Ødelagt prædikestol

I onsdags, tidlig morgen tog Ann og jeg masten af vores Maxi 77 og lagde den klar til at vognmanden kunne hente den torsdag morgen.
Der fejlede båden intet og havnen lå død hen i blæst og storm.
Torsdag morgen da Ann ankommer i havnen er båden allerede oppe på lastbilen, selv om Ann ankommer før aftalt tid.
I dag tager vi så ned for at lige vaske båden og lidt. Men ak, prædikestolen har fået et ordenligt fur og er helt skæv.. Gelcoaten er knækket og sprunget af ved en af fødderne.
Den er nok trykket 30 til 40 cm til styrbord siden. dvs at bagbord siden står lige op og styrbord hælder mere til siden end  den skal.
Jeg ringer jo til vognmanden og "suk" han har ikke ødelagt noget, det må være da den lå i vandet at en anden har påsejlet båden og ikke efterladt noget visitkort.. Men på siden af båden er der ikke spor af påsejling og jeg tror heller ikke den er påsejlet.
Det blæste meget, men det blæste væk fra vores båd så det kan ikke være vind der har skubbet/blæst en anden ind i vores båd, hvis der overhovedet har været andre i havne i den storm.

Jeg ved ikke om det kan betale sig at bruge forsikringen, har ikke nærlæst den endnu vedr. selvrisiko og sådan. Bliver bare lige nød til at få noget luft.

Sådan en prædikestol?? kan man få rettet sådan en op igen, eller skal man have en ny til knap 7.000 kr.
Umiddelbart ser det ikke ud til at fiberen har taget skade, men der skal laves noget gelcoat rep.

Ja.. nu kan man så bare sidde i dårligt humør.. og ærge sig over at folk kan være så uærlige.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

I onsdags, tidlig morgen tog Ann og jeg masten af... Vis hele indlægget
50 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej GOM

Hvis du ikke selv kan ploere den op kan du jo vælge at få den elektropoleret - er du heldig kan de smide den i karret med andet og betale til kaffekassen.

Du kan google et elektropoleringsfirma nær dig.

Hilsen
Jesper

A: Jeg forstår ikke at man ikke aftaler MEGET KLART at man selv er tilstede ved op/nedtagning af sin båd.
B: Jeg forstår ikke at vognmanden laver sådanne løft, når ejeren- eller en af denne udpeget person- af båden ikke er tilstede.
-Uheld kan ske, men så kan ejeren/kranføreren jo få det afgjort med det samme, hvem der har skylden - og grimme rygter kan undgåes i lokalsamfundet.
Jeg hjalp min kammerat med at tage hans båd op i Fredags, med den lokale havnekran -her er det en udtrykklig aftale at ejeren selv er tilstede og hjælper med optagningen og placering på bådvognen.
Jeg ved ikke hvad reglerne er andre steder, men her syntes jeg at de lyder logiske.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Ja. Men hvad gør man når båden allerede står på lastbilen når man ankommer til havnen.. oven i købet før aftalt tid??
Jeg havde fortalt hvem og hvornår der ville være nogen ved båden, så forventer man jo ikke at han starter før aftalt tid..


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Man gør det vel MEGET klart for vognmanden, at det ikke var aftalen....Hvis man havde lavet en sådan.

I min fortid som fører af en entrepenørlastbil, var jeg flere gange ude for at jeg lige skulle fjerne en hæk, eller en bunke byggeaffald fra private, uden at disse var hjemme. Det stoppede jeg med da der "desværre" altid var et telefonkabel eller lign. der blev rykket over - på trods af at jeg kunne se skab/stikforbindelse i den anden ende af grunden - naturligvis skulle min arbejdsgiver så betale for reperationen af skaden, hvilket han også (harm, men tavs) gjorde. - Men vi takkede altid "nej tak" til flere af den slags opgaver derefter.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....

Det er fint shortcut, men når vi taler om både, er der normalt ingen der rører noget, før ejeren eller hans repræsentant er til stede.

Netop for at undgå situationer som ovenfor.

Vognmanden har altså kvajet sig, set i forhold til hvordan man normalt gør tingene på havnene rundt omkring.

At han så er en luskefis... ja det sætter måske spor i hans fremtidige regnskab.
Det har han jo selv, indirekte, bedt om med sine handlinger...


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Annonce
I bådverdenen er det faktisk sådan at man aldrig røre ved andres både uden der er noget rigtigt galt, og så er der et enkelt tilfælde hvor det er fast kotyme at gøre noget. Det er hvis man ligger i en ferie havn og nabobådens fald hænger og dasker mod masten i blæsten. Jeg har ihvertfald altid lige gået ombord og trukket faldene ud fra masten med en sejsing !
Førhen kunne man godt ordne en fortøjning på nabobåden hvis man kunne se den lå og var skamfilet, eller båden lå uhensigts mæssigt i fortøjningerne. Men at tage andres både op eller flytte dem uden ejerens tistedeværelse, det er en dødssynd.
Om en vognmand henter en båd uden ejerens tilstedeværelse, må jo bero på den aftale, man har indgået, og uden skriftlig aftale eller vidner til aftalen, er det nok lidt svært ( ikke umuligt ) at komme nogen vegne i den retning. Jeg har da selv fået afhentet både uden min tilstedeværelse, og det sker da for mange, hver dag. Det springende punkt er om du samt vidne kan sandsynliggøre at der ingen fejl var før afhentning, og om du vil forsøge en retssag på foreliggende grundlag. Jeg har på fornemmelsen at, du er lidt af et pernittengryn og aldrig vil være tilfreds med en opretning, men måske kunne der findes en brugt.
Jeg kender jo ikke stedet, og ved ikke om en anden kan ha' kørt ind i det inden afh.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Den lå i vandet.. så den må være påsejlet hvis ikke det er vognmanden..
Jeg er ikke en pernittengryn, så kunne jeg ikke have en brugt båd.
Den mundtlige aftale var at vi skulle mødes i havnen kl 9. Ann ankom 8:50 og der var båden på vognen.
Selvrisiko og præmietab kommer op på ca. 3.500 kr. hvis forsikringen vil fixe den..
en ny vil koste omk. 7.000 kr.
Jeg har kigget i policen og den er forsikret i vandet til og med den 15. nov og båden kom op den 19. nov.. *Suk det var jeg ikke opmærksom på..
Sømanden der er fritidssmed som han kalder sig vil kigge på det i næste uge.. og lige sige om den kan rettes..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg vil lige runde af for denne gang.. Sømanden har kigget på sagen i dag.. og jo den har da godt nok fået et gok.
Jeg vil når det ikke regner, afmonterer den og så kører den til Sømandens værksted "spodsbjerg maskinværksted" og han vil så rette den op. og jeg er blevet lovet at man vil kunne se det, men den vil virke som den skal ...
Og så vil jeg lave gelcoaten når det bliver lidt varmere.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

hvorfor har man ikke set et billede af tingesten

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis