe vi har aftalt samt, at den pris han skal give mig som privatkunde ALTID skal være inklusiv moms.

Men - det eneste sted jeg kan klemme er på timelønnen til de polske håndværkere samt at jeg kan bed ham lade være med at komme med trappen. Det er sgu omsonst at den bliver sat op, når jeg på nuværende tidspunkt ikke har råd til at betale den, fordi de regninger han har sendt slet ikke svarer til det aftalte.

Når han mener han har glemt trappen, kan jeg også bare have glemt, hvilken trappe han taler det om. Sådan må det sgu være!

Tak for hjælpen!

Hvis du vil brokke dig, når du bliver udsat for dårlig service og uprofessionel optræden, skal du også huske at rose, når du oplever det modsatte!

Der er yderligere 44 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også