Installere ventilations anlæg selv ?

Jeg påtænker selv at installere et Nilan comfort 300 anlæg i vores hus på 143 m2 men hvordan for man lavet en beregning på hvor mange sug og indblæsning der skal være og hvilken rør diameter ? Jeg er klar over man skal have en prof til at indregulere anlægget. Men vil gerne selv stå for hele monteringen. Og et sidste spørgsmål skal huset være helt tæt som helt nye huset for at man kan installere sådan et anlæg ?
Jeg påtænker selv at installere et Nilan comfort... Vis hele indlægget
89 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen,

Har lige fået monteret et Nilan comfort 300 med 602 styring (fugt styret)

Fugt styringen er kanon. føleren sidder i selve anlæget og måler. baseret på det foregående døgns gennemsnits fugt % skruer systemet op hvis udsugnings lufter kommer ca. 5% der over foregående døgns gennemsnit.
Nåt vi går i bad går der ca. 10 sekunder fra det varme vand er tændt til man kan mærke at ænlæget skruer op på trin 3 selv. ca. 10 minutter after endt bad skruer det selv ned igen til trin 1. dette betyder at anlæget kan køre på trin1 konstant (lavt strøm forbrug) da det selv regulerer :-)

Med hensyn til lyd dæmpming har vi ved anlæget på begge rørene videre ud i huset og ved alle ind blæs og udsug ventiler, flexible lyddæmprer på 600 mm længde. dette gør at absolut ingen tale/lyd kan høres fra rum til rum.
Dette blev kraftigt anbefalet.

Med hensyn til drifts støj:
På trin 1 kan ikke høre noget overhovedet fra anlæg eller ventiler
På trin 2 kan kun lige høres en meget svag susen hvis der er HELT stille i huset
På trin 3 kan vi høre en svag susen
På trin 4 er der en rimelig susan og anlæget kan svagt anes hvis man står lige neden under det

Det er er super ænlæg. Kan varmt anbefale versionen med fugt styring.
MVH
kvi
Mit anlæg er et Dantherm HCV3 luftfugtigheden er 45% kan svagt høre det når det kører på trin 3 og 4 men det er intet problem.

Til clausdk! har du fået indreguleret anlægget?

Morten

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Nej ikke endnu, men kan det have SÅ stor betydning, at det kan hæve min indblæsning fra 3 -> 15 grader ? Jeg kan da prøve at næsten lukke alle indblæsning, hvis det ikke hjælper så burde en indregulering heller ikke kunne hæve temperaturen ?

Hej Claus

Hvis du nu ikke har fået foretaget indregulering, og der ryger 2-3 gange så meget luft gennem dit anlæg som det er beregnet til, kan du så forstille dig hvad der sker med effektiviteten af dit anlæg.

Din varmeregning og strømforbrug vil være alt for stor

Annonce
Jeg er med på jeg skal have det indreguleret :-) har bare ikke få mig taget sammen til at bestille tid endnu. men hvis jeg lukker alle indblæsningerne næsten helt til, så burde jeg også kunne få temperaturen op. Hvis den ikke kommer op må der jo være en fejl et andet sted ?
Hej igen

Det kan faktisk kun gå for langsomt med at få foretaget den indregulering, og så kan det være dit problem løser sig selv.

Prøv evt at kontakte Pilgårds Ventilation v/ Harald Pilgård (Mobil 20208032) om han har opgaver den vej på!
Nu har jeg prøvet og skrue indblæsningerne meget op så de næsten er lukkede.

Udsug 20, ude luft 0, indblæs 8, afkast 16,

hvorfor filan bruger den ikke alt den varme afkast luft til at varme indblæs luften op med ? Og hvis den blæste helt vildt meget luft ind i forhold til sug så ville afkast luften vel også blive kølet meget ned ?
Hvid din afkastluft er 16 grader, og anlægger ikke er ved at afrime er der noget galt.
Sluk anlægget, og mærk bag ved varmeveksleren og mærk om bypass spjældet står åbent. Dine temperaturer indikerer at anlægget enten er i bypass, eller afrimer ved at indblæsningen er stoppet.
Hvis luftmængderne passer bare nogenlunde vil der ved almindelig rumtemperatur kunne opnås indblæsning med ca 16 grader ved de nuværende udetemperaturer.
Det er ikke kun temperaturen der betyder noget for vekslerens effektivitet, luftens relative temperatur betyder også noget.
Lige nu er min 21 i udsug, 17 i indblæs 2 i afkast og 0 i indsug.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Så fandt jeg problemet. Jeg tog veksleren uden, og den var fuldstændig froset til (på den vej hvor udsugningsluften går igennem), så nu har jeg tøet den op i stuetemp., vil tro jeg har fået ca. 2 liter vand ud. så nu er min indblæsning på 18 grader.

Det sjove er at der hvor temperatur føleren sidder i veksleren var den ikke froset, så der er alt luften nok kommet igennem på et lille sted og derfor skrev den 16 grader i udsug. Men det usmarte er jo så at den ikke gå i afrimning når den tror der er 16 grader ??? også kan 80 % af veksleren være frosset til ???
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis