Installere ventilations anlæg selv ?

Jeg påtænker selv at installere et Nilan comfort 300 anlæg i vores hus på 143 m2 men hvordan for man lavet en beregning på hvor mange sug og indblæsning der skal være og hvilken rør diameter ? Jeg er klar over man skal have en prof til at indregulere anlægget. Men vil gerne selv stå for hele monteringen. Og et sidste spørgsmål skal huset være helt tæt som helt nye huset for at man kan installere sådan et anlæg ?
Jeg påtænker selv at installere et Nilan comfort... Vis hele indlægget
89 svar
 Følg tråden
Der er 70 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad har du stillet din afrimningsfunktion til?
Det burde ikke kunne ske, jeg har aldrig haft problemer med afrimning, heller ikke i denne vinter. Jo den har meldt fejl på afrimning, men jeg har blot nulstillet alarmen, og så er det kørt videre uden problemer.
Sidder følerne rigtigt, stukket et stykke ind i mellem lamellerne?
Udvikler din familie unormalt meget fugt?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Den står til at må afrime hvert 45 min, hvor det kun er sug der kører indtil afkast står op på 4 grader.

Temp måleren sidder 4,5 cm oppe fra bunden og 1,5 ind fra siden og 1,5 cm inde i veksleren som der står den skal men det var jo også mest den modsatte side af veksleren end hvor temp måleren sidder hvor den var frosset og så kan den jo ikke måle der er noget galt, men hvorfor den ene side var mere frosset end den anden forstår jeg ikke ?

Vi tager nogle lange varme bade :-) + vi tørre tøj inden for + at mine indblæsning ventiler måske har være for meget åbne.
Tror min afrimer hver 3-4 time!
De lange bade giver jo en masse fugt, som så fryser i veksleren. Måske kan den så ikke nå at tø op igen. Vi tørrer også tøj inde, men bad er maks 5 minutter.
Som jeg læser tidligere indlæg har du nu lukket indblæsningerne ret meget i, så får d jo ikke luft! Grovindstil indblæsning som følger. Den nærmest anlægget med 3-4 mm spalte, den fjerneste med 8-9 mm. de mellemliggende derimellem afhængig af afstanden. luk udsug lidt rigeligt op, men stadig så den længst væk er mest åben.
Prrøv de kommende dage at tage korte bade, hvis det løser dit problem, må du lige åbne vinduet på vid gad i 1-2 minutter efter bad for at få det værste ud.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har nu stillet dem så du skrev - før havde jeg dem også alle til at så 1-1.5 cm åben. Det kører rigtig fint nu, min indblæsning ligger på 17-18 grader. (i service menuen har jeg sat indblæs på 5 % mindre på alle trin)

Jeg har vedhæftet et billede af min vandlås - er det en ok måde at lave den på ?

Her er en typisk log fra genvexen. Den forholdvis høje udeluft temperatur skyldes at jeg tager luften fra et tagrum hvor solen har bagt idag... Ps, hvis nogle vil se online data, så mangler jeg et websted op oploade til...
Annonce
Skrevet af ulle76 på 22 feb 2010 19:11
Hov i får lige den nyeste...

Slettet

Hej

Jeg monterede selv mit Comfort 300 for ca. 5 år siden. Har virkelig været glad for det.
Nu har jeg læst alle indlæg i denne tråd og bliver lidt bekymret over alt det indstilling i skiver om
Mine data er pt.
Indblæs 25 grader
udsug 21 grader
udeluft 8 grader (underligt, vores termometer siger 0 grader?)
afkast 12 grader.

Er dette gode tal eller skal jeg forvente noget mere af anlægget. Vi kører altid på trin 1 og det er nok til at skifte luften. Det første år vi boede her kørte vi på trin to, mest af hensyn til at få fugten ud af nye bygge matrerialer.

Ve er super glade for systemet.
Nogle som ved hvad man kan eftermontere på anlægget. Har skrevet en mail til Danskklima og energi, på en el-varmeflade, men fik aldrig et svar. Er den på 220 volt og kan det anbefales?
Hvad med rengøring af rørene, især udsugning. Hvad vil I gøre når anlægget har kørt hverdag i flere år?
Mange spørgsmål, men en super god tråd
Hansi

Hej

Der er noget helt galt med  dine data:

Du kan ikke blæse 25 grader ind når du kun suger 21 ud uden at tilføre varme!!

Det er i hvert fald uøkonomisk at montere elvarmeflade.

Er anlægget indreguleret rigtigt??

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis