230 V ud af kraftstik

Hej EL kyndige og andre der bare kigger

Jeg har en lille opgave. Jeg har fået en vaskemaskine til 230 V. og der hvor den kommer til at stå er der kun et fladt kraftstik. Hvordan konstruerer jeg lige en omformer eller hvad man skal kalde det? Vi har før haft nogle på byggepladserne hvor der var et kraftstik i den ene ende hvorfra der gik 3 korte ledninger med et hunstik til hver ledning med 230 V. I den jeg skal bruge
er det dog nok med et udtag.
Hej EL kyndige og andre der bare kigger Jeg har... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
jeg har prøvet at sætte kompressor 10 amp. og en tøretumpler 2200 W på samtidtig
på 230V.
på en stikontakt med en "tomands"dåse. og sikring sprang. og tager du tumpleren af
dåsen og lader kompressor på go lade den køre er der ikke noget at gå efter
eller omvent.
Carsten: Få låget på igen og mål dig frem til hvor fase, nul og jord er placeret. Og monter da stikproppen på vaskemaskinen derefter.

Mht. sikringen så kan du sagtens skifte sikringen fra de 16A til 10A som beskrevet i brugsanvisningen. Gør så dig selv den tjeneste at skrive på gruppetavlen at du maks må bruge en 10A sikring fremover.

jokoor: Hvis du får et elektrisk stød er det sagen fuldstændig uvedkommende om der sidder 10 eller 125A foran. Strømmen der gennemløber personen er den præcis samme. Når du snakker kortslutningsskader, ja, så er der kæmpe forskelle på "store og små" sikringer, men det er vel de færreste i dette forum der kommer over bare 16A hvorved jeg ikke kan se relevansen.

125A giver nogle af de grimmeste brandsår man overhovedet kan forestille sig, men der skal ikke mere end 30mA til for at slå ihjel.

Men jeg bliver nysgerrig - hvorfor må du ikke gå i enkeltsager? Er du læge / advokat?
Jeg kan ikke forstå hvad den sorte leder laver sammen med jordforbindelsen så jeg vil lade en elektrikker vurdere om mit kraftstik er som det skal være.

 

det er et multistik ala eu forvirring standart.. hvis du brugte f.eks en tysk stikdåse vil du have jord umidelbart fordi der sidder et stykke fjederstål i bunden af de tyske kontakter der sørger for jordforbindelsen.. i DK skal du have fat i et løst ben til at sætte i hullet for at etablere jord.. hvis det løse ben ikke fulgte med da du fik maskinen ka du lige så godt købe et nyt stik med jord og montere det på ledningen :-]

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

Der findes også en adapter til at montere på stikket.
http://www.av-connection.com/?PGr=1857&ML=1041
Men jeg ville nu vælge at sætte et nyt stik på.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Så må jeg jo ud og købe et nyt stik også, inden jeg kan få maskinen sat til strøm

Men jeg takker for svarene
@Jokoor

Forkert!
Schukostikkets hul til jord sidder ikke samme sted som jordbenet på et dansk stik, så den der historie med "at købe et løst ben" er helt ude i hampen.

Bent.

jeg har prøvet en enkelt gang at få fat på sådan et ben,, og ærligt nej jeg har ikke målt mig fren til om det nu osse ville passe...
men nu er jeg jo så blevet klogere og det er sådan set ok med mig.. men det gør jo ikke stikket mere logisk i forkold til det danske regelsæt,

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis