Installere ventilations anlæg selv ?

Jeg påtænker selv at installere et Nilan comfort 300 anlæg i vores hus på 143 m2 men hvordan for man lavet en beregning på hvor mange sug og indblæsning der skal være og hvilken rør diameter ? Jeg er klar over man skal have en prof til at indregulere anlægget. Men vil gerne selv stå for hele monteringen. Og et sidste spørgsmål skal huset være helt tæt som helt nye huset for at man kan installere sådan et anlæg ?
Jeg påtænker selv at installere et Nilan comfort... Vis hele indlægget
89 svar
 Følg tråden
Der er 80 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, jeg kan godt se at tallene ser underlige ud. Jeg mener at det er fordi selve kassen står på hanebåndene, hvor der er isoleret i kip. Dvs. at varmen stiger op til kassen og rørene. Ligeledes har jeg isoleret skunken. På den måde var jeg fri for at isolere rørene og skulle der komme fygesne, vil det ikke ligge sig på loftet.
Der er varmt oppe i kippen, hvorfor jeg tror at den viser højere ude temp. samt at indblæsning er høj. Jeg mener at temp. følerene sidder i kassen. Jeg har aldrig haft problemer med afrimning og heller ikke meget kondensvand.

Vedr. el-varmeflade, så var det også mest en forespørgelse på effekten samt om den kører på 220 volt. Idet vi har jordvarme og vores elforbrug derfor er højt, mener jeg ikke at den kan ødelægge hele budgette af. Husk vi får jo lidt rabat på strømmen over 4000 kwh i forbrug :-)
Hansi
så vidt jeg husker er varmelegemelt på 600 watt, og det er til 230 volt, og skal styres af Nilan.
Hvis dit anlæg fungerer ordentligt har du ingen glæde af eftervarmefladen, kun større elforbrug.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Til dem med den gamle nilan cts 600 styring uden fugtstyring kan jeg fortælle at man kan opgradere sin enhed.
Men her taler vi om mellem 6000 og 8500 kr iflg. de pris tilbud jeg har modtaget.

Altså med andre ord, ikke særlig relevant for de fleste dødelige.

Fra airtjek.dk fik jeg eks. flg. svar:

"For at opdatere din CTS 600 styring til CTS 602 skal du have udskiftet dit styreprint i anlægget samt monteret en fugtføler.

Priserne er følgende:

CTS 602 print kr. 2.350,00
Fugtføler kr. 733,00
CO2 føler kr. 2.126,00

Priserne er ekskl. moms.

Derudover kommer der montering og kørsel. Montering tager ca. 2 timer og kørsel kommer selvfølgelig an på hvor i landet du bor.

Fugt og CO2 følerne placeres inde i selve comfort 300, og måler på den samlede udsugningsluft."

----

Dog kan man komme tæt på samme løsning ved at købe en fugtsensor til montering i ventilations kanal, ala:

http://www.galltec-mela.com/productsheet/hygrostat-series-hg80/hg80/hg80_e.pdf
de fåes i tyskland for ca 90 eur på www.ebay.de
og 1200 kr herhjemme.

Det er vigtigt at man får en føler med skifte kontakt/relæ, da man så forbinder fugtsensorens kontaktsæt til styreprintet på sin nilan 300.
Dette gøres på kontakterne D15 / brugervalg.

På sit nilan kontrol panel i stuen, kan man nu vælge hvilken brugerfunktion der skal aktiveres.
Her vil man typisk vælge "forlæng" og en blæse hastighed på 3 og varighed på 15 min.

Kanal fugtsensoren forbindes på samme måde som ville man forbinde en lokalt fugtsensor, som f.eks. er placeret i badeværelset.

Fordelen ved at have den placeret i indsugs kanalen lige før nilan enheden, er jo at fugtdannelser på alle værelser vil kunne aktivere "brugervalg" programmet på nilan'en-

Ligeledes vil man på helt samme måde kunne montere en co2 luftkvalitets måler til nilan'en.

/gibman
Brug nu ikke pengene på en CO2 føler, den vil kun reagere hvis du har rigtig mange gæster.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har fulgt denne tråd med stor interesse og er nu i gang med selv at installere genindvindingsanlæg, men er kommet lidt i tvivl om forskellige ting: 

1) Ifølge retningslinier fundet på Elsparefondens hjemmeside bør man, for at optimere luft-flowet, undgå t-stykker og istedet bruge 45 graders bøjninger ved afgrening fra hovedstrengene. Det lyder ret fornuftigt, men er der nogen der har erfaring med hvordan det udføres i praksis?

2) Har også lige et spørgsmål omkring udformning af anlæggets indsugning, som jeg ønsker skal sidde i huset nordvendte gavl. Problemet er blot at der er ca. 15 meter fra gavlen til hvor anlægget skal stå. Vil et Ø200 mm spiorør være ok at bruge til indsugning eller skal jeg op i en størrer rørdimension for at minimere tryktab?
Annonce
Nu har jeg gennemlæst manual til Comfort 300. De skriver fint at jeg kan konfigurere hvad der skal ske, når bruger input aktiveres, men INTET om hvor jeg skal montere ledningen. Har ledt rundt på nettet, men kan ikke finde det. Har haft kontakt til Nilan, der blot henviser til den lokal ventilationsmand i Viborg og han ved intet. Du skriver at det er kontakterne D15. På min hedder kontakterne CN# og CN15 er til forsyningsspænding. 
Nogen der kender til en manual/diagram eller lignende der forklarer de forskellige terminaler på styreprintet?
med lidt søgning kan man finde følgende...

http://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=ZGVmYXVsdGRvbWFpbnxza292bHVuZGVuYXR1cnBhcmt8Z3g6N2ZhNWQ5ZGUyMDk0MmRjYg

eller download

http://sites.google.com/site/skovlundenaturpark/test/NilanComfort300El-diagram.pdf?attredirects=0&d=1


nogen der kan få lidt ekstra ud af det
da jeg altid gerne vil lære lidt mere
Hej. Jeg har selv fundet dette stykke papir. Det var rent faktisk med som et indlæg i manualen, men jeg havde bare set forsiden og set at det var den samme som jeg havde som pdf. Hvorfor eltegningen ikke kan findes på Nilans hjemmeside ved jeg ikke. Jeg har nu fået sat en kontakt på den digitale indgang. Jeg har købt en trådløs ringeklokke og fået den til at give signal til ventilationen. Jeg har så et ringetryk på hvert badeværelse og tryk på knappen giver fuld knald på ventilationen i 15minutter, det fungere. Jeg må også sige at fugt styringen virker godt, når jeg går kører ventilationen på max efter 1minut.

calje 19-10-2014

Hej.

Har spurgt Nilan vedr. placering af indblæsningsventiler i et hus fra 1978 med radiatorer under vinduerne. Svaret var at disse ventiler skal placeres ca. 0,5m fra vinduet og samtidig benytte et retningsbestemt armatur som blæser ud mod vinduet. Mener selv at dette vil være at foretrække da den lidt koldere indblæsningsluft hermed bliver blandet med den opstigende varme fra radiatorerne.Dette vil formodentlig også reducere evt. træk. Er vi enige ?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis