Hvilken generator til hjemmebygget vindmølle/vindtubine

Hej forum. Jeg er helt ny herinde.

Går med en lille idé i min hjerne 

Vil bygge min egen vindtubine/mølle. I starten tænkte jeg på at bruge en bil generator og så eller´s lade strømmer ned på adskillelige bilakumulatore. Men det lader til efter lidt søgen rundt omkring på diverse sider at det ikke er det mest optimale. Da den kræver en del omdregninger.

Det kunne selvfølgelig ordnes ved at lave en gearing. Men så er spørgsmålet bare om tubinen så vil kunne trække generatoren rundt.

Nogen der har et svar på en bedre løsning end en bilgenerator?

Vh. Trytter.
Hej forum. Jeg er helt ny herinde. Går med en... Vis hele indlægget
284 svar
 Følg tråden
Der er 70 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nå, men jeg fandt vej til nogle andre fora for hjemmebygger af vind energi, og det var enstemmigt at man nok ikke skulle bruge epoxy, men istedet noget der hedder: "Vinyl Ester" Det skulle have god modstandsdygtighed over for varme, og være nemt at håndtere under støbeprocessen...

Så det er bestilt, og samtidig har jeg bestilt talkum og fiberdug. Støbe formen er "printet" ud på CNC maskinen, så nu venter jeg bare på pakken, så jeg kan komme i gang med sidste fase.

Mvh
Kim Mortensen
Hej Kim

Dejligt at se at CNC-maskinen bliver brugt og producerer noget ;-)
Det nye projekt du her er igang med ser rigtigt spændende ud. Håber at du fortsætter med billeder af udviklingen.
Det bliver spændende at se hvilken effekt du vil få ud af møllen. Rigtigt spændende.
Der findes mange projekter på nettet, men jeg synes at det kniber lidt med opfølgende info omkring udbytte af sådan et projekt, men det håber jeg så at du vil følge op med :-)

hilsen Mogens

PS: Har desværre ikke selv nået så langt med min egen CNC maskine, da det nye hus har krævet sit, men mon ikke vinteren står på udnyttelse af de fede lineære lejer ;-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg forstår hvad du siger det med opfølgningen, Jeg skal gøre mit bedste for at følge op på projektet, og det er helt lovligt at skrive til mig og spørge hvad der sker hvis jeg ikke har opdateret noget tid... Men som sagt venter jeg på materialer, og næste fase bliver selve det der skal fange vinden - Og i denne fase bliver der også lidt tænkearbejde, og hjælp er selvfølgelig velkommen... måske jeg skulle lave en ny tråd specifikt til dette projekt.
En byggetråd med alt til en husstandsvindmølle :-) ikke nogen tosset ide

Med hensyn til selv konstruktionen af vindmøllen, så er der nok en hel del at tænke over. Både med hensyn til vindlast, men ikke mindst også med hensyn til sikkerhed, så den ikke bare løber løbsk i en storm.
Ja, bremse er vigtig, mu bliver denne generator lavet af bremseskiver, så man skulle måske bare have fat på et brugt bremse system fra doner bilen, og en lille aktuator når strømmen stiger...

Eller simpler er en slyng kobling fra en puch Maxi, Der er mange muligheder (-: men til at starte med er det mere designet jeg skal have regnet ud.. Jeg skal på en eller andem måde have fundet ud af hvilket drejnings moment jeg skal bruge for at generere min ønskede effekt.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Som lovet er der her en update:

Spolerne er støbt i en massiv spoleskive (desværre af 2 omgange pga managlende støbemasse )-: ):

Det ser desværre ikke vancy ud, men man lærer altid (-:  havde ikke noget "release agent", så jeg var bange for jeg støbte det hele sammen så jeg bruge en plasticpose som mellemlag, og smurte den ind i et tyndt lag fedt. Virker fint men man kan se farven fra posen og rillerne fra plasticposen.. ikke så smart..

Jeg skal have taget nogle flere billeder i weekenden, generatoren er samlet helt med sandwich på begge sider af spolerne, og trimmet ind til minimale afstand.  De tre faser er koblet til diodebroer for ensretning i "Y" opstilling via 2.5 kvardrat kobber.  Som test satte jeg 2 stk h4 halogen bil forlygtepærer parallelt over den ensrettede udgang, og det er ikke noget problem at få dem til at lyse op til blitz styrke ved at dreje generatoren omkring 60RPM, altså omkring en omgang i sekundet...... og nu kan man mærke hvor meget fysisk energi der skal til at lave 12V ~ 10A... Man får ihvertfald varmen selv om det sner...  Tager man belastningen af kører den rundt og rundt med et engelt puf.. Så modstanden er energien overført til lamperne... Fantastisk at man kan lave sådan en effektiv langsomgående 3 faset generator...

Imponerende !

Husk at lave bremserne failsafe - klodserne skal være trukket fra bremsen med spænding på og virke når spændingen forsvinder - så virker det også ved spændingssvigt.

Du kan så også lave en centrifugalbremse mod løbskkørsel - så du har 2 systemer.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg har været i vindmøllebranchen med forskellige udfordringer i 30 år - og er imponeret over den energi, der er udløst i dette projekt ;-) ( er stadigt i branchen )

Jeg kan huske en af de tidligste Riisagermøller - bremsesystemet var en gammel lastvognsbagaksel.

Det virkede så snedigt at der var sat en Wire på bremsen, som gik ned ad tårnet - i enden af wiren var en betonklods.

Denne var så holdt oppe af en stang med en krog, hvor stangen var sikret med en elektromagnet.

Blev spændingen væk vippede stangen, slap betonklodsen, wiren aktiverede bremsen - hvor svært kan det være ;-))

Det var så i de gamle pionerdage :-)

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

I har ret, men indtil videre tænker jeg ikke så meget på bremsen, første etape må være at få den til at lave strøm der kan bruges. men det er uden tvivl noget jeg skal tænke på senere... Nogle på nettet gør det at de kortslutter alle spolerne, Det har lidt samme effekt som en eddy current bremse, men det kommer senere. men det skal nok også være noget mekanisk da man ellers ikke kan stoppe generatoren hvis spolerne brænder over.

Efter jeg har lavet den kan jeg nu se hvor jeg skal lave ændringer for at lave den endnu mere effektiv, men nu må vi se hornår jeg har brug for en mere effektiv løsning. Jeg skal nok tage nogle billeder idag af den samlede generator, og sætte dem på min og denne side.

Jeg ville gerne tage en film af det, men jeg kan desværre ikke rotere dynamoen med belastning samtidig med jeg holder kameraet (-:
Hej Kim

De foreløbige meldinger lyder da helt klart spændende og imponerende. Det bliver spændende at se nogle vedvarende målinger på effekten, når der kommer noget vind til.
Hvilken type mølle har du tænkt dig? Horisontal eller vertikal mølle?

Vinterhilsen fra Mogens
Der er yderligere 204 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også