Hvilken generator til hjemmebygget vindmølle/vindtubine

Hej forum. Jeg er helt ny herinde.

Går med en lille idé i min hjerne 

Vil bygge min egen vindtubine/mølle. I starten tænkte jeg på at bruge en bil generator og så eller´s lade strømmer ned på adskillelige bilakumulatore. Men det lader til efter lidt søgen rundt omkring på diverse sider at det ikke er det mest optimale. Da den kræver en del omdregninger.

Det kunne selvfølgelig ordnes ved at lave en gearing. Men så er spørgsmålet bare om tubinen så vil kunne trække generatoren rundt.

Nogen der har et svar på en bedre løsning end en bilgenerator?

Vh. Trytter.
Hej forum. Jeg er helt ny herinde. Går med en... Vis hele indlægget
284 svar
 Følg tråden
Der er 80 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ja min udfordring er at jeg bor i et alm. villa område, hvor man ikke må sætte møller op i højden, så det begrænser det lidt, men det har jeg hele tiden vidst, så jeg regner ikke med at tage 100% udbytte af generatoren, men det er mere et eksperiment om hvor meget man i virkeligheden kan få ud uden at skulle lave høje konstruktioner naboerne kan klage over...

Så jeg går efter den model der er bedst til turbolens, altså en vertikal mølle, den skal kunne køre stille uden høje omdrejninger så den ikke laver vind-larm, og have en vids "arm" længde fra rotations aksen for at udnytte kraft gange arm. Det er hvor jeg her kommet til, og så har jeg regnet lidt på areal etc, og nu skal jeg lige til tegnebordet og tegne nogle svar på mine konstruktions spørgsmål (-:

Det lyder rigtigt rigtigt meget (det kan man ikke sige men det gør jeg alligevel)spændende. Jeg håber at du stadig, som du allerede er igang med, vil dele ud af din viden efterhånden som projektet skrider frem.

Vi er selv flyttet ud på landet, så vi har nogle andre muligheder for opsætning af vindmølle, men omvendt så vil jeg ikke selv have en støjkilde stående tæt vedhuset, og da grunden hindrer os i at komme "langt" væk med en mølle fra huset, så tiltaler en vertikalmølle mig. Men det er ikke dem som der findes flest af på markedet, tilsyneladende grundet en lav udnyttelsesgrad.

Det ville jo ikke være tosset med lidt alternativ energitilskud til vores varmepumpe

Hawkeye, selvfølgelig vil dele min viden, uden at dele viden ville det være et kedeligt og eguistisk projekt. Der er igså flere på mit arbejde der spørger til det..

Nu da jeg er gået igang med dette projekt ville jeg ønske jeg boede på landet, for der er 100% mulighed for at lave sin egen gode strøm.. Det er lidt smærrer her mid i et villa kvarter, men hvis det kan lade sig gøre har det jo stor potentiale.

Man kan sagtens lave en kraftigere generator, på f.eks 10Kw, men man skal huske at man skal have noget til at drive den, og 10kW er ikke noget man driver fra sin trænings cykel... Men jeg vil nok snart lave nogle små prototyper at vertikale møller så jeg kan se hvad de kan trække ved hvilke vindhastigheder og derved skalere op hvis de viser sig brugbare..
Som lovet, friske billeder fra julemandens værksted..

Forfra, bagfra og nærbillede af ensrettere.

Syntes selv der er noget "tilbage til fremtiden" over generatoren (-:

Mvh
Kim Mortensen

Super fedt projekt!
Jeg har selv lavet en lille lodretstående turbine vindmølle. Den kunne virkelig lave strøm, men jeg syntes at det ville blive for dyrt at koble den på nettet, så den har primært leveret 24v til 10 forbrugsbatterier. Herfra har jeg forsynet mig med lys til havelamper og pumpe til pringvandet... held og lykke med projektet!
Annonce
Da mit næste step netop er at lave selve denne del vill jeg ønske du kunne sprede din viden videre ang. dine erfaringer med dette.

Hvad er effekten, størelsen, design princip etc.

(Tror ikke lige jeg vil kravle rundt i sne og minus grader, så jeg venter til det bliver forår med det praktiske i denne del af projektet)

Mvh
Kim Mortensen
Jeg har nu tænkt mig noget i retning af en vertikal akslet vindmølle. Jeg bor i et villakvarter, og jeg kan ikke sætte en kæmpe mølle op desværre.

Mvh
Kim Mortesnen
Hej kimfmx Og alle jer andre. ;o)

Det er en meget spændende tråd.
Jeg er selv lige blevet færdig med to komplette møller på tegnebrættet (Deskktp Inventor).Komplet dokumentation.
En Maxi og en Mini som jeg kalder dem.:o) Den lille (Mini) skal være en prøvemølle vor jeg vil teste div ting, til den store jeg gerne vil lave. Det ville jo være ærgerligt vis den store ryger i luften pga at jeg klumrer i det.
Den lille er Laserskåret og alle smådele er drejet. Klar til at blive samlet.
Nu mangler jeg kun at skaffe magneter og Lakeret Kobbertråd til generatoren.
Hvor har du skaffet dine magneter fra Kim?
Bliver spolerne meget varme når de bliver belastet?

Jeg sætter nogle billeder ind når jeg er kommet rigtigt i gang så der er andre der kan få noget inspiration, :o)
Jeg synes det er rigtigt fint af dig og dele dit meget interessante projekt med andre.

Tak Kim

Hilsen Flemming

Her er lige en tegning af den lille Mølle.

Der er yderligere 194 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også