Hvad er timelønnen til polske håndværkere?

Hvad er en anstændig og ordentlig timeløn til en polsk håndværker, der arbejder efter de gældende regler her i Danmark?

Jeg har netop haft en dansk tømrer til at udføre et større renoveringsprojekt. Han spurgte på et tidspunkt, om jeg var interesseret i, at han hyrede et par polske håndværkere til at opsætte gipsvægge og lægge gulv - arbejde som jeg i princippet selv ville have udført.

Tømrens argument for at bruge dem var, at de var billigere i drift til sådan en type rugbrødsarbejde, og da jeg var interesseret i at blive færdig hurtigst muligt, spurgte jeg naturligvis til deres timeløn, da jeg under ingen omstændigheder ville have sorte underbetalte polakker til at lave arbejdet. Svaret var, at han lejede dem hos et firma, der ordner alt deres papirarbejde, og at deres timeløn er ca. 190 kr + moms, hvilket jeg accepterede.

Vi lavede en mundtlig aftale på et rammebeløb til hele renoveringsopgaven +/- 10 procent. Tømreren spørger mig, om jeg vil have det på skrift, og jeg siger direkte til ham, at det skulle bestemt ikke være nødvendigt, når vi lave sådan en aftale - og dér var jeg måske bare lidt for naiv

Derefter har de to polakker brugt ca. 200 timer til projektet og udført arbejde, der er særdeles fornuftigt og pænt udført.

Den anden dag sender tømreren mig en regning, og på dén har han afregnet samtlige arbejdstimer - inkl. hans egne til 350 kr. moms. Desuden er det aftalte beløb lige pludselig også eksklusiv moms, hvilket dermed vil sige, at regningen i kroner og øre faktisk er 40.000 højere end aftalt. Og det er sgu mange penge - især når han også lige pludselig også har glemt, at den mundtlige aftale for hele arbejdet var inkl. trappe, hvilken jeg nu pludselig også skal afregne særskilt.

Jeg ringede til ham med det samme og informerede ham om, at det her bare ikke er i orden, og at jeg på ingen måde har mulighed for at betale ham 75.000 kr. ekstra for det arbejde, vi har aftalt.

Det kan han nu ikke forstå, for han mente da, at vores aftale var helt klar uden moms og uden trappe. Med hensyn til momsen vil jeg ikke afvise, at vi har talt forbi hinanden - men trappen og timelønnen til de polske håndværkere er jeg på ingen måde i tvivl om, hvad aftalen er.

Han postulerer, at det er normal kotyme at jeg som kunde betale samme timeløn til polske håndværkere som til de danske, og at årsagen til, jeg skulle bruge dem var, at polakkerne er mere effektive til sådan noget arbejde............

Nu har han så accepteret at gå ned på 250 kr./t - moms til polakkerne, men da han samtidig har "fået lov" at udføre renoveringsprojektet på ren timeløn, kan jeg ikke se, hvorfor han skal tjene så meget ekstra på polakkerne, da jeg stadig ved, at han ikke betaler dem mere end 190 + moms.

Det skal lige nævnes, at det samlede projekt ligger i størrelsesordenen på ca. 375.000 kr. og som det ser ud lige nu, mener jeg bestemt, at den danske tømre i dén grad er ved at tage røven på mig - og det kan jeg naturligvis ikke acceptere.

Vi er på ingen måde færdige med at diskutere det endelige, og jeg vil simpelthen ikke betale ham 40-50.000 kr. lige ned i lommen for de polske håndværkere, da jeg mener, det var penge, jeg skulle spare.

Derfor er mit spørgsmål på denne lange "sang", hvilket timeløn jeg skal gå efter til de polske håndværkere. Teknisk set kan jeg ikke gardere mig mod, at de ikke er hyret efter reglerne, men det er jeg i udgangspunkt nødt til at formode. Og jeg har en idé om, at jeg fortsat bliver taget ved næsen, når jeg betaler 250 kr. + moms - men det kan godt være, jeg tager fejl?

Håber I kan hjælpe?

Hvis du vil brokke dig, når du bliver udsat for dårlig service og uprofessionel optræden, skal du også huske at rose, når du oplever det modsatte!

Hvad er en anstændig og ordentlig timeløn til en... Vis hele indlægget
74 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af jbr på 22 nov 2009 15:22


At man så køber et projekt til 375.000 Kr. hos en håndværker.... på hans glatte ansigt, uden nogen form for skriftlige aftaler.... ja det kan man så fortryde bittert.

 

Jeg har flere gange udført arbejde for over det dobbelt af det beløb, uden noget på skrift og uden nogen som helst problemer, men det kræver man har helt klart aftaler om hvad priserne er på timerne og materialerne, og selvfølgelig holder byggeherren nogenlunde opdateret med udestående, men mindre man kører betalinger løbende.

Men de har ret, du står ikke særligt godt for at slippe for at betale mindre, da det sikkert er en misforståelse, der er skyld i at i ikke er helt enige om priserne på polske håndværkere.

Men timeløn´s afregnet arbejde, er en tillidssag mellem byggeherren og håndværkerne, er der ikke denne tillid, så bliver der tit problemer, den dag der skal afregnes desværre.

Skrevet af bredker på 22 nov 2009 14:35

så er du utilfreds med det , kan jeg kun sige at så burde du aldrig være startet på den renovering uden et fast tilbud , det kan du ikke bebrejde andre

bredker har helt ret....

Men alligevel vil jeg da lige sige at fast pris tilbud altså ikke kun er til gavn for kunden.

Fast tilbud er ikke særligt gennemsigtigt, og da specielt ikke ved en renovering, det er ikke muligt at se hvad timeprisen er på dem der skal udføre det, på fastpris tilbud har man måske håndværkere gående til over 500,- i timen, og der kommer tit ekstra regninger pga. ting der opstår som ikke er med i tilbuddet.

Fast pris tilbud er for det meste en rigtigt god forretning for håndværkerne, da de har gaderet sig både på materiale priserne samt timepriserne, man skulle jo nødigt sætte penge til, så det har man taget højde for i tilbuddet, dette vil kunden altid komme til at betale, selvom det måske sjællendt er nødvendigt med det ekstra som var beregnet med i tilbuddet.

Jeg mener helt klart at ved timeløns afregnet arbejde, så får man hvad man betaler for, og ved fast tilbud vil man tit komme til at betale væsentligt mere.

Problemet er bare alle de håndværkere der gennem årene har ødelagt håndværkernes ry, så hvem tør i dag stole på at håndværkerne ikke tage røven på dem, og lade dem på på timeløn samt materiale afregnet arbejde, dem er der desværre ikke mange af.

Koluda... det er sikkert sådan at vi kan stole på dig... men tro mig, uden en skriftlig aftale om priser på timer, materialer osv. evt. et tilbud på det samlede arbejde, var der ingen der fik "lov" at arbejde hos mig.

Og da bestemt ikke på noget der koster omkring 375.000 Kr.

Om jeg så skal betale lidt ekstra for det samlede tilbud... tja, men jeg kan jo bare lade være med at acceptere det, hvis det er mere end jeg synes er rimeligt...

Der er naturligvis rigtig mange reelle håndværkere derude... men der er jo desværre lige så mange bondefangere.... jeg henviser lidt til "Klamphuggerne" fra TV...

Så, for at der ikke skal være nogen som helst tvivl, hverken hos håndværker eller bygherre, er det bedst med skriftlige aftaler.... synes jeg


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Skrevet af jbr på 22 nov 2009 16:46

Der er naturligvis rigtig mange reelle håndværkere derude... men der er jo desværre lige så mange bondefangere.... jeg henviser lidt til "Klamphuggerne" fra TV...

Så, for at der ikke skal være nogen som helst tvivl, hverken hos håndværker eller bygherre, er det bedst med skriftlige aftaler.... synes jeg

Helt enig, kender også selv en hel del af disse, dem ville jeg aldrig anbefale  til nogle, dog heller ikke selvom det hele var på fast tilbud, de håndværkere jeg vil anbefale til folk, ville jeg dog også gerne anbefale som timelønsafregnede da jeg ved det er reele og ærlige håndværkere.

Men de er desværre overskygget af bla. forbrugerprogrammer og dårlige håndværkere der gerne tager røven på kunderne, for en ekstra profit.

Men selvom tingene sker via timeløn kan der altså også være noget på skrift, så der ikke er noget at misforstå partnerne imellem, bla. hvad lønnen er, avancer på materialerne osv...

Men jeg forstår godt jbr, jeg ville heller ikke lukke hvem som helst ind her, og da slet ikke som timeløns afregnet håndværker, der er kun en lille håndfuld af alle de håndværkere jeg kender, jeg har sådan en tillid til.

Men tillid mellem kunden og håndværkeren er altså et must, uanset om det er fast pris tilbud eller timeløns afregnet.

Om de der polakkere er lejet under ordentlige omstændigheder eller ej, så synes jeg at den tømrermester er et gedigent møgdyr. Grunden til at han bruger polsk arbejdskraft, er fordi han tjener flere penge på det, fremfor at have danskere. Under ordentlige forhold kan de jo gå til 120 kr. i timen (deromkring). Det er jo klart at ingen af os danske håndværkere kan konkurrere mod det. At du så vælger at støtte ham er din egen sag, men det er bestemt ikke med min opbakning. I denne tid er der MASSER af arbejdsløse tømrere, så han kunne snildt finde nogle fine tømrere, men næ nej, han skal da have polakkere. Jeg tror på ingen måde at de får 190 kr i timen.

Jeg undskylder at det er off-topic, men jeg måtte lige af med lidt negative vibrationer

Med venlig hilsen

Thomas Nielsen

Annonce
Det kan du have helt ret i, men det er desværre vilkårene i rigtig mange brancher - også i min egen. Det betyder også, at vi bare er nødt til at være bedre en konkurrenterne. meget af det arbejde, jeg kunne udføre ender i Indien og andre steder, hvor der sidder nogle, som kan lave det en anden timeløn end mig. Og så må jeg bare kridte skoene og være bedre til noget andet.

Som kunde og slutbruger har jeg i det her tilfælde været nødt til at se på, om jeg ville have det udført billigt af polske håndværkere til en timeløn som danske håndværkere ikke kan bruge til noget - men som de polske kan bruge til rigtig meget i Polen. Eller om jeg ganske enkelt selv ville bruge al min fritid hele vinteren på at lave arbejdet selv. Jeg valgte så det første, hvilket så har vist sig, at jeg i hver til fald lige så godt kunne have brugt danske håndværkere til. Så jo, på den konto er han sgu også en røver, for han scorer selv overskuddet plus det løse, og det ender med at jeg betaler ham en månedsløn på ca. 105.000 kr. fordi han scorer overskuddet fra polakkernes hyre.

Det mener jeg, er helt uanstændigt og særdeles umoralsk - og ikke mindre surt, når det er mine penge

Det er også helt rigtigt, at jeg uden en skriftlig aftale står særdeles skidt i forhold til, om tømreren skal have sine penge eller ej. Men det er sgu lidt bøvlet, for den pågældende tømrer er blevet trukket ind i arbejdet af ham, vi oprindeligt entrerede med, men han var desværre af familiemæssige nødt til at trække sig ud af renoveringsprojektet meget tidligt i forløbet. De to havde tidligere samarbejdet om mange projekter, og ham jeg nu er uenig med, har tidligere har været involveret i nogle småtterireparationer og udbedringer hos os.

Derfor har jeg ikke trukket ham ind fra gaden og lavet en aftale på hans glatte ansigt - men det viser jo netop, at man reelt ikke kan stole på nogen som helst. Og det er sgu skide ærgerligt.

Men nu forholder det sig sådan, at hele sagen oprindeligt startede som en ejerskifteforsikringssag, hvor jeg for knap to år siden fik lavet et tilbud på arbejdet, hvilket dannede grundlag for en retssag mod forsikringsselskabet. En retssag som jeg vandt klokkeklart.

Da vi så med et par års forsinkelse skal i gang med arbejdet, og jeg entrerer med tømrerene igen, er der jo ingen tvivl om, at der vil kunne dukke en lang række forskellige overraskelser op, hvorfor jeg netop aftaler en beløbsramme og tidsramme med tømrerne så vores budget ikke bliver udhulet.

Det viser sig så, at der i forhold til forsikringssagen er noget af det forventede i bygningskonstruktionen, der alligevel ikke skal udbedres, og at så i stedet er lang række andre ting, der skal forbedres. Derfor sørger jeg hele tiden for - mundtligt - at holde mig ajour med at det bliver inden for den aftalte beløbsramme.

Derfor har jeg også været mere end fair over tømrene og sagt, at jeg ikke synes nogen af os var tjent med at lave en skriftlig aftale, da jeg så hele tiden skulle bruge en masse tid med om det ene eller det andet skulle laves. Derimod var den klare aftale, til hvilket tidspunkt arbejdet skulle være færdig.

Jeg driver selv forretning, og jeg behøver ikke lave skriftlige aftaler med mine kunder - med mindre de beder om det, men det tror jeg faktisk, jeg vil begynde med fra nu af! Som udgangspunkt bør det ikke være nødvendigt at have alt på skrift, når man entrerer med fagfolk, men det havde jeg helt sikkert gjort, hvis det var en tømrer, jeg havde trukket ind fra gaden og tilbudt ham opgaven på hans glatte ansigt.

Men sådan er det jo. Folk som vil snyde og være uhæderlige skal nok sørge for at finde ethvert smuthul, det er muligt at benytte. Jeg har desværre nu erfaret, at der er rigtigt mange tidligere kunder, som faktisk er blevet taget ved næsen af ham her. Informationer jeg har fra fagfolk og leverandører i branchen, og jeg kan derfor nu se, at han med det samme så "lyset" i det øjeblik jeg gav udtryk for, at jeg forventede et ord var et ord.

Men - derfor er min eneste mulighed for at undgå en overraskelse i omegnen af 70.000 kr. også udelukkende at gå efter timelønnen til polakkerne. Jeg kan ikke komme ud af, at han har sagt et rammebeløb uden moms - og at jeg troede det var med moms. At han også pludselig har glemt at trappen var inkluderet, er sådan set også ganske enkelt, for jeg kan sige til ham i morgen, at han ikke skal komme og sætte den op - for det vil jo være særdeles dum, når jeg på forhånd kan se, at jeg pludselige ikke har råd til at betale den. Det er bare ærgerligt, ærgerligt, ærgerligt for alle parter.

Også kan jeg kæmpe med næb og klør for, at han ikke skal score 200 polske håndværkertimer á 150 kr. moms til egen lomme i forhold til vores aftale. For jeg har indtil nu stadig ikke hørt om, at der nogen som helt, der nogensinde i Danmark har betalt en polsk tømrer 350 kr. + moms i timen......

FUCK - hvor er jeg dog pisse træt af uhæderlige mennesker og instanser. Først var det den løgnagtige narrerøv, som solgte os vores hus. Så var det forsikringsselskabet som forsøgte at tørre alt af på deres egen kunde - altså mig, hvilket kostede mere end to års indædt kamp. Og nu er det en uhæderlig håndværker, som ikke vil stå ved de klare aftaler, vi har lavet, og forsøger at tørre mig for 70.000 kr. ekstra.....!

Hvis du vil brokke dig, når du bliver udsat for dårlig service og uprofessionel optræden, skal du også huske at rose, når du oplever det modsatte!

Det er en kedelig historie du fortæller, desværre er det stadig nødvendigt at have alting på skrift både nu som "under de gyldne tider". De håndværkere som ikke vil skrive et tilbud til en kunde - skal man ikke bruge.

Begge parter må da snart have lært af alle de ulykkelige historier som begge parter i en byggesag er kommet ud i.

Har du puttet denne virksomhed på Anmeld Håndværker, om ikke for andet så for at andre ikke kommer i samme klemme og at mester selv kan fortælle sin version.
Nu er en mundtlig aftale jo lige så bindende som en skriftlig. Men uden gode vidner pokkers svær at bevise.
Men tag nu din sagfører med ind over, og om ikke andet så, lad han trække dig i retten, for du kan jo "bare" påstå at han har givet dig et tilbud på 250.000,- på hele renoveringen med ny trappe opsat. Han har jo ikke noget der kan mod bevise det.

Personligt får jeg det meste lavet på timeløn, og ved en ny håndværker beder jeg om et skriftenligt overslag, hvor timeløn skal frem gå og ca. forventet timer for arbejdet. Dette må ikke forveksles med et tilbud, men er der meget stor forskel mellem overslaget og den endelige regning, skal der være en god forklaring. Med mindre at der er aftalt ekstra, arbejde under vejs.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Skrevet af FWM på 22 nov 2009 22:48

Personligt får jeg det meste lavet på timeløn, og ved en ny håndværker beder jeg om et skriftenligt overslag, hvor timeløn skal frem gå og ca. forventet timer for arbejdet. Dette må ikke forveksles med et tilbud, men er der meget stor forskel mellem overslaget og den endelige regning, skal der være en god forklaring. Med mindre at der er aftalt ekstra, arbejde under vejs.
Det er også fornuftigt, også ved begge parter hvor de står.

Ja det er jo utroligt at nogle medmenesker ikke kan lære af andres fejl, de skal selv helst begå dem for at blive overbeviste. Nu har der de sidste 25 år været så mange sager med Håndværkere der bruger Udenlandsk arbejds kraft, og aligevel tror vi det bedste hvergang.
Selvom det aldrig har været så store beløb jeg har givet tilbud på, er jeg blevet snydt mange gange af uærlige kunder der "glemte at betale"
Derfor indførte jeg 50 % betaling, før jeg overhovedet går igang på større beløb og kontant ved små opgaver. Der har været kunder der er gået igen, men det har jeg taget med sindsro, for så var de ikke værd at arbejde for.

I vore dage er ordet Ærlighed, desværre = Løgn
Der er yderligere 54 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også