230 V ud af kraftstik

Hej EL kyndige og andre der bare kigger

Jeg har en lille opgave. Jeg har fået en vaskemaskine til 230 V. og der hvor den kommer til at stå er der kun et fladt kraftstik. Hvordan konstruerer jeg lige en omformer eller hvad man skal kalde det? Vi har før haft nogle på byggepladserne hvor der var et kraftstik i den ene ende hvorfra der gik 3 korte ledninger med et hunstik til hver ledning med 230 V. I den jeg skal bruge
er det dog nok med et udtag.
Hej EL kyndige og andre der bare kigger Jeg har... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Han kommer da til at have en 16 Amps sikring på sin vaskemaskine, når han tager det fra 400V
stikket. Og, ja, der står N ud for Nul/Neutral
Skrevet af Ruben Hansen på 18 okt 2009 18:08
Han kommer da til at have en 16 Amps sikring på sin vaskemaskine, når han tager det fra 400V
stikket. Og, ja, der står N ud for Nul/Neutral

Forkert. han forsikrer med det der er angivet på vaskemaskinen.
sikringen her er en korsslutning og overbelastnings sikring. for at det skal virke mod overbelastning skal sikringens størrelse passe til brugeren.

Jacob
Så for kort at opsummere - du kan roligt montere vaskemaskinen via stikproppen i dit kraftstik; omend jeg vil anbefale et måleinstrument så du er sikker på hvor nullen sidder. Og du skal ikke være nervøs for den sikring der sidder foran med mindre der er angivet at vaskemaskinen ikke må for-sikres med 16A.
Skrevet af Ruben Hansen på 18 okt 2009 18:08
Han kommer da til at have en 16 Amps sikring på sin vaskemaskine, når han tager det fra 400V
stikket. Og, ja, der står N ud for Nul/Neutral

Nej, det behøves ikke at være sådan.

Du kan jo også får 3 faset sikringer på f.eks 10 eller 13 A, disse er lige så normale som 16 A

Venlig hilsen

Klaus


Skrevet af steinaa på 18 okt 2009 19:59
Så for kort at opsummere - du kan roligt montere vaskemaskinen via stikproppen i dit kraftstik; omend jeg vil anbefale et måleinstrument så du er sikker på hvor nullen sidder. Og du skal ikke være nervøs for den sikring der sidder foran med mindre der er angivet at vaskemaskinen ikke må for-sikres med 16A.

Jeg vil lige undersøge om vaskemaskinen godt må sikres med 16 A sikringer inden jeg går videre. Hvis den må det, kan jeg så bruge mit multimeter og måle spændingsforskellen mellem nul og fase? Hvis forskellen er 230 V er den vel i vinkel??


Annonce
Det står enten på mærkepladen bag på maskinen - alternativt i brugsanvisningen.

Hvis forskellen er 230V er du godt på vej - så måler du enten imellem fase og nul eller fase og jord. Hvis HPFIen slår fra når du tilslutter maskinen er der formentlig byttet om på nul og jord.
Må man så også have en 230V stikkontakt trukket ud fra et 3-faset maskine for-sikret med 16 amp.

Grunden til at jeg spørger er svaret fra 18 okt 2009 19:59. Jeg har nemlig en sådan kontakt, som elektrikeren i sin tid for ca 25 år siden, gjorde mig opmærksom på, var uloivlig men yderst praktisk i situationen. Jeg lovede ham at pille den af inden jeg solgte maskinen eller døde af naturlige årsager.
Den kontakt er rigtig god til min varmepistol på 3000W!

Med venlig hilsen
ktm

 

Indtil 1/7-10 er det lovligt at forsikre stikkontakter med en mærkestrøm på 10/13A (dvs. "almindelige" stikkontakter) med indtil 20A - kabelinstallationen til stikkontakten skal naturligvis kunne bære de 20A, så er der til din stikkontakt fremført en 3x2,5 er installationen iorden.
Skrevet af steinaa på 18 okt 2009 23:14
Det står enten på mærkepladen bag på maskinen - alternativt i brugsanvisningen.

Hvis forskellen er 230V er du godt på vej - så måler du enten imellem fase og nul eller fase og jord. Hvis HPFIen slår fra når du tilslutter maskinen er der formentlig byttet om på nul og jord.

Jeg har et HFI relæ, men vil den ikke stadig slå fra hvis ikke det er samlet rigtigt, altså inden vaskemaskinen ryger?? Jeg har aldrig helt forstået hvad forskellen er på det og HPFI, men jeg er jo heller ikke elektrikker.


Så længe du sørger for at du tilslutter fase og nul til maksimalt 230V vil det ikke gå galt.
P'et i HPFI fortæller at afbryderen kan "se" pulserende jævnstrømme - dvs. fejl i elektronik.
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis