Installere ventilations anlæg selv ?

Jeg påtænker selv at installere et Nilan comfort 300 anlæg i vores hus på 143 m2 men hvordan for man lavet en beregning på hvor mange sug og indblæsning der skal være og hvilken rør diameter ? Jeg er klar over man skal have en prof til at indregulere anlægget. Men vil gerne selv stå for hele monteringen. Og et sidste spørgsmål skal huset være helt tæt som helt nye huset for at man kan installere sådan et anlæg ?
Jeg påtænker selv at installere et Nilan comfort... Vis hele indlægget
89 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er noget jeg ikke forstår ? - selvom anlægget står til varme mode, så åbner bypass spjældet engang i mellem ? er det fordi der er koldt uden for, så for ikke at få veksleren til at fryse til ? eller hvorfor åbner den bypass spjældet ?
Er du sikker på det?
Når det er frostvejr afrimer den ved at stoppe indblæsningen, så den varme indeluft kan smelte eventuel rim. Når du kigger på "vis data", kan du periodisk er at der står "varme*" trykker du videre på "pil ned" kan du se at indblæs står til "0" og udsug på "1" eller "2". Temperaurerne kan godt give indtryk af at den kører bypass.
Bypass spjældet sidder på friskluft siden, om fungerer faktisk som "køler" om sommeren, en sommeraften vil den køre "bypass" hvis der er for varrmt i huset, for at køle huset ned.
Afhængig af temperaturforhold ude/inde vil bypass spjæld hjælpe med at holde den ønskede temperatur, du kan faktisk opleve at den kører varmedrift selvom der er for varmt i huset. Det vil ske hvis der err for varmt inde og samtidig meget varmt ude, så vil "varmedrift" køle udeluften en grad eller to.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis jeg går ind under VIS DATA skriver den VARME*

Men den gule lampe lyser også når den går i VARME* mode, og den skriver at BYPASS er åben. Kunne det tænkes at den åbner bypass for at sende den kolde ude luft forbi veksleren, så den hurtigere kan tø veksleren op - SAMTIDIG med at den stadig sender luft ind ?
Fandt dette i en service manual på nettet: (http://prod.delchi.no/innhold/prod/nilanbolig/dok/comfort300/service.pdf)

Der er med COMFORT 300 mulighed for at vælge mellem to typer afrimning. Afrimningsfunktionen træder i kraft såfremt afkasttemperaturen er lavere end +3°C.

Afrimning uden bypass (OFF) : Ved behov for afrimning kører ventilatorene efter en særlig trinsekvens. Eks.: COMFORT 300 kører trin 2 på indblæsning og udsugning. Afkasttemperaturen registreres < +3°C. Anlægget kører nu indblæsningen ned på trin 1, mens udsugningen forsætter på trin 2. Såfremt afkasttemperaturen stadig er < +3° kører udsugningen op på trin 3, indblæsning forsætter på trin 1. Denne sekvens afvikles bagfra når afkasttemperaturen er > +5°C.

Afrimning med bypass (ON): ved afrimning åbner bypass spjæld, og en eventuelt suppleringsflade hæver indblæsningstemperaturen så meget som muligt (afhænger af fremløbstemperaturer samt tryk på vandsiden). Denne afrimning kan kun anbefales hvor der er monteret eftervarmeflade. Under denne type afrimning tillades der maksimalt ”trin 2” på indblæsning, da en højere luftmængde kan udløse vandfladens frosttermostat.

Så jeg skal vist ind og sætte den til OFF for jeg har ikke eftervarmeflade på.
Jeps, ellers tror jeg du vil opleve træk. I min manual er det ikke beskrevet helt som i den du har fundet, måske kan det afhænge af software versioner? Det ved jeg ikke.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Hehe - jeg faldt lige over denne video på youtube http://www.youtube.com/user/LavprisVVS#p/u/9/CEXTuu6agBA Der er én der fortæller om hvordan man betjener et Nilan Comfort 300 anlæg.
Den er da meget fin, men mange af de ting han siger passer ikke 100 %. fx. at den kun har 1 motor så den kører med samme udsug/indblæsning styrke.

Den har 2 uafhængige motorer.
Hvordan ligger jeres andres varmegenvinding her om vinteren ? Måske har jeg indstillet noget forkert ?

Pt. Kører den på (trin 1. Udsug 25% indblæs 21 %)

rum temp 22 grader, udsug 20 grader, indblæs 3 grader, afkast 10 grader, udetemp -6.

Så det er virkelig kold det luft der kommer ind gennem ventilerne ? Er jeres også så koldt ?
Hej her mine målinger:
udsugning:22 grader
indblæsning 17 grader
udeluft:-3 grader
afkast :8 grader
Køre noget logning af temperaturen, vil uploade noget senere...


Køre med lidt mere sug end indblæsning
har ikke varme i genvexen
genvex 390

mvh ulrik
Hej,

Jeg mener mine værdier er:
Udsug: 20
Indblæs: 16
Udeluft: -1
Afkast: -2

Fugt procent ca. 45 .... hvad er jeres fugt procent ??

MVH
Kvi

Der er yderligere 29 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis