Havelamper, problemer med "krybestrøm"

Vi har 25 lamper i haven forbundet i serie med gummikabel. Efter nogle uger slog sikkerhedsrelæet fra. Jeg er efterhånden sikker på, at det skyldes krybestrøm i nogle af lamperne, som har lidt dug indvendig i glaskuplerne. Når vi har skruet alle af og ladet lampe stederne tørre i et par dage, virker det hele igen - i nogle dage, for så er det galt igen.
Lamperne er af rustfrit stål, ca 75 cm høje. forbindelserne sker ved, at gummikablet trækkes op gennem røret og forbindes i en lille sort dåse til ledningerne til selve pæren. Fra den sorte dåse føres gummikablet nedigen og videre til næste lampe.
Spørgsmål: Kan man sikre installationen bedre mod krybestrøm? Evt. adskille samlingerne bedre og isolere dem - eller vil det være bedre at føre den sorte dåse ned i jorden under lampen og isolere den evt med krymperør eller lignende?

Jeg er sikker på, at de svage krybestrømme i hver lampe adderes for hver lampe og tilsidst giver tilstrækkeligt incitament til at det højfølsomme sikkerhedsrelæ slår fra.

Mvh
Preben

PBB

Vi har 25 lamper i haven forbundet i serie med... Vis hele indlægget
87 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej PE

En skilletrafo er magen til de SHAVER stikkontakter man har på mange campingpladser, og de bruges også når du arbejder med fejlfinding på elektriske apparater.

Det der menes med at du stikke en finger ned i fatningen, og ikke kan få stød er følgende:

1. Rører du ved fase og nul samtidig på sekundær siden af en skilletrafo vil du få stød
2. Rører du kun ved fasen på sekundær siden af skilletrafoen får du ikke stød, da den er galvanisk adskilt fra husets lysinstallation.

Det Preben leder efter er om der findes andre alternativer til at få lamperne til at virke uden skulle aflevere lamperne tilbage. Og ja en skilletrafo vil i dette her tilfælde kunne sikre at afledningen i lamperne ikke udkobler HPFI relæet - men som jeg har har skrevet før er det ikke en løsning i mine øjne der på nogen måde er holdbar, og hvad jeg kan læse mig til er at lamperne er sikkert ikke egnede til formålet, grundet afledning og den måde de skal forbindes på.  

Mvh / Br

Peter Sorensen


www.diode.dk - Se mere om Winga 30 motorbåd
Til pe: vel gør du så!

Peter Sørensen mener sikkert, at havebelysning på en enkel og omkostningslav måde ikke kan lade sig gøre. Jeg er ved at være enig med ham.
Skal der tages højde for alle risici, - og det skulle man jo gerne - bliver det en bekostelig affære at etablere en holdbar installation til havebelysning. For slet ikke at tale om, hvis lovgivningen skulle efterleves - og det skulle den da gerne.
Jeg vil nu alligevel afvente min elektrikers vurdering.
Jeg er ikke sådan at slå ud!
Mvh
Preben

PBB

Hej
Jeg kan ikke lade være med at bidrage med en lille bemærkning til billig og risikofri havebelysning.
Man kan stadig få 2 polede fatninger til 12/24 V autolamper og med dem kan man jo ombygge de fleste lamper til lavvolt.
Mine 4 stk hjemmelavede havelamper er med 10W lamper og de bliver trukket af en 10 A. hjemmelader til bilbatterier.
Ladere findes jo større i amp end det - alternativt kan man jo bruge LED pærer som jo også fås i 12 V udgaver og som næsten ikke har noget strømforbrug.Ved at gøre sådan kan mag anbringe laderen indendørs og blot føre 12V ud.
Samtidig kan man bruge næsten den type ledning/kabel som man vil og grave det 10 cm. ned eller hvad man nu synes man har lyst til - mine er 2 x1,5  autokabel og den ligger inde under min flisegang i gruset der og der har den ligget i 25 år uden problemer.
Hilsner fra Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Skrevet af polobjørn på 02 okt 2009 15:18
Hej
Jeg kan ikke lade være med at bidrage med en lille bemærkning til billig og risikofri havebelysning.
Man kan stadig få 2 polede fatninger til 12/24 V autolamper og med dem kan man jo ombygge de fleste lamper til lavvolt.
Mine 4 stk hjemmelavede havelamper er med 10W lamper og de bliver trukket af en 10 A. hjemmelader til bilbatterier.
Ladere findes jo større i amp end det - alternativt kan man jo bruge LED pærer som jo også fås i 12 V udgaver og som næsten ikke har noget strømforbrug.Ved at gøre sådan kan mag anbringe laderen indendørs og blot føre 12V ud.
Samtidig kan man bruge næsten den type ledning/kabel som man vil og grave det 10 cm. ned eller hvad man nu synes man har lyst til - mine er 2 x1,5  autokabel og den ligger inde under min flisegang i gruset der og der har den ligget i 25 år uden problemer.
Hilsner fra Polobjørn


Der kommer nok en hus elektrikker og fortæller at det er ulovlogt pga. regl det og det

Men jeg er helt enig, det er en måde at lave det på, men der kan jo let være afledning på et jævnstrømsanlæg


 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Annonce
Nu er der kommet mange bud på problemet, så lige et mere...

Næste gang du får en elektrikker forbi, så få tjekket at din fejlstrømsafbryder kobler ud ved den rigtige strøm... En HPFI har en udløsestrøm på 30mA.

Det betyder den skal udløse mellem 15 og 30mA ( er ikke helt sikker på det 15mA men det er der omkring skalaen starter efter de standarter som relæet skal opfylde)

Men det kunne jo være at dit relæ måske allerede bryder ved en fejlstrøm på 5mA og derved giver problemer...
Hej FWM
Hvorfor skulle det være ulovligt - du skal bare benytte en godkendt hjemmelader -
Hvorfor mener du at der nemt kan være afledning på et jævnstrømsanlæg ??? og hvis der er  hvad så det betyder intet eller har du en anden mening om det ?
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Mon det ville være en god ide at kombinere en trafo og et lavvolts anlæg på sekundersiden? Et lavvoltsanlæg ville vel være ganske ufarligt i denne forbindelse? Er det ikke kompliceret at ombygge lampefatningerne til 12 v? Og hvad med lavenergipærer til disse.
Jeg vil gerne have et pænt hvidt lys fra mine lamper og ikke det sygeligt blålige skær fra disse solcellelamper.
Jeg er opmærksom på Hfi-relæets følsomhed. Man må vel kunne måle dets udløsestrømstyrke. Elektrikeren var glad for at skifte det gamle relæ til et nyt højfølsomt. Kan man stille på noget der?
Jeg er glad for at pe er blevet klar over, at det ikke er sundt at røre ved fase og stel samtidig.
Mvh.
Preben

PBB

Ja, udløse tid og strøm kan testes med rette instrumenter mere om det her http://cubus-adsl.dk/elteknik/haandvaerk/fi_test.php

og en beskrivelse af fejlstrømsafbryder generalt på http://cubus-adsl.dk/elteknik/komponenter/hpfi.php
Hej Preben
Hvad mener du med de ny hfølsomme relæer ? Tror du man kan stille på dem såleders de ikke slår fra? det er da et glimmerende spøgsmål Der er ikke sådan umiddelbart på et af de ældre hfi relæer og de nye hpfi der hvor forskellen er at hpfi ikke slår fra ved pulvariseinde jævnstrømme dvs tordenvejr.

Hvis du var lidt opmærksom så er der en før mig der skriver at hvis man rører ved fasen på sekundærsiden alene får man ikke stød men det gør du jo heller ikke på primærsiden sålænge du ikke har nul eller jord men det har man tit når man står i et havebed så det sker sjældent du rører ved fasen alene.

Af hensyn til lavvolts anlæg bliver de ikke en du affaire da du skal noget højere op i kvadratet på ledninger af hensyn til spændingsfald Ohms lov uden at have beregnet det skal du have minimum ledningstykkelse 6*10mm2 rundt .så er det vist billigere at lave en ny 230v installation med kabel der er godkendt til at ligge i jorden og nye lamper. 

Af hensyn til reglerne om seperat fremført jord som nævnes sammen med skilletransformer
er det så lovligt ? for den kan kobles fra ved et uheld og så står man med en differenceforskel mellem 2 jordforbindelser den i jorden og den i lamperne. og den skal som minimum være 6mm2 cu hvis den skal bruges som potentiale udligning hvis den er seperat fremført det bliver også dyrt.

Hfi relæet fejler temlig sikkert ikke noget men for at sikre det så få elektrikeren til at montere en 2pol automatsikring med indbygget hpfi det er den bedste og noget billigere end at skifte det eksisterende relæ.

Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis