Hvad er timelønnen til polske håndværkere?

Hvad er en anstændig og ordentlig timeløn til en polsk håndværker, der arbejder efter de gældende regler her i Danmark?

Jeg har netop haft en dansk tømrer til at udføre et større renoveringsprojekt. Han spurgte på et tidspunkt, om jeg var interesseret i, at han hyrede et par polske håndværkere til at opsætte gipsvægge og lægge gulv - arbejde som jeg i princippet selv ville have udført.

Tømrens argument for at bruge dem var, at de var billigere i drift til sådan en type rugbrødsarbejde, og da jeg var interesseret i at blive færdig hurtigst muligt, spurgte jeg naturligvis til deres timeløn, da jeg under ingen omstændigheder ville have sorte underbetalte polakker til at lave arbejdet. Svaret var, at han lejede dem hos et firma, der ordner alt deres papirarbejde, og at deres timeløn er ca. 190 kr + moms, hvilket jeg accepterede.

Vi lavede en mundtlig aftale på et rammebeløb til hele renoveringsopgaven +/- 10 procent. Tømreren spørger mig, om jeg vil have det på skrift, og jeg siger direkte til ham, at det skulle bestemt ikke være nødvendigt, når vi lave sådan en aftale - og dér var jeg måske bare lidt for naiv

Derefter har de to polakker brugt ca. 200 timer til projektet og udført arbejde, der er særdeles fornuftigt og pænt udført.

Den anden dag sender tømreren mig en regning, og på dén har han afregnet samtlige arbejdstimer - inkl. hans egne til 350 kr. moms. Desuden er det aftalte beløb lige pludselig også eksklusiv moms, hvilket dermed vil sige, at regningen i kroner og øre faktisk er 40.000 højere end aftalt. Og det er sgu mange penge - især når han også lige pludselig også har glemt, at den mundtlige aftale for hele arbejdet var inkl. trappe, hvilken jeg nu pludselig også skal afregne særskilt.

Jeg ringede til ham med det samme og informerede ham om, at det her bare ikke er i orden, og at jeg på ingen måde har mulighed for at betale ham 75.000 kr. ekstra for det arbejde, vi har aftalt.

Det kan han nu ikke forstå, for han mente da, at vores aftale var helt klar uden moms og uden trappe. Med hensyn til momsen vil jeg ikke afvise, at vi har talt forbi hinanden - men trappen og timelønnen til de polske håndværkere er jeg på ingen måde i tvivl om, hvad aftalen er.

Han postulerer, at det er normal kotyme at jeg som kunde betale samme timeløn til polske håndværkere som til de danske, og at årsagen til, jeg skulle bruge dem var, at polakkerne er mere effektive til sådan noget arbejde............

Nu har han så accepteret at gå ned på 250 kr./t - moms til polakkerne, men da han samtidig har "fået lov" at udføre renoveringsprojektet på ren timeløn, kan jeg ikke se, hvorfor han skal tjene så meget ekstra på polakkerne, da jeg stadig ved, at han ikke betaler dem mere end 190 + moms.

Det skal lige nævnes, at det samlede projekt ligger i størrelsesordenen på ca. 375.000 kr. og som det ser ud lige nu, mener jeg bestemt, at den danske tømre i dén grad er ved at tage røven på mig - og det kan jeg naturligvis ikke acceptere.

Vi er på ingen måde færdige med at diskutere det endelige, og jeg vil simpelthen ikke betale ham 40-50.000 kr. lige ned i lommen for de polske håndværkere, da jeg mener, det var penge, jeg skulle spare.

Derfor er mit spørgsmål på denne lange "sang", hvilket timeløn jeg skal gå efter til de polske håndværkere. Teknisk set kan jeg ikke gardere mig mod, at de ikke er hyret efter reglerne, men det er jeg i udgangspunkt nødt til at formode. Og jeg har en idé om, at jeg fortsat bliver taget ved næsen, når jeg betaler 250 kr. + moms - men det kan godt være, jeg tager fejl?

Håber I kan hjælpe?

Hvis du vil brokke dig, når du bliver udsat for dårlig service og uprofessionel optræden, skal du også huske at rose, når du oplever det modsatte!

Hvad er en anstændig og ordentlig timeløn til en... Vis hele indlægget
74 svar
 Følg tråden
Der er 70 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu ikke så meget sortsyn og piveri!

I slutningen af 1800 tallet, hvor dampmaskinerne holdt deres indtog og industrialiseringen tog fart, talte man om at alle arbejderes fremtid var dømt til sult og undergang.
Da bilerne begyndte i begyndelsen af 1900 tallet var man enige om at nu gik verden af lave og alle hestekudske ville dø af sult.
Da traktorerne holdt deres indtog omkring WW2 i landbruget og mekaniseringen tog fart, var man sikker på at bønderkarlene ville dø af sult.
Da dagbladene indførte ny teknik, faktisk det I hver især sidder med lige nu, hvor I læser dette, var der ikke grænser for hvilke grufulde konsekvenser det ville få for samfundet.
Da EDB blev indført i pengeinstitutterne fik man tudet ørerne fulde af kloge forudsigelser, der dømte 90% af alle bankansatte til død og undergang.

Skete disse gebrækkeligheder?
Savner en eneste af os fortidens hårde, sure, usunde slid?

Skete der ikke blot det, at varerne blev billigere, så alle kunne deltage?

Om lille Danmark er med i EU eller ej, ændrer ikke en tøddel på verdens gang iøvrigt.
Selv om vi stod uden for EU, ville globaliseringen fortsætte med uformindsket kraft. Vi er ikke i stand til at lukke os ude af omverdenen og leve i vores egen lille Morten Korchidyl, hvis vi bare vil have antydningsvist den levestandard omverdenen har og vil få.

Vi må og kan bare omstille os til de nye tider og forhold, men er vi så snotsnydedumme, som f.eks. den amerikanske bilindustri, der i deres ophøjede selvtilstrækkelighed ikke ville indse, at vindene blæste helt anderledes idag, end de gjorde for 50 år siden, ville de også have kunnet klare sig.

Den japanske bilindustri kom igang pga billig arbejdskraft, men kom med triste, men billige produkter for 50 år siden, som solgte godt. De fik så stigende lønninger og deres produkter blev så lige så dyre som vestlige, men de klarede sig i kraft af at de udviklede deres produkter, så den højere pris opvejedes af de mere sofistikerede produkter, hvorved de udkonkurrede, som det mest tydelige, den engelske bil- og MCindustri som noget af det første.
 
Englænderne valgte at strejke og slås indbyrdes og kørte deres tidligere så blomstrende industri helt i stykker, i stedet for at tage kampen op ved udvikling, men valgte i stedet for afvikling. Amerikanerne klarede den så lidt længere, men nu er deres dage inden for den industri også ved at være næsten slut, hvis ikke de tager sig helt gevaldigt sammen, og det lige nu.
Ligeledes så man hvorledes kulminearbejderne kæmpede blodigt med næb og klør for at bevare deres urentable kulminer. I dag forekommer det da vist de fleste for at være en smule patetisk? Især med den viden vi dag har.

Den med at tro på at protektionisme er vejen frem, er fuldstændig og total umulig. Ingen med blot den mindste kenskab til økonomiske sammenhænge, vil sige god for denne forfejlede økonomiske model. Det medfører monopoler med selvfede monopolindehavere uden konkurrence og vildt stigende priser for den brede hob og dermed lavere købekraft. En absolut trist model.

Vi skal da bare igang med noget som de ikke laver endnu i Polen og andre skrækscenarielande, som vi kan sælge til dem når de begynder at få råd til at købe det. Vi skal ikke konkurrere på manuelt arbejde, men på viden og snilde.

Det I vil, er jo faktisk at forsøge at holde disse, vore naboer, fortsat nede i møget og fattigdom. Det er sådan noget der giver uro og spændinger. Se på Europas historie og lur lige på de egentlige årsager til diverse krige.
Er det det I vil have lige i vores baghave?

Om vi køber udenlandske håndværkere til vores byggeprojekter eller udenlandske produkter er jo fuldstændig skingrende ligegyldigt. Det er arbejde, der går fra danske hænder og det kan vi ikke gøre en skid ved.
Jeg har så ikke haft en eneste udenlandsk håndværker her på ejd.

Med venlig hilsen
ktm

 

Bredker. Nu skal du f..... fløjte mig snart i gang med at læse, hvad jeg tidligere har skrevet. Det er sgu ved at virke som om, du bare ikke vil læse det!!!!!

Hvis du vil brokke dig, når du bliver udsat for dårlig service og uprofessionel optræden, skal du også huske at rose, når du oplever det modsatte!

jo jeg har læst hvad du skriver
og det er jo ret tydeligt at du smørre ret tykt på , og lyder også mest som om du selv har en del af skylden for at det er kommet så langt
godtnok er du startet ud med at være i god tro , men der er flere ting der tyder kraftigt på at du på et meget tidligere tidspunkt skulle stoppe op for at finde ud af hvad der skete og få stoppet i tide , men du lader jo bare "stå til "
og så efter at du herinde har brokket dig og med sikkerhed har fundet ud af at du ikke er tilfreds med den håndværker , så fortsætter du aligevel

mon ikke der var kommet lidt mere realistisk vurderinger hvis håndværkeren var kommet med hans side af sagen også , så vi ikke kun har dun overdrevene side af sagen
Bredker - du har fuldstændig ret i, at der er to sider af samme sag, og det er da klart, det er med til at retfærdiggøre håndværksmæssig uduelighed og sjusk fra professionelle fagfolk, når os gør det selv mennesker har brug for det.

Og hvor er det dog dejligt, at der findes så bagkloge mennesker som dig her i verden. Hvad skulle vi andre dog gøre uden....!

Hvis du vil brokke dig, når du bliver udsat for dårlig service og uprofessionel optræden, skal du også huske at rose, når du oplever det modsatte!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også