Dantherm ventilation HRV5

Har i dag fået et tilbud på sådan et anlæg af en ventilationsmand som også er Nilan forhandler. Er der nogen der kender til Dantherms produkter. jeg er i tvivl om hvad jeg skal vælge. valget står mellem Nilan comfort 300 eller  HRV5 prisen er stort set den samme men, Danthermen er med hygrostat og kan indstilles til at køre når luftfugtigheden er over det man har indstilt den til. hvorimod Nilanen kører hele tiden.
hvad skal jeg vælge? jeg har hørt positivt om Nilan comfort 300 man kan ikke finde meget om Danthermen.

Morten

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Har i dag fået et tilbud på sådan et anlæg af en... Vis hele indlægget
77 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hej hundefar ..

kunne være sjovt at vide om du har haft sat en energi måler på dit anlæg, og om du har udregnet virkningsgraden på din modstrømsveksler.

overvejer selv at udskiftet min lvvar da den bruger for ca 1550 kr om året i strøm

MVH Morten

Den formel kan kun bruges hvis der kommer præcis lige meget luft ind og ud af anlæget.

Jeg har haft en elmåler på mit og det ligger på 15-70 watt cirka afhængig af trin. Så man skal regne med et strømforbrug ca. 500 kr om året.

På foranledning af spørgsmålet vedrørende strømforbrug, så gik jeg lige på loftet og testede dette med min billige Harald Nyborg måler. 33 watt på trin 1..... Det var egentlig mere end jeg havde regnet med fordi anlægget kun brugte 14 watt for nogle måneder siden.

Anlægget skruer selv lidt op for hastigheden efterhånden som man nærmer sig sit filterskift hver 6 måned, men at det skulle betyde en fordobling i forbrug giver ingen mening. Jeg vender tilbage når jeg har testet lidt mere :-)

Ifølge vores fjernbetjening mister vi 0 til 1 grad i varmeveksleren, men jeg har ikke kunnet konstaterer et øget varmeforbrug overhovedet. Derimod er alle vores fugtproblemer fuldstændig væk og det er bare lykken.

 


Hundefar

den må du da lige forklare.. formelen vil da give den aktuelle virkningsgrad selvom der er forskel på luftmængde ind/ud .. men der burde da helt sikkert være en ballance på ind /ud så den går i 0

er anlægget indreguleret korrekt efter proportionær metoden burde ind/ud falde/stige ens alt efter m3 så kan da ikke se at den formel ikke skulle kunne bruges

men man skal jo lære hele livet ??


 


MVH Morten

Annonce
men det er godt nok ikke meget strøm den bruger i forhold til den jeg har nu ;-)

har i haft problemer med at veksleren har frosset til jer da haved dem sidste vinter ???

MVH Morten

mgs:
Du kan ikke regne med det så generelt dér. Du er nødt til at have masserne og så udblæseningens sekundære temperatur (ud til udendørs, efter varmeveksleren), for at få en virkningsgrad frem.

Hvis vi siger
1 indsugning udefra
2 indblæsning
3 udsugning
4 udblæsning
M1 indtag
M2 udblæsning

Så er din virkningsgrad:
[M2*(T3-T4)] / [ M1*(T2-T1)] og så det hele gange 100 hvis du vil have procent.

Dertil kommer så faktorer så som kondensering/fordampning/frysning/optøning af fugt, der ikke indgår i denne virkningsgrad.

 

Hej Flop og andre,

Jeg sad lige og så TV-MIDTVEST og de fortalte at de regner med at det vil fryse minus 18 grader i vores område i nat.

Vi har 20-21 grader i stuen og det er netop over stuen at vores Dantherm HCH5 og afløbet er placeret. Der hvor afløbet ligger højest (ved veksleren) er der først loft med 21 graders varme, så 200 mm. isolering, afløb og så 500 mm. isolering ovenpå som frosten skal igennem.

Det er altså med andre ord den store frosteksamen i nat og imorgen tidlig

Nu har vi haft et par dage med 8 graders frost og det er gået rigtig fint, men det skal siges at anlægget nærmest hele tiden kører på "defrost", men vi har jo også ekstrem lav luftfugtighed i øjeblikket, så vi lever med at luften ikke skiftes særlig meget.

kh

Henrik Wyke - Herning

Hundefar

Ja i disse dage kører den nonstop på defrost. Man kan godt mærke luftskiftet er lavere og der kan komme lidt kondens på ruderne i køkken og bad og sovev. Så anlæget kører bedst når der er over 0 grader. Og mit kondensafløb er frosset til nu.
Hej Steen,

Hvordan ved du egentlig at dit afløb er frosset til??? Kan du komme til at se om der løber vand igennem???

Jeg har da aldrig studeret om der rent faktisk løber vand ned i min kloak, men eftersom alle ruder er tørre og alle vores fugtproblemer er pist væk, så kan fugten enten løbe ud i kloakken eller komme med ud via udblæsningsluften.

kh

Henrik :-)

Hundefar

Der er yderligere 27 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis