Installere ventilations anlæg selv ?

Jeg påtænker selv at installere et Nilan comfort 300 anlæg i vores hus på 143 m2 men hvordan for man lavet en beregning på hvor mange sug og indblæsning der skal være og hvilken rør diameter ? Jeg er klar over man skal have en prof til at indregulere anlægget. Men vil gerne selv stå for hele monteringen. Og et sidste spørgsmål skal huset være helt tæt som helt nye huset for at man kan installere sådan et anlæg ?
Jeg påtænker selv at installere et Nilan comfort... Vis hele indlægget
89 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kan man selv kaste sig ud i en indregulering, hvis man har noget at måle m3/sek med... Det kunne være sjovt selv at arbejde med.

Hvis man regner ud hvor mange m3 huset er på og så deler det med 2 så er det vel det luft som skal skiftes i timen ?
Det kan du godt men...
Lav et ca 60 cm langt 100 mm spirorør og monter en 200_100 mm reduktion, så det danner en tragt. De hastigheder du skal måle ligger i størrelsesordnen 0.1-0.3 m/s, målt som gennemsnit af 4-8 punkter i rørets diameter. Der skal bores hul midt i røret, så du kan stille måleren ind i røret. Det stiller krav til dit udstyr om præcision, et varmetrådsanemometer vil være velegnet, men dyrt
Metoden er ok, og skal følges op ar en måling af totalflow i hovedrøret.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ok så er der noget at "lege" med :-)

Jeg er lige blevet færdig med at monterer det i dag, men synes jeg har lidt problemer med kondensafløbet. Hvis jeg fylder bakken op med vand, så kan det godt passe at det bare siver lige så stille vandet ?

Jeg laver en vandlås ved at bukke slangen, MEN bliver den ret meget over 5 cm så kan den ikke komme af med vandet, selvom maskinen står på loftet - og slangen går ned i bryggerset ? så det forstår jeg ikke helt ?
Tjaa, højden fra anlægget og ned til vandlåsen betyder jo en del. Mit anlæg står på en tærrænbatt og træplade på gangbroen, og slangen er ført ned i isoleringen, og så lavet vandlåsen der (ca 30 cm faldhøjde), der fungerer fint. Jeg kontrollerer vandlåsen hver gang jeg skifter filtre ved at hælde en liter vand i.
Jeg tror faktisk de 5 cm vandlås er tilstrækkeligt,så vidt jeg husker skriver de at der kan forekomme på til 50 pascal undertryk, det svarer til 50 mm. Hvis det ikke slubrer i afløbsslangen ved trin 3-4 er det ok.
Ok så tror jeg det virker med min vandlås.

Kan jeg på nogen måde vide om jeg har overtryk eller undertryk når jeg ikke har noget at måle med pt. ?
Annonce
Skulle der egentlig være monteret et afspærringsspjæld på sug og indblæs ved maskinen så man kan indregulere det der. ELLER foregår en indregulering blot ved ventilerne i rummene ?
Du mener undertryk i huset?
Nej reelt ikke, det er så små trykforskelle mellem ude og inde. Så vidt jeg husker valgte du Nilan. I servicemenuen kan du indstille blæserhastighed i % på de enkelte trin. Standard er vist at udsug står 5 % højere end indblæsningen. Dermed en rimelig sikkerhed for at du ikke trykker varm fugtig indeluft ud i husets konstruktioner. Indreguleringen bør vise at der suges 5-10 % mere ud, end der blæses ind, derfor er en prof indregulering at foretrække, for at være helt sikker på optimalt udbytte.
Jep valgte den Nilan med fugtstyring, det virker rigtig godt, når vi går i bad skruer den selvop, og kører ned igen når fugten er væk... Jeg må lige ind og se om den står til 5% mere udsug. For står burde det vel ikke være nødvendigt med et afspærringsspjæld ?
Nej du skal ikke bruge noget afspærringsspjæld, hvor ville du da gøre af det?
Jeg læste bare nogle steder at det var med det man regulerede mht hvor meget den suger i forhold til indblæs men det kan jeg se man kan ændre i styringen som du selv siger i %
Der er yderligere 39 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis