Hvilken generator til hjemmebygget vindmølle/vindtubine

Hej forum. Jeg er helt ny herinde.

Går med en lille idé i min hjerne 

Vil bygge min egen vindtubine/mølle. I starten tænkte jeg på at bruge en bil generator og så eller´s lade strømmer ned på adskillelige bilakumulatore. Men det lader til efter lidt søgen rundt omkring på diverse sider at det ikke er det mest optimale. Da den kræver en del omdregninger.

Det kunne selvfølgelig ordnes ved at lave en gearing. Men så er spørgsmålet bare om tubinen så vil kunne trække generatoren rundt.

Nogen der har et svar på en bedre løsning end en bilgenerator?

Vh. Trytter.
Hej forum. Jeg er helt ny herinde. Går med en... Vis hele indlægget
284 svar
 Følg tråden
Der er 90 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Flemming,

Der er ikke langt fra dit design til det jeg havde tænkt mig at eksperimentere med at bygge her til sommer. Og som dig havde jeg tænkt mig at lave en lille skaleret model først.

Jeg ved ikke om spilerne bliver varme under belastning, da jeg ikke har haft generatoren til at rotere after fulde specs (har ikke en motor ved hånden der roterer de ønskede omdrejninger og kan levere 1kW..) Derfor er det noget jeg må finde ud af når den er monteret på en mølle.

Magneterne er fundet på Ebay, og kobbertråden fandt jeg hos El-Supply (mener jeg), men fandt ud af det kan findes billigere i England (inkl forsendesle).

Jeg har også tegnet de grove mål i inventor så jeg kunne skære præcise opdelings plader for magneterne på CNC.

Mvh
Kim Mortensen
Hej Kim

Jeg havde tænkt mig at spænde "generatoren" op i min drejebænk når den er færdig. Så burde jeg kunne belaste den og lade den køre med forskellige omdr. og måle på den.
Tror du ikke det var en mulighed?

Dine viklinger? Jeg kan læse at du har prøvet dig lidt frem?  Er der nogle formler på det, eller har du/eller i andre et link til hvordan man gør? Dimension, antal viklinger m.m.

Jeg kan også se på din stator, at trådene stikker ud efter støbningen. kan man lode dem inden og muligvis dreje nogle "terminalerbøsninger" men evt. M6 gevind og lode  på, så støbe det hele sammen. så er der jo kun tre skruehuller til at montere ledningerne på? Det gør den helt vandtæt.

Ja... Man går jo og tænker hele tiden, når man er i gang med sådan et projekt.

Det kunne jo være sejt vis det kommer til at virke og samtidig bliver godt, Så kan dem der går og smiler af det jo lære det.

Hilsen Flemming

Flemming,

Rigtigt, selv om møllen står stille, kan hjernen ikke holde op med at rotere (-:

Jeg lagde med vilje kobber tråden gå ud af støbningen, da en evt overophedning af spoler ville kunne smelte tinnet, hvis dette sker inde i støbningen skal du for det første bore dig frem til den defekt lodning for at udbedre, men måske mere vigtig, hvis kobberet overopheder, vil tinnet flyde, og der er stor sandsynlighed for at kobberet slipper kontakten, og måske reder opstillingen (spolerne)

Der er flere beregninger man kan lave, men det nemmeste er eksperimentering da hvis man skal beregne det skal du kende dine feltlinier, osv osv, hvilket alt sammen er behæftet med fejl magner, hvor man ender med et teoretisk output, som så ikke følger det forventede når det hele er samlet.

En teoretisk spole uden modstand kan trække en uendelig strøm, men disse soler er ikke teoretisk perfekte, så det der begrænser hvilken strøm du kan trække er spændingsfalder over spolen, og spolens modstand. Derfor hvis du skal lave høj strøm skal du have tyk kobberleder, og så få antal vindinger så som muligt. flere vindinger giver højere modstand, men også højere spænding.. Så det er et tradeoff...

Du skal også huske hvordan du vil koble dine spoler, i Stjerne eller trekant, der er fordele og ulemper ved begge, men igen noget der har indflydelse på dine beregninger..

Jeg har desværre solgt min drejebænk, men der er helt sikkert en rigtig måde at gøre det på... Dog skal man lige checke at motoren er stor nok (-: nogle drejebænke er helt nede på 500W, og skal ikke drive den til sokkeholderne... men jeg kunne bestemt godt tænke mig at få min generator op i en ordentlig drejebænk og se hvad den virkelig kunne levere..

Du kan læse lidt om mine beregninger på min hjemmeside:
http://www.fmx.dk/fmxwiki/index.php/Green_Power_-_Wind_Generator_Building

Mvh
Kim Mortensen
Kim

Det var en rigtig god grund til at lade dem stikke ud.

Det er dejligt at dele erfaringer med nogen der arbejder med det samme. Har ikke rigtig nogen her nede ved mig som jeg kan begejstre med sådan et projekt. Jo... når den er færdig og afprøvet er der mange der gerne vil involvere sig i det, men ikke til at løse nogle af de områder de er dygtige til og har lært engang.

Så er det jo godt at man har internettet.

Min drejebænk kan godt trække den. Det er en Gammel Colcheser Studen jeg lige har restaureret. Det var også et hyggeligt Projekt.

Selv om det ikke har noget med denne tråd at gøre
kan i se den her vis det skulle have interesse.

http://www.youtube.com/watch?v=B9rEBcEwC_g

Hilsen Flemming

Annonce
Flemming,

Har det lidt på samme måde her hvor jeg er, der er ikke mange der er med på ideen om ag gøre hænderne sorte for at få grøn energi fra den blå luft (-:

Jeg kunne også engang imellem savne nogle sparings partnere på projekterne, derfor jeg bla. har søgt herind for at få lidt pusterum og brainstorme ideer så man ikke opfinder den dybe hver gang man går på ukendt territorie. Generatoren fik jeg færdig i december sidste år, og dette år skal jeg kikke på forskellige vertikale mølle designs... Jeg må sige at jeg er blevet inspireret i et design der ligner din mølle, men er vendt lidt om, og hvis hastighed styres automatisk (simpelt mekanisk) så man ikke behøver bremse på møllen, hvis der er for meget vind folder den sig sammen indtil normal hastighed opnås. ved stilstand er den helt foldet ud og opfanger så meget som muligt... Jeg kan ikke finde designet på nettet, men jeg ved præcist hvordan jeg skal gribe det an når tiden kommer... Indtil videre går jeg og tænker lidt over materialer den skal bygges af.. Alu syntes jeg er lidt overkill, træ er no-go i udendørs konstruktioner, med mindre man vil vedligeholde hvert år.. Jeg går efter noget fleksibelt/bøjeligt plastic/komposit materiale.. tænker stadig...

Det er en fin drejebænk.. Jeg flyttede hus for noget tid siden, og fandt det var nemmere at sælge min drejebænk end at transportere rundt med den og skal have den opmagasineret.. Det var en ældre ombygget med bredt bælte, frit gående tandhjul osv.. en rigtig arbejdsskade der venter på at ske.. måske godt jeg fik den skudt af.. Men jeg kan mærke at jeg skal have fundet mig en igen... Der begynder at komme situationer hvor man lige skal bruge en bøsning etc...
Kim

Jeg har også været inde og vende om en konstruktion hvor vingerne sider på en aksel og holdt inde med en fjeder.
Centrifugalkraften skulle så slynge vingerne ud (samme princip som en slyngkobling) så de fik en stor vindmodstand i rotationsretningen, men så kommer der mange flere bevægelige dele på.

Vis man laver en ekstra generator og montere den som bremse, kan den jo give en del ekstra strøm når det blæser meget og samtidig bremse den ned, evt. til et varmelegemi i fyret.
Så overbelaster man heller ikke den primære generator.

Bare en tanke....

Hilsen
Flemming
Flemming,

Det jeg havde tænkt mig var at alle vind "fangerne", styres af en centrifugal arm (ligsom på gamle damp maskiner), så fangerne går indad ved større hastighed, og udad ved mindre hastighed.

Det jeg har lært herinde er at man skal have en mekanisk simpel anordning til bremse, og man skal ikke stole på at det elektriske holder. grunden til at en mølle løber løbsk er normalt fordi den elektriske belastning falder, og bladene for frigt løb.. Forestil dig en blæsende dag hvor møllen allerede går hurtigt.. så går sikringen, og møllen går amok og ender med et brag... Der skal være en mekanisk sikkerheds anordning.

Mvh
Kim Mortensen
Kim

Ja, det kan jeg godt se......

Jeg har også tænkt på det dampmaskine princip, men kunne ikke rigtig se hvordan jeg skulle få det hen.

Men vi er jo heller ikke ved vejes ende med projektet...

Det skal nok komme mange ideer endnu.

Har også tænkt på en hydraulikpumpe monteret med rotoren på.Så kan man lave en gearing vor man kan få omdrejningerne højere op, men så er der meget spild energi.

Der kommer næsten dagligt nye ideer. moske der kommer nogle vi kan bruge.

Hilsen Flemming
Flemming,

Ja enhver gearing er ineffektiv, havde nu tænkt på en alm kæde fra en cykel - Bare fordi tandhjulene er nemme at få fat på - bare for at man kan få omdrejningerne under kontrol.

Ja det skal helt sikker blive til noget, det er bare med at klø på.. (-:

Tænkte på at lave et olie bad sammen med magneterne som kører på hver side af en massive kobber plade... Eddy strømmene i kobber pladen vil hurtigt varme olien op, og så man man bruge det til at cirkulere andet varmt vand igennem, evt. forbrugs vand eller til radiatorerne... Ja der er mange mulighed.. mange projekter og så lidt tid (-:

Mvh
Kim Mortensen
Der er yderligere 184 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også