Dantherm ventilation HRV5

Har i dag fået et tilbud på sådan et anlæg af en ventilationsmand som også er Nilan forhandler. Er der nogen der kender til Dantherms produkter. jeg er i tvivl om hvad jeg skal vælge. valget står mellem Nilan comfort 300 eller  HRV5 prisen er stort set den samme men, Danthermen er med hygrostat og kan indstilles til at køre når luftfugtigheden er over det man har indstilt den til. hvorimod Nilanen kører hele tiden.
hvad skal jeg vælge? jeg har hørt positivt om Nilan comfort 300 man kan ikke finde meget om Danthermen.

Morten

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Har i dag fået et tilbud på sådan et anlæg af en... Vis hele indlægget
77 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det ved jeg når der begynder at løbe vand ud af anlæget. mit anlæg står på loftet over vognly, så vandet løber ud på brædderne og ned hvor bilen holder. og normalt kommer der en del kondensvand. vil tro ca. 10 liter om dagen. har prøvet at måle med en gulvspand

Skrevet af Steensen på 27 jan 2012 18:45
mgs:
Du kan ikke regne med det så generelt dér. Du er nødt til at have masserne og så udblæseningens sekundære temperatur (ud til udendørs, efter varmeveksleren), for at få en virkningsgrad frem.

Hvis vi siger
1 indsugning udefra
2 indblæsning
3 udsugning
4 udblæsning
M1 indtag
M2 udblæsning

Så er din virkningsgrad:
[M2*(T3-T4)] / [ M1*(T2-T1)] og så det hele gange 100 hvis du vil have procent.

Dertil kommer så faktorer så som kondensering/fordampning/frysning/optøning af fugt, der ikke indgår i denne virkningsgrad.



 

hej igen.


jamen den formel jeg bruger er en som hoverdal (ventilationsskolen) glædeligt uddeler så helt ved siden af kan den da ikke være.


 




MVH Morten

ja det der er lidt ulempen ved modstrøms veksleren når det bliver hård frost sættes den ud af drift. jeg har nu altid været tilhænger af rotorveksleren som jeg også har idag og mit kører uden problemer selvom den siger -15 udenfor.

har i prøvet at åbne jeres anlæg og se hvor meget is der sidder der inde i modstrømsveksleren.

MVH Morten

Jeg er også den glade ejer af et HCH5, men imorges da jeg stod op var der fugt på indersiden af ruden i soveværelset, og på den trådløse fjernbetjening står der E11 som jeg kan tyde mig frem til betyder for lav indblæsningstemperatur og selve anlægget blinker rødt.
Kan jeg forvente at anlægget selv sætter igang igen på et tidspunkt?

Mvh.



Sådan ser det ud i Snejbjerg/Herning her fra morgenen af....

Jeg håber nogen har en kommentar til E11 fejlmeldingen. Er dit system ordentlig isoleret?

Hundefar

Annonce
Ja det burde være helt fint isoleret.
Den har også kørt defrost tidligere har jeg lagt mærke til. Men nu er det gået helt i stå.

jokumsen er det korrekt indreguleret ???

jeg tør æde en gammel hat på at din modstrømsveksler er en stor isklump nu. du kan pille den ud og lade den tø op, så burde du kunne starte igen

MVH Morten

jokumsen er det korrekt indreguleret ???

jeg tør æde en gammel hat på at din modstrømsveksler er en stor isklump nu. du kan pille den ud og lade den tø op, så burde du kunne starte igen

MVH Morten

Anlægget er indreguleret af Aulumrør, så det stoler jeg på at det er. Men må vist hellere kontakte Aulumrør på mandag for en sikkerheds skyld. Kan fornemme at I andre ikke har oplevet det samme, så helt normalt er det nok ikke...
prøvede lige at udregne virkningsgrad med min formel. den siger mit eget med rotorveksler genvinder 72% pt.
hundefar 95%

mit kører så ikke nogen form for defrost men skifter normal mængde luft.

MVH Morten

Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis