230 V ud af kraftstik

Hej EL kyndige og andre der bare kigger

Jeg har en lille opgave. Jeg har fået en vaskemaskine til 230 V. og der hvor den kommer til at stå er der kun et fladt kraftstik. Hvordan konstruerer jeg lige en omformer eller hvad man skal kalde det? Vi har før haft nogle på byggepladserne hvor der var et kraftstik i den ene ende hvorfra der gik 3 korte ledninger med et hunstik til hver ledning med 230 V. I den jeg skal bruge
er det dog nok med et udtag.
Hej EL kyndige og andre der bare kigger Jeg har... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er 5 x 2,5 ført frem til værkstedsliften, det sidst stykke i gummikabel.
Fra motorstyringen er der trukket 3 x 2,5 til kontakten.
Herligt at jeg så alligevel ikke er helt så kriminel, som jeg har gået og troet i så mange år. Gad vide hvad elektrikeren så har ment.
Tak for gode, pragmatiske svar!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Indtil 1/7-10 er det lovligt at forsikre stikkontakter med en mærkestrøm på 10/13A (dvs. "almindelige" stikkontakter) med indtil 20A - kabelinstallationen til stikkontakten skal naturligvis kunne bære de 20A, så er der til din stikkontakt fremført en 3x2,5 er installationen iorden.

der er vist osse lige et krav til stikkontakten her, jeg ville nødig trække max 20 amp ud af en fuga....

men det drejer sig om 16 amp til en vaskemaskine,,, få en elektrikker ud og få skiftet foringen i gruppen så ka du sætte en 10/13 amp sikring i, i stedet for.. chancen for at der sker noget med 16 amp er minimal fordi at phfién vil slå fra ved kortslutninger osv..
eller sikringen vil springe, men hvis al sikkerhed skulle smutte af en eller anden grund så er 240 v 16 amp nok til at slå sunde og raske mennesker ihjel, så alene af den grund synes jeg ikke at man bør have flere amp end der er behov for..
god fornøjelse :-)
hfi er en regulær kortslutnings sikring, hpfi er en kortslutnings og fejlstrømsføler. kort beskrevet..

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

Mathiasen: De stikkontakter bliver du bare ved med at for-sikre som tidligere.

jokoor: hvilket krav til stikkontakten skulle det være? Mig bekendt findes der ikke en dansk stikprop der gør det muligt at trække mere end 10/13A ud af en stikkontakt; og i så fald vil det ikke være muligt at belaste stikkontakten med mere end 10/13A

Hvordan skulle HPFIen nogensinde se en kortslutning? Den virker ved at måle den strøm der "fiser ud" og sammenligner med den strøm der "kommer hjem igen"; er forskellen for stor kobler den ud. Men den vil aldrig se en kortslutning. De sikringer der sidder foran skulle meget gerne beskytte mod kortslutningen.
Til Jokoor

Du aner tydeligvis ikke hvad du snakker om, HFI(eller HPFI for den sagsskyld) har INTET med kortslutningsbeskyttelse at gøre absolut intet, det er det du har din sikring til.
Og hvad skulle forskellen være på en 16A og en 10/13A inst hvad angår dødeligheden, du kan sådan set dø af en hel del mindre så det er altså også noget sludder. En "kraft"inst er stort set altid forsikret med 16A og der er altså ingen grund til at ændre det til mindre så længe inst. er lavet til det

Og til den oprindlige spørger på den her debat, hvis du er så meget i tvivl så ring dog efter en elektriker så er du sikker på at det der bliver lavet er ok
Annonce
ok ok ...  jeg tror nok jeg brugte udtrykket ..  kort beskrevet...  i en tråd hvor der er en debat om hvad der er n-j-f på et powerstik..  det var ikke en teknisk beskrivelse og det var ikke en beskrivelse af at hfi relæet ikke var tilstrækelig sikring fordi folk kunne blive grillet hvis de var lidt uheldige..  og jo jeg er osse klar over at der skal langt færre volt og amp til for at slå folk ihjel og det ka godt være at poienten ikke kom frem og det vil jeg da beklage.. pointen er at der ikke er nogen som helst fornuftig grund til at fifle med 16 amp hvis 10 eller 13 er nok..
og nu er jeg jo ikke professor men der er vel en grund til at man for ikke forfærdelig længe siden fik introduceret 13 amp..  det har vel lidt at gøre med at skaderne bliver voldsommere jo højere amp tal..

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

Der skal nu ikke mere end 30-50mA til for at skabe en potentiel livsfarlig forkammerflimmer; så om sikringen foran er på 10/13/16 eller 500A er underordnet...
HVis du ikke har mere viden end du har, burde du måske holde dig langt væk fra at hjælpe folk i den her slags spørgsmål, længere er den egentlig ikke.

At det er blevet meget populært at have 13 A har absolut intet med nogle skader at gøre, men nærmere at du kan belaste en 1,5mm2 med 13A. Igen skaderene bliver altså ikke anerledes om det hedder 13A eller 16A.
Der ud over er din "pointe" om at sætet 10A i istedet for 16A nok også skudt lidt ved siden af, en inst. med 2,5mm2 ledning er som regel forsikret med 16A da du kan have nogle ret store forbrugere på, sikringen skal ikke beskytte dig, men din inst. Det der beskytter dig er dit HFI/HPFI som igen ikke har noget med kortslutning at gøre men udelukkende fejlstrøm.

Om du er professor elelr ej skal jeg ikke gisne om, men el inst. er ikke din stærke side og kan da kun anbefale dig at du holder dig langt væk fra det.

Jeg har kigget i vaskemaskinens brugsanvisning med tekniske oplysninger Der står bl.a. Effekt:2000W Sikring: 10 A. Mon ikke det betyder den SKAL sikres med kun 10A sikinger. Men det er vel ikke heller ikke et problem at montere en 10A sikring? Jeg må kunne finde ud af hvilken gruppe det pågældende stik tilhører.

Noget helt andet. Jeg har pillet frontpanelet af kraftstikket jeg vil benytte. Det er samlet i nævnte rækkefølge fra venstre mod højre 1)Blå (formentlig nul)   2)sort   3)Gul/grøn (jord) + en sort leder der er sat sammen med jord altså i den i midten!!! 4) brun  5) sort

Hvorfor sidder der en "ekstra" leder sammen med den gul/grønne jordleder og er det noget jeg skal bekymre mig om???

Jeg vover lige endnu engang at råde lidt på din tråd Carsten..
for at få en mindre sikring i skal du have fat på en el-mand, der sidder en foring der sørger for at sikringen sidder ordentligt i gruppen den skal skiftes, så den passer til en 10/13 amp sikring..
og nu du aligevel skal have elmanden ud så få ham/hende til at montere stikket samtidig.. den sorte ledning på jordklemmen,, skal vække bekymring....
og så vil jeg da lige benytte lejlighedden til at skrive at de fleste ulykker med el sker pga af meneskelige fejl.. som regel i forbindelse med ombygninger, ting bliver omkoblet/luset over, sikringer hfi/phfi-relæer det er kun fantasien der kender grænserne .
Eller man glemmer at teste sit relæ på testknappen så man er sikker på at det virker( har kun oplevet defekte hfi til dato)
Men tro mig at skaderne på mennesker er forskellige om det er 10 amp eller 125 amp man er blevet udsat for, jeg må ikke gå i enkeltsager desværre det ku ellers være lidt mere muntert for debatten med bai og stenaa, så kald det fejlstrøm eller kortslutning jeg er sådan set ligeglad for jeg har set resultaterne :-(

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis