230 V ud af kraftstik

Hej EL kyndige og andre der bare kigger

Jeg har en lille opgave. Jeg har fået en vaskemaskine til 230 V. og der hvor den kommer til at stå er der kun et fladt kraftstik. Hvordan konstruerer jeg lige en omformer eller hvad man skal kalde det? Vi har før haft nogle på byggepladserne hvor der var et kraftstik i den ene ende hvorfra der gik 3 korte ledninger med et hunstik til hver ledning med 230 V. I den jeg skal bruge
er det dog nok med et udtag.
Hej EL kyndige og andre der bare kigger Jeg har... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej (Primært Steinaa)
Efter den 1/7-10 hvad så? Skal sådanne installationer så fjernes el bliver det blot ikke tilladt at installere nye efter dén model (13A stikkontakt på 16A gruppe). Som KTM har det vil jeg gerne lave en tilsvarende stikkontakt, da det vil spare mig for mange meter kabeltrækning :-)

God weekend, Silas
Såfremt installationen er lovlig den dag den bliver udført er den som udgangspunkt også lovlig idag (og imorgen osv.). Så de stikkontakter der indtil d. 1/7 er sikret med 16A er lovlige, men som du selv er inde på må man derefter ikke sikre dem med 16A ved installation af nye.
Det lyder godt, tak.
Vh, S
Carsten Murer

Det viste stik er et stik der passer med det franske system og må ikke anvendes i Danmark. Stikket skal skiftes. Omformere, rejsestik m.m. må ikke anvendes i Danmark. Det ser ikke ud til at der er metal på siden af stikket, det er der på den tyske model og ofte ses der kombinationsstik der passer både til det franske og det tyske market, men de er ligeledes ikke lovlige og anvende i Danmark. På de fleste hårde hvidevare sidder der et stik af denne type og de skal skiftes inden tilslutning.

Hvis huset er meget gammelt kan der være anvendt en rød leder som beskyttelsesleder, jeg har ikke hørt om at sorte leder lovligt har været anvendt som beskyttelsesleder, i gamle installationer er sort ofte brugt til Nul. Få en elektriker ud og gennemgå installationen.

Til snakken om fejlstrømme ved forskellige sikringer... Der er ikke nogen forskel ved fejlstrømme fra en 10A sikring og en 125A sikring der forsynes fra samme tavle. Men i installationer med 125A afgange er der et meget højere kortslutningsniveau end i almindelige husinstallationer. Det er ikke unormalt med en fase-jord fejlstrøm på op til 10kA i installationer forsynet direkte fra egen transformer, til sammenligning regner man med en fase-jord fejlstrøm på 125A ved husinstallationer. Da HPFI-afbryderen først afbryder når strømmen er 0A (ved nul-gennemgang), får man et meget større smæk ved store kortslutningsniveauer end ved de små Det skal også bemærkes at strømmen giver forbrændinger og kan flå ting i stykker, men frekvensen er den der dræber ved de små stød hvor strømme ned til 10mA kan slå ihjel.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis